ACTUEEL NIEUWS
De koers verlegd: Grootegast op weg naar een nieuwe identiteit: Alle inwoners van de gemeente hebben (of krijgen) een brochure in de bus met als titel De koers verlegd: Grootegast op weg naar een nieuwe identiteit. In de pers hebt u kunnen lezen, dat de gemeente sturing wil geven aan een proces, dat min of meer al in gang is gezet namelijk dat de gemeente Grootegast -van oudsher een agrarische gemeente- naar een nieuwe identiteit gaat namelijk een gemeente waar het goed wonen en recreëren is. Bij het verder ontwikkelen van dat proces is de mening van de inwoners van de gemeente erg belangrijk. Wij willen namelijk graag weten wat u van deze vernieuwing vindt. U kunt uw mening op een drietal discussie-bijeenkomsten naar voren brengen. Deze bijeenkomsten zullen op de volgende data en plaatsen worden gehouden: maandag 25 juni: herberg "in de groote gast" te Grootegast dinsdag 26 juni: dorpshuis "De Rotonde" te Niekerk woensdag 27 juni: "De Taveerne" bij Strandheem te Opende De bijeenkomsten beginnen steeds om 20.00 uur. Wij nodigen u van harte uit een van de bijeenkomsten te bezoeken en aan de discussie deel te nemen.
Vergadering gemeenteraad
Op dinsdag 3 juli a.s. zal de gemeenteraad weer vergaderen in de raadzaal van het gemeentehuis. Deze vergadering staat onder leiding van burgemeester K.B. Dijkstra en begint om 20.00 uur. Als u gebruik van het spreekrecht wilt maken dan moet u dat voor het begin van de vergadering doorgeven aan de gemeentesecretaris de heer W.P. van Boggelen. Het spreekrecht heeft alleen betrekking op de onderwerpen, die op de agenda staan. Zodra de agenda bekend is zal die hier worden gepubliceerd.
Vergadering commissie Burgerzaken/FABA/Ruimte Op maandag 18 juni a.s. 's avonds om 19.30 uur zal er een gecombineerde vergadering worden gehouden van de commissies Burgerzaken/FABA en Ruimte in de raadzaal van het gemeentehuis. Bij deze openbare vergadering is iedereen van harte welkom en mag op de publieke tribune plaats nemen. Ook kunt u gebruik van het spreekrecht maken over zaken, die op de agenda voorkomen.
Op de agenda staan de volgende onderwerpen:
1. Opening
2. Verslag van de vergadering van 7 mei 2001
3. Ingekomen stukken/mededelingen
4. Aanvullend plan verbouw De Woldborg
5. Jaarverslag 2000 Stichting Cultuur Grootegast
6. Aanvraag subsidie 2002/jaarrekening 2000 Bureau Slachtofferhulp
7. Jaarrekening 2000
8. Grondexploitatieberekening 2001
9. Voorjaarsnota 2001
10. Investeringsschema 2002-2005
11. Rondvraag
12. Sluiting
Aansluitend zal de commissie Ruimte vergaderen en op de agenda van die commissie staan de volgende onderwerpen:
1. Opening
2. Mededelingen
3. Verslag vergadering 8 mei 2001
4. Ingekomen stukken
5. Samenwerking milieutaken Grootegast, Leek en Marum
6. Grondaankoop Lutjegast
7. Voortgang houtsingelproject Zuidelijk Westerkwartier
8. Voortgang Strandheem
9. Rondvraag
10. Sluiting
Sluiting gemeentelijke kantoren:
De gemeentelijke kantoren zijn op dinsdag 19 juni a.s. voor het publiek gesloten in verband met het jaarlijkse personeelsreisje.
Collectenrooster 2001:
Deze week wordt er gecollecteerd door de Maag Lever Darm Stichting en de volgende week door het Nederlandse Rode Kruis. Dit is de laatste collecte voor de vakantie. In de maanden juli en augustus wordt er niet gecollecteerd.
