Titel: KABINET STEMT IN MET NOTITIE OVER FISCALE BEHANDELING
Persberichtnr.
01/183
Den Haag
15 juni 2001
KABINET STEMT IN MET NOTITIE OVER FISCALE BEHANDELING MOBILITEIT
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Bos van
Financiën ingestemd met de notitie inzake enige fiscale aspecten van
mobiliteit. Tijdens de behandeling van het belastingplan 2001, de
Belastingherziening 2001 en de Veegwet heeft de Tweede Kamer een
aantal moties ingediend over de fiscale behandeling van mobiliteit. In
de notitie wordt hierop ingegaan. Ook worden in de notitie onderwerpen
aangesneden die op dit moment in de maatschappelijke en politieke
belangstelling staan. De voorstellen zullen nader worden uitgewerkt in
het belastingplan 2002. Het kabinetsbeleid met betrekking tot de auto
is gericht op variabilisatie en het koppelen van het betalen van
heffingen aan het gebruik.
Vergroening en verlaging van autobelastingen
In het kader van de vergroening en verlaging van autobelastingen heeft
het kabinet reeds in 2001 een verlaging van de motorrijtuigenbelasting
met 310 miljoen gulden in combinatie met maatregelen ter stimulering
van schone autos doorgevoerd. In 2002 wordt een volgende stap gezet.
De verschillende manieren waarop dit kan worden gedaan, worden in de
notitie besproken.
Stimuleringsregelingen
In de notitie worden mogelijke stimuleringsregelingen besproken voor
zuinige autos met een A- en B-energielabel, elektrische en hybride
autos, milieuvriendelijke/verkeersveilige accessoires en fietsen met
elektrische trapondersteuning (E-bikes).
Bestelautos
Met inachtneming van de verkeersveiligheid worden alternatieven
besproken voor de inrichtingseisen die betrekking hebben op het
onderscheid tussen personenautos en autos met een zogenaamd grijs
kenteken in de BPM. Voorts wordt aangekondigd dat zal worden bezien of
voor de autokostenfictie een nader te bepalen categorie (bestel)autos
buiten de verplichting van de rittenadministratie kan worden gehouden
en onder een relatief mild fiscaal regime kan worden gebracht.
Behandeling woon-werkkilometers auto van de zaak
Ten aanzien van het verschil in behandeling van woon-werkverkeer tussen de privé-auto en de auto van de zaak wordt voorgesteld het woon-werkverkeer vanaf een bepaald aantal dagen per jaar en/of een bepaald aantal kilometers van het woon-werkverkeer als privé aan te merken. Verschillende manieren om dit te doen, worden besproken waarbij het uitgangspunt (macro)budgettaire neutraliteit voor wat betreft de fiscale behandeling van de auto van de zaak is.