MKB Nieuws, bericht
01-06-3901
Gezamenlijke toonbankinstellingen niet onder de indruk van
aangekondigde korting op pin-transactietarieven
Interpay (de exclusieve verwerker van pin-transacties in Nederland)
introduceert een staffelkorting op de PIN-tarieven. De korting, die op
het eerste gezicht kan oplopen tot maar liefst 20%, lijkt volgens de
gezamenlijke toonbankinstellingen (Platform detalhandel.nl, Koninklijk
Horeca Nederland en de VNPI) veel op een smakelijk bot, wat bij nader
inzien van plastic blijkt te zijn.
Interpay heeft immers jaren geleden al beloofd de tarieven te verlagen
als het aantal transacties groeide. Immers, massa-productie doet de
prijs dalen. Van die korting is echter, ondanks de forse stijging, in
de afgelopen jaren geen sprake geweest. Gezien de stijging in de
afgelopen jaren menen de tbis dat de transactiekosten enkele jaren
geleden, bij ca. 500 miljoen, al gehalveerd hadden moeten worden. Maar
nee. Zelfs 800 miljoen transacties in 2000 leverde geen % verlaging
op.
En nu biedt Interpay op basis van de doorgaande groei een schamele
korting van 5% bij het bereiken van de 900 miljoen grens. Vijf %
korting over 2001 ligt in het verschiet als het aantal pin-transacties
nog verder groeit van 800 miljoen vorig jaar naar 900 miljoen dit
jaar.
De groot aangekondigde 20% korting wordt pas gehaald bij 1.200 miljoen
transacties, mogelijk ergens in 2004 of 5? En dat op voorwaarde van
groei, groei, groei, die gevonden zal moeten worden in de lagere
bedragen (minder dan f50,-), waarbij de kosten van de pin-transactie
dan t.o.v. het te betalen bedrag nog steeds (veel te) hoog zijn en
blijven. Dit geldt eveneens voor de door Interpay uitgegeven
creditcards waarmee de omzet van de ondernemer simpelweg met een flink
percentage wordt afgeroomd Een plastic bot met een naar nasmaakje....
aldus de gezamenlijke tbis.
Wat de toonbankinstellingen met het oog op de komende introductie van
de euro heel ernstig vinden, is dat Interpay hiermee het zoveelste
rookgordijn legt om de werkelijke problemen te verdoezelen. Er is nog
steeds geen noodscenario voor het elektronisch betalen, kortom, als de
pin weigert (en dat gebeurt al veel te vaak), is er geen gedegen
terugvalscenario in de kwetsbare omwisselperiode!
Interpay geeft geen enkele garantie, en weigert tot nu toe ook haar
leveringsvoorwaarden aan te passen aan de huidige tijd, waarin een
leverancier normaal gesproken een minimum garantie geeft voor wat zij
levert. Integendeel, Interpay schuift nog steeds alle
verantwoordelijkheid hiervoor af naar haar klant.
De toonbankinstellingen richten nu hun hoop op President Wellink van
De Nederlandsche Bank, die in opdracht van minister Zalm een rapport
gaat schrijven over de tariefstructuur. Wellicht dat dit er mede toe
kan leiden dat tarieven en tariefstructuur eindelijk reële vormen
krijgen, hetgeen zowel ondernemers als consumenten ten goede zal
komen.
Informatie: mw. E. Prins
MKB-Nederland