Optreden buitenlandse dansgroep
Ook dit jaar komt er weer een uitstekende dansgroep naar Grootegast. In samenwerking met "Op Roakeldais" uit Warffum is deze keer gekozen voor een groep uit Costa Rica. Zij hopen een optreden te verzorgen op maandag 2 juli a.s. in het woonzorgcentrum Het Hooge Heem te Grootegast.
Gemeentelijke diensten zijn verhuisd:
Zoals u wellicht weet wordt het gemeentekantoor op dit moment ingrijpend verbouwd en uitgebreid. Tijdens deze werkzaamheden zal het overgrootste deel van de medewerkers tijdelijk een ander onderkomen krijgen.
De gemeentelijke diensten zijn nu op de volgende locaties te vinden: Burgerzaken en Ruimte/Vrom/Openbare Werken:
Gebouw van de Rabobank aan de Hoofdstraat. Als u een paspoort, een rijbewijs, een bouwvergunning, een milieuvergunning wilt aanvragen of u wilt iets weten over bouwkavels of de gemeentelijke riolering dan moet u naar de dependance van de gemeente in de Rabobank. In de bank is een publieksbalie, waar u met al uw vragen op het gebied van Burgerzaken en Ruimte terecht kunt.
Ruimte/Openbare Werken:
Medewerkers zijn gehuisvest in de Gemeentewerf aan de Rondweg, maar voor vragen moet u zich melden bij de publieksbalie in de bank. In het oude gedeelte van het gemeentehuis:
In dit deel zijn achtergebleven: het bestuur, de directie, de secretaresses, de voorlichter en de politie. Als tijdelijke ingang is de oude ingang met stoep weer in ere hersteld. Dit oudste deel van het gemeentehuis wordt later opgeknapt en dan zullen ook de huidige "bewoners" moeten vertrekken, maar daarover volgen nog wel publicaties.
Gebouw aan de Schalck:
Voor de diensten in dit gebouw treden er geen wijzigingen op. Algemeen:
Trouwen in het gemeentehuis blijft gewoon mogelijk. Het algemene telefoonnummer van de gemeente blijft voor alle diensten 695 795. Uitgangspunt blijft, dat wij u ook vanuit de tijdelijk nieuwe locaties optimaal van dienst willen zijn. Met ingang van 1 mei 2002 hopen wij de beschikking te hebben over een functioneel gemeentekantoor.
Oproep van de Stichting Cultuur Grootegast
Cultuur is een van de terreinen waarop de gemeente Grootegast een
actief en vernieuwend beleid voert. De Cultuurnota 1998 leidde onder
meer tot de oprichting van de Stichting Cultuur Grootegast. De
stichting adviseert het gemeentebestuur, stimuleert een veelzijdig
cultuuraanbod, en ontwikkelt zelf nieuwe culturele activiteiten. De
stichting heeft daarbij de beschikking over een eigen budget. In het
bestuur van de stichting zijn de verschillende deelaspecten van het
culturele leven vertegenwoordigd.
Ter versterking van het bestuur is de stichting op zoek naar één of
meer nieuwe bestuursleden, die:
- geïnteresseerd zijn in één of meer deelterreinen van het
cultuurbeleid, zonder daarin zelf rechtstreekse belangen te hebben
- affiniteit voelen voor, en ervaring hebben in bestuurlijk en/of
adviserend werk
- bereid zijn om op vrijwillige basis enkele uren per maand te
investeren in de verdere ontwikkeling van het cultuurbeleid van de
gemeente Grootegast.
Leden van het bestuur ontvangen een onkostenvergoeding die in
redelijke verhouding staat tot de omvang en aard van de taken.
Lijkt dit u wat ? Dan kunt u uw belangstelling kenbaar maken bij de
secretaris, mevrouw E.A. Hoekstra, telefoon 0594-659284
Mestplaat Staatsbosbeheer Peebos
De mestplaat van Staatsbosbeheer bij de werkschuur in de Peebos is
weer geopend en er kan dus weer mest worden gebracht. Voor het
aanleveren mag u gebruik maken van een auto met aanhanger.
