Den Haag, 15 juni 2001

Het spijkerharde rapport van de Inspectie over de agressieve marketing van farmaceuten moet nu eindelijk eens leiden tot even spijkerharde maatregelen vindt de Tweede-Kamerfractie van de SP. De marketing loopt nog steeds de spuigaten uit en roept om een dichtgetimmerde maatregelen. "Maar helaas heeft de minister nog steeds fluwelen handschoenen aan bij haar aanpak. Deze is te traag, te slap en te halfslachtig", aldus SP-kamerlid Agnes Kant.

Kant dringt al jaren aan op aanscherping van de regels.

"Gedragslijnen opstellen over het grijze gebied met de industrie, lijkt mooi maar is natuurlijk te vrijblijvend. Wie nu nog in zelfregulering gelooft is wel erg naïef. Ook de Inspectie constateert in haar rapport dat de zelfreguleringsactiviteiten nog niet hebben geleid tot breed gedragen en nageleefde gedragsregels."

Kant vindt het ook onbegrijpelijk dat de minister de sponsoring van de nascholing door de industrie zelfs als 'wenselijk' betitelt. Uit inspectieonderzoek is bekend dat ongeveer 50% van de nascholingen gesponsord is door de farmaceutische industrie, waarbij er meer sprake is van een aanbodgericht nascholingsprogramma dan van een vraaggericht programma. De inspectie vraagt zich dan ook af of de volksgezondheid hiermee gediend is. Kant: "De minister en de beroepsgroep moeten zelf voldoende middelen uittrekken voor volstrekt onafhankelijk nascholingen, die dan ook niet op de Bahama's, maar bijvoorbeeld gewoon in de Jaarbeurs of zo kunnen plaatsvinden."

Ook de aanscherping voor gunstbetoon is volgens Kant te slap. Hier worden nu maximumbedragen aan gesteld, wat op zich wel een verbetering is. De farmaceuten mogen artsen dus niet meer onbeperkt, maar toch nog steeds voor duizenden guldens per jaar in de watten leggen. Aan de zogenaamde 'seeding-trials', nep-onderzoeken die vooral bedoeld zijn om een geneesmiddel in de pen van een huisarts te krijgen, wordt niets gedaan. Dat terwijl de inspectie in haar rapport vaststelt dat in 68% van de plannen voor zogenaamde fase IV onderzoeken (na registratie) beïnvloeding van het voorschrijven van het product genoemd wordt.

Tijdens het komende debat over het Reclamebesluit zal de SP een fiks aantal verdergaande aanscherpingen voorstellen.

Voor mee info: Agnes Kant 06 51262918