Ministerie van Financien

Titel: KABINET STEMT IN MET NOTITIE OVER FISCALE BEHANDELING



Persberichtnr.


01/183


Den Haag

15 juni 2001

KABINET STEMT IN MET NOTITIE OVER FISCALE BEHANDELING MOBILITEIT

De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Bos van Financiën ingestemd met de notitie inzake enige fiscale aspecten van mobiliteit. Tijdens de behandeling van het belastingplan 2001, de Belastingherziening 2001 en de Veegwet heeft de Tweede Kamer een aantal moties ingediend over de fiscale behandeling van mobiliteit. In de notitie wordt hierop ingegaan. Ook worden in de notitie onderwerpen aangesneden die op dit moment in de maatschappelijke en politieke belangstelling staan. De voorstellen zullen nader worden uitgewerkt in het belastingplan 2002. Het kabinetsbeleid met betrekking tot de auto is gericht op variabilisatie en het koppelen van het betalen van heffingen aan het gebruik.

Vergroening en verlaging van autobelastingen

In het kader van de vergroening en verlaging van autobelastingen heeft het kabinet reeds in 2001 een verlaging van de motorrijtuigenbelasting met 310 miljoen gulden in combinatie met maatregelen ter stimulering van schone autos doorgevoerd. In 2002 wordt een volgende stap gezet. De verschillende manieren waarop dit kan worden gedaan, worden in de notitie besproken.

Stimuleringsregelingen

In de notitie worden mogelijke stimuleringsregelingen besproken voor zuinige autos met een A- en B-energielabel, elektrische en hybride autos, milieuvriendelijke/verkeersveilige accessoires en fietsen met elektrische trapondersteuning (E-bikes).

Bestelautos

Met inachtneming van de verkeersveiligheid worden alternatieven besproken voor de inrichtingseisen die betrekking hebben op het onderscheid tussen personenautos en autos met een zogenaamd grijs kenteken in de BPM. Voorts wordt aangekondigd dat zal worden bezien of voor de autokostenfictie een nader te bepalen categorie (bestel)autos buiten de verplichting van de rittenadministratie kan worden gehouden en onder een relatief mild fiscaal regime kan worden gebracht.

Behandeling woon-werkkilometers auto van de zaak

Ten aanzien van het verschil in behandeling van woon-werkverkeer tussen de privé-auto en de auto van de zaak wordt voorgesteld het woon-werkverkeer vanaf een bepaald aantal dagen per jaar en/of een bepaald aantal kilometers van het woon-werkverkeer als privé aan te merken. Verschillende manieren om dit te doen, worden besproken waarbij het uitgangspunt (macro)budgettaire neutraliteit voor wat betreft de fiscale behandeling van de auto van de zaak is.