Afsluiting Caspar Roblesdijk-De Noord Grootegast
Burgemeester en wethouders hebben op 22 mei 2001 besloten om de Caspar
Roblesdijk in z'n geheel en de weg De Noord te Grootegast vanaf de
tennisbanen af te sluiten voor het doorgaande verkeer en die weg dan
wel dat weggedeelte aan te wijzen als recreatief fietspad door middel
van het plaatsen van borden. Reden voor dit besluit is dat beide wegen
veelvuldig door sluipverkeer worden gebruikt waarvoor zij niet
geschikt zijn.
Aanwonenden en eigenaren van landerijen krijgen automatisch van het
gemeentebestuur een ontheffing om het fietspad anders dan met fietsen
te berijden en te gebruiken.
Huurders van landerijen en eventuele andere belanghebbenden moeten
schriftelijk een gemotiveerd verzoek tot ontheffing bij de gemeente
indienen. Zij die al een verzoek tot ontheffing hebben ingediend
hoeven dat niet nogmaals te doen.
Belanghebbenden kunnen tegen genoemd besluit tot 19 juli 2001 een
ondertekend bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester
en wethouders, Postbus 46, 9860 AA Grootegast. Het bezwaarschrift
bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening,
een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en
de gronden van het bezwaar.
Vaststelling verordeningen Burgemeester en wethouders delen mee dat de
gemeenteraad op 29 mei 2001 heeft
vastgesteld:
1. een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening in het kader
van het prostitutiebeleid;
2. de Verordening tot wijziging van de Verordening op de heffing en de
invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 1997.
De eerste verordening treedt in werking met ingang 1 juli 2001 en de
tweede met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.
De wijzigingen van de verordeningen zijn opgenomen in het Gemeenteblad
2001 nummer 5.
Het Gemeenteblad ligt ter inzage in de openbare bibliotheken en is
verkrijgbaar aan de balie van het gemeentehuis.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer H. Helmus
van het bureau Facilitaire Dienstverlening.
20 juni: Veilig buitenspelen op de Nationale Straatspeeldag:
Op woensdag 20 juni 2001 is het weer feest op straat. Dan wordt de
jaarlijkse Nationale Straatspeeldag gehouden. Op de Straatspeeldag
sluiten ouders in het hele land straten af voor het verkeer, zodat hun
kinderen tenminste een keer per jaar veilig buiten kunnen spelen. De
Nationale Straatspeeldag is een initiatief van de Verenigde Verkeers
Veiligheids Organisatie 3VO. 3VO zet zich in voor veiligheid,
kindvriendelijk verkeer en wil de bewegingsvrijheid van kinderen in de
woonomgeving vergroten.
In veel buurten is het al lang niet meer vanzelfsprekend dat kinderen
zelfstandig buiten spelen of alleen naar school of bibliotheek gaan,
hoewel dit in de gemeente Grootegast nog heel erg meevalt. Veel ouders
in het land vinden het verkeer zo'n bedreiging dat zij hun kinderen
niet zonder toezicht naar buiten laten gaan. Zo missen kinderen
belangrijke ervaringen. Op den duur kan dit leiden tot achterstanden
in hun ontwikkeling. Gelukkig kan het ook anders. Straten en buurten
kunnen veiliger worden door snelheidsremmers en goede oversteekvoor-
zieningen. En het parkeren kan zo worden geregeld dat er meer
speelmogelijkheden ontstaan. Kinderen krijgen dan weer de ruimte om
lekker buiten te spelen. In de gemeente Grootegast zijn er voldoende
en veilige speel- mogelijkheden voor kinderen, maar omdat de gemeente
de landelijke actie van 3VO ondersteunt wil de gemeente toch aandacht
aan de Nationale Straatspeeldag besteden.
Op de Nationale Straatspeeldag van 3VO gaan meer dan 2.000 straten een
ochtend of middag dicht voor het verkeer. Voor veel kinderen is dat
een unieke ervaring: voor een keer krijgen zij alle ruimte om midden
op straat te spelen. Maar behalve een grandioos feest is de
Straatspeeldag vooral ook een actiedag voor veilig, kindvriende-
lijk verkeer. Op de Straatspeeldag nodigen de deelnemende groepen een
vertegenwoordiger van de gemeente uit om zich persoonlijk van de
problemen op de hoogte te stellen. Uiteindelijk doel is dat de buurt
zo veilig wordt dat kinderen er elke dag veilig buiten kunnen spelen.
Uit onderzoek blijkt dat de Straatspeeldag helpt om overleg tussen
bewoners en gemeente op gang te brengen.
Ouders, scholen en buurtgroepen die vinden dat het verkeer in hun
buurt kindvriendelijker moet worden en daar op een leuke manier mee
aan de slag willen, kunnen meedoen aan de Nationale Straatspeeldag van
3VO. Deelnemers ontvangen een uitgebreid Straatspeeldagpakket met een
duidelijke handleiding en suggesties voor straatspelletjes en andere
activiteiten. Speciaal voor groepen die voor het eerst aan de
Straatspeeldag deelnemen, organiseert 3VO in april
informatiebijeenkomsten. Deelnemers kunnen zich aanmelden of
informatie aanvragen door even te bellen naar het secretariaat van de
Nationale Straatspeeldag (tel. 020-682 63 22). Faxen kan ook: (020-682
06 19). Informatie is ook te vinden op internet: www.3vo.nl of
www.straatspeeldag.nl
Tariefsverhoging Milieustraat
Door toenemende verwerkingskosten is besloten het tarief voor het
brengen van grof-, groen- en bouw- en sloopafval naar de Milieustraat
aan De Tweemat te Grootegast te verhogen tot f. 20,- per vracht. Een
vracht bestaat uit maximaal een volle kofferbak of een 1-assig
karretje. Landbouw- en vrachtwagens worden niet toegelaten.
Op verzoek van de beheerder van de Milieustraat moet u kunnen
aantonen, dat u een inwoner bent van de gemeente Grootegast, Leek of
Marum. Dat kan bijvoorbeeld door het laten zien van een geldig
paspoort, rijbewijs of kentekenbewijs.
Onderscheidingen
Elk jaar worden er op Koninginnedag (30 april) Koninklijke
Onderscheidingen uitgereikt aan personen, die van grote betekenis zijn
(geweest) voor de samenleving of een bijzondere prestatie hebben
geleverd op het gebied van sport, wetenschap enz.
Voor de beoordeling van de prestaties gelden landelijke richtlijnen.
In die richtlijnen is ook bepaald, dat de burgemeester van de gemeente
bemiddelt in het doen van voordrachten voor een onderscheiding en
daarin ook adviseert.
Voordrachten voor Koninginnedag 2001 moeten door de gemeente voor 1
oktober a.s. zijn ingediend. Omdat er veel tijd nodig is voor het
verzamelen van gegevens zullen kandidaten uiterlijk 1 september bij de
burgemeester moeten worden aangemeld. Overleg over een voordracht
wordt op prijs gesteld.
Ook heeft de gemeente een eigen onderscheiding, de "Abel Tasman
legpenning", die kan worden uitgereikt aan personen, die van grote
betekenis (maatschappelijk/bestuurlijk) zijn (geweest) voor de
gemeente Grootegast.
Deze onderscheiding kan door burgemeester en wethouders worden
toegekend ter gelegenheid van een afscheid, een jubileum, verjaardag
enz. Ook hiervoor geldt, dat overleg over een voordracht op prijs
wordt gesteld.
Voor algemene informatie en voor het opvragen van een formulier voor
het doen van een voorstel tot het verlenen van een onderscheiding kunt
u contact opnemen met de voorlichter van de gemeente de heer Dirk Jan
Westerhof tel. 695722.
MINDER ACTUEEL NIEUWS
GEMEENTEGIDS 2001 - 2002
De voorbereidingen voor de nieuwe gemeentegids zijn weer gestart. Net
als vorige jaren zal deze gids worden gemaakt en uitgegeven door
drukkerij Roede te Grootegast. Het is de bedoeling, dat zo ongeveer in
de periode april/mei de nieuwe gids klaar is. Deze wordt huis-aan-huis
verspreid in de hele gemeente, maar ook landelijk wordt veel gebruik
van de gids gemaakt. De gemeente stuurt jaarlijks tal van exemplaren
naar allerlei instanties en personen. Ook nieuwe inwoners krijgen de
gids uitgereikt om hen wegwijs te maken in hun nieuwe gemeente. Een
gids met de meest recente gegevens is dan ook van groot belang. Wilt u
even kijken of u, uw vereniging of bedrijf goed in de gids 2000 - 2001
is opgenomen? Als dat niet het geval is kunt u gebruik maken van de
bon op blz. 112 van de gids. Daar gaat onze voorkeur naar uit, maar u
mag ook bellen met de voorlichter van de gemeente de heer Dirk Jan
Westerhof. Zijn rechtstreeks nummer is 695722. De wijzigingen, die u
in de loop van het vorig of dit jaar hebt doorgegeven hoeft u
natuurlijk niet weer te melden. Graag rekenen wij op uw medewerking
zodat wij weer over een puike gemeentegids kunnen beschikken.
Gratis afhalen compost Milieustraat
Het aangeleverde groenafval op de Milieustraat wordt daar tot compost
verwerkt. Dit compost is een goed middel om de kwaliteit van uw tuin
te verhogen. Hoewel het woord gratis bijna niet meer bestaat vormt de
Milieustraat daarop een uitzondering. Het compost mag namelijk gratis
worden afgehaald. Toch nog een meevaller.
Een eigen woning?
Met ingang van 1 januari 2001 is de Wet bevordering eigenwoningbezit
(BEW) in werking getreden. Deze wet maakt het voor mensen in de lagere
inkomensgroepen gemakkelijker om een bestaande huurwoning te kopen.
Het kopen van een huis wordt bevorderd door het toekennen van een
tegemoetkoming in de maandelijkse hypotheeklasten aan de
eigenaar/bewoner van maximaal f. 328,- . Uiteraard moet de toekomstige
eigenaar aan een aantal voorwaarden voldoen. Als voorwaarden gelden
ondermeer:
- het inkomen
- het vermogen
- de hoogte van de hypotheek
- de kosten van het huis
- de staat van onderhoud van de woning
- de samenstelling van het huishouden
- en enkele persoonsgebonden voorwaarden
Als u interesse heeft voor het kopen van een huurwoning of meer
informatie wilt hebben over uw mogelijkheden dan kunt u contact
opnemen met de heer D. Huizinga van de woningstichting Wold en Waard
bereikbaar onder tel. 512161.
Samenstelling/kosten huishoudelijk afval
Een aantal keren per jaar wordt gekeken naar wat er zoal in de grijze
containers wordt gestopt.
Positief is, dat het percentage papier van 12% in het begin van 2000
is teruggelopen naar ongeveer 4% aan het eind van dat jaar. Heel
negatief is de toename van groenafval in de grijze container. In het
begin van 2000 lag dat percentage op 7% en aan het eind van dat jaar
was dat percentage opgelopen tot 45%. Als u nu weet, dat de verwerking
van de inhoud van de grijze container behoorlijk meer kost dan de
verwerking van groenafval dan moet de conclusie worden getrokken, dat
we met elkaar niet goed bezig zijn. De verwerking van afval is zo
langzamerhand een vrij kostbare zaak geworden en deze kosten worden op
ons als burgers van de gemeente verhaald. Dat is op zich terecht en de
gemeente hanteert daarbij een kostendekkend tarief; de kosten die de
gemeente maakt moeten de burgers samen opbrengen. Maar waarom wordt
dan groenafval in de grijze container gedaan? Daardoor worden de
kosten van verwerking alleen maar hoger en dat willen wij toch niet?
Dus een dringend beroep: doe alstublieft groenafval in de groene
container en de rest van het huisvuil -zonder uiteraard schadelijke
stoffen- in de grijze container. Op die manier doen wij in ieder geval
onze uiterste best om de kosten nog wat binnen de perken houden.
Wijzigingen inzameling afvalstoffen.
Met ingang van 1 januari 2001 is een aantal wijzigingen van kracht die
betrekking hebben op de inzameling van afvalstoffen.
Grof groen afval:
De gebruikelijke mogelijkheid om grof groen afval op te laten halen
door Novatec is komen te vervallen. Grof groen afval kunt u brengen
naar de Milieustraat of u kunt dit door gespecialiseerde bedrijven
laten afhalen c.q. verwerken (een van die bedrijven kan Novatec zijn).
Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen en na een schriftelijk verzoek
kan de gemeente dit afval laten afvoeren tegen betaling van de -vooraf
overeengekomen- kosten.
(N.B.) Een route voor het afhalen van kerstbomen wordt nog wel
gereden.
Grof huishoudelijk afval:
De mogelijkheid om grof huishoudelijk afval één keer per maand aan te
bieden is komen te vervallen maar in plaats daarvan één keer per
kwartaal. Ook is het tarief verhoogd namelijk tot
f. 30,- per m3. Melding blijft lopen via het centrale meldpunt
Novatec/Kringloop tel. 514141.
Restafval van rommelmarkten:
De mogelijkheid, om gratis restafval van rommelmarkten naar de
Milieustraat te brengen is vervallen. Voor dit afval worden op de
Milieustraat de normale stortingskosten in rekening gebracht.
Inzameling grof huishoudelijk afval
Zoals u uit voorgaande publicaties kunt weten is de mogelijkheid, om
een keer per maand grof huishoudelijk afval aan te bieden, komen te
vervallen. In plaats daarvan wordt dit afval een keer per kwartaal
opgehaald tegen een tarief van f. 30,- per m2. Melding dat afval moet
worden afgehaald loopt via het centrale meldpunt Novatec/Kringloop
tel. 514141.
Dit jaar zal op de volgende data nog een grofvuil-route worden
gereden:
27 juni, 22 augustus en 14 november.
Overzicht chemokar 2001
Op onderstaande dagen zal de chemokar de gemeente Grootegast aandoen:
maandag 18 juni en 8 oktober 2001
Grootegast 08.00 - 08.30 uur De Gast ( Gereformeerde kerk)
08.35 - 09.05 uur De Schalck (bejaardenwoningen)
09.10 - 09.40 uur Hazelaarstraat (parkeerterrein)
09.45 - 10.15 uur Hoek Grutto/Leeuwerik
10.20 - 10.50 uur De Zwaan (pleintje)
10.55 - 11.25 uur G.P. Beukemalaan (Albert Hein)
11.30 - 12.00 uur Weegbree/ Ereprijs
Doezum 12.30 - 13.00 uur Terpstrastraat (B.B.S. Remmelt Booij)
13.05 - 13.35 uur Provincialeweg (N.H. kerk)
dinsdag 19 juni en 9 oktober 2001
Kornhorn 08.00 - 08.30 uur Hornhuusstraat (Dorpshuis)
08.35 - 09.05 uur Provincialeweg (Chr.Geref. kerk)
Opende 09.15 - 09.45 uur Openderweg (N.H. kerk )
09.55 - 10.25 uur Drachsterweg (Openbare school)
10.35 - 10.05 uur Bossingel (Marvo )
11.15 - 11.45 uur Westerkluft/De Dobbe
Lutjegast 12.30 - 13.00 uur Zeehaanstraat (B.B.S. ´t Fundament)
13.05 - 13.35 uur Abel Tasmanweg ( N.H. kerk )
woensdag 20 juni en 10 oktober 2001
Sebaldeburen 08.00 - 08.30 uur Kerkweg ( ´t Spectrum )
Niekerk 08.45 - 09.15 uur Dr. K.L. van der Veenlaan
09.20 - 09.50 uur Het Moor (bejaardenwoningen)
09.55 - 10.25 uur Ommegang (speelplein )
10.30 - 11.00 uur Elzenhof
Oldekerk 11.05 - 11.35 uur Zanster/Meyemaheerd
11.40 - 12.10 uur Eekebuursterweg (B.B.S. Rehoboth)
Containers te vroeg/te lang bij de weg
Regelmatig komt het voor, dat de groene- en grijze containers te vroeg
en te lang bij de weg staan. Dit kan gevaarlijke situaties tot gevolg
hebben vooral als de containers omvallen. Daarbij komt nog, dat het te
vroeg of te lang bij de weg laten staan van de containers strafbaar is
op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening. Nu moet u niet
verwachten, dat u binnenkort een wielklem op uw container zult
aantreffen. Wij vragen alleen maar uw aandacht voor het plaatsen en
weer weghalen van de container. Ga daar zorgvuldig mee om.
VERGOEDING LEERLINGENVERVOER SCHOOLJAAR 2001/2002 Ouders van kinderen
die een school bezoeken hebben in een aantal gevallen recht op
vergoeding van de vervoerskosten, een abonnement voor het openbaar
vervoer of het vervoer van het kind per taxi.
De verordening is op het gemeentehuis te raadplegen of op te vragen.
In de volgende gevallen bestaat er recht op een vergoeding: _ Kinderen
die naar de basisschool gaan:
Ouders kunnen, onder bepaalde voorwaarden, in aanmerking komen voor
een vergoeding van de kosten van het vervoer, als het kind een
basisschool bezoekt en de afstand van de woning naar de
dichtstbijzijnde toegankelijke school meer dan 6 kilometer bedraagt.
_ Speciaal basisonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs
Ouders van een leerling die een school voor (voortgezet) speciaal
onderwijs bezoeken, komen in aanmerking voor een vergoeding van de
vervoerskosten, als de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde
toegankelijke school meer dan 2 kilometer bedraagt. Dit kan zijn een
abonnement voor het openbaar vervoer of taxi vervoer van en naar
school.
Zij die in het schooljaar 2000/2001 van deze regeling gebruik maakten
hebben inmiddels een aanvraagformulier ontvangen. Als u nog geen
formulier hebt ontvangen of in het komende schooljaar voor de eerste
keer een beroep wilt doen op deze regeling, dan kunt u een
aanvraagformulier opvragen bij het bureau OCSW.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr.
R.J.Solle-Wiekema van het bureau OCSW, telefoon 695793.
SUBSIDIE 2002
Evenals voorgaande jaren worden instellingen, werkzaam op het gebied
van welzijn, muziek-en sportverenigingen in de gelegenheid gesteld een
subsidie aan te vragen, deze keer voor het jaar 2002.
Muziek-en sportverenigingen kunnen in aanmerking komen voor subsidie
als men jeugdleden heeft.
De subsidie bestaat dan uit een bijdrage per jeugdlid en een gedeelte
van de accommodatiekosten
Het verzoek van instellingen die activiteiten ontplooien op het gebied
van welzijn moet vergezeld gaan van een begroting en
activiteitenprogramma voor het komende jaar.
Sport-en muziekverenigingen kunnen volstaan met het indienen van enkel
het aanvraagformulier.
De aanvraag kan tot uiterlijk 1 juli 2001 worden ingediend.
Aanvraagformulieren kunt u krijgen op het gemeentehuis. Voor eventuele
aanvullende informatie en exacte voorwaarden kunt u desgewenst contact
opnemen met de heer H. Peursum van het bureau OCSW, tel. nr. 695796
FINANCIEN
Informatie over de Wet Waardering Onroerende Zaken
U heeft onlangs van de gemeente Grootegast een beschikking ontvangen,
waarop de nieuwe WOZ-waarde van de onroerende zaak, die u in
eigendom heeft en/of gebruik, per 1 januari 1999 staat vermeld.
(In een enkel geval kan deze beschikking nog niet worden
afgegeven, maar dan volgt deze binnenkort.)
Hieronder geven wij u een uiteenzetting waarom wij deze
beschikking afgeven en wat dit voor u betekent.
Algemeen
De wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) is in werking
getreden op
1 januari 1995. Op grond van deze wet moeten de gemeenten iedere
vier jaar alle onroerende zaken zoals woningen, bedrijfspanden etc
binnen hun grondgebied taxeren. De waarde hiervan wordt bij
beschikking vastgesteld en die waarde zal in principe voor vier
jaar gelden. Met ingang van 1 januari 2001 geldt deze waarde als
uitgangspunt voor de onroerende-zaakbelastingen van de gemeenten,
voor de omslag gebouwd van de waterschappen en voor de controle
door de Belastingdienst van het huurwaardeforfait in de
inkomstenbelasting en voor de waarde van de eigen woning in de
vermogensrendementsheffing.
De waarde die op de beschikking staat vermeld komt dus de komende
jaren (2001 t/m 2004) terug op de verschillende aanslagbiljetten.
U heeft dan niet meer de mogelijkheid om nog bezwaar te maken
tegen de waarde. Dit kunt u alleen maar doen tegen de
WOZ-beschikking.
Als de marktwaarde in de loop van het tijdvak stijgt of daalt
heeft dat dus geen invloed op de WOZ-waarde. Alleen als u het pand
aanzienlijk verbouwt of verbetert komt er een nieuwe beschikking
(met een hogere waarde) die dan voor de rest van het tijdvak
geldt. En wanneer er bijzondere omstandigheden zijn, die specifiek
uw pand betreffen, en die een bijstelling van de waarde
rechtvaardigen (bijvoorbeeld gedeeltelijke afbraak van uw pand)
dan ontvangt u ook een nieuwe beschikking.
Beschikking
U ontvangt een WOZ-beschikking voor de waarde van het pand, omdat
u daarvan belanghebbende bent. Het kan zijn dat u alleen maar in
dat pand woont of er een bedrijf uitoefent, het kan ook zijn dat u
het pand in eigendom heeft.
Op de WOZ beschikking staat niet welk bedrag u aan belasting moet
betalen, er staat alleen op wat de waarde van uw pand is op de
waardepeildatum.
Het kan voorkomen dat voor één pand twee beschikkingen worden
verstuurd. Dit komt omdat bijvoorbeeld de eigenaar en de gebruiker
niet gelijk zijn (huurwoning). Bij een eigen woning zijn de
eigenaar en de gebruiker vaak dezelfde persoon en kan er worden
volstaan met één beschikkin
Vaststellen waarde
Bij de taxatie van de onroerende zaak is het wettelijk
uitgangspunt, dat wordt gewaardeerd alsof het pand leeg is, zonder
hypotheek en zonder andere zakelijke rechten zou kunnen worden
verkocht en alsof het pand onmiddellijk in gebruik te nemen zou
zijn. Dit is de waarde in het economisch verkeer.
Voor de taxatie van woningen wordt gekeken naar de prijs van
woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. Dit geldt ook
voor huurwoningen die worden getaxeerd alsof ze kunnen worden
verkocht als waren zij eigen-woningen.
Voor bedrijven geldt de waarde in het economisch verkeer of, als
die hoger is, de gecorrigeerde vervangingswaarde. De
vervangingswaarde is het bedrag dat nodig zou zijn als het pand
opnieuw gebouwd zou worden. Dit bedrag moet worden gecorrigeerd
voor technische veroudering (afschrijving wegens leeftijd) en
functionele veroudering (economische afschrijving). De aldus
berekende waarde van het pand vormt samen met de waarde van de
grond de gecorrigeerde vervangingswaarde van de onroerende zaak.
Taxatieverslag
Indien u een onderbouwing van de waarde wenst dan kunt u een
zogenaamd taxatieverslag opvragen. U dient dan de kaart (die bij
de beschikking zit) in te vullen en op te sturen naar de gemeente.
Let wel een taxatieverslag is geen taxatierapport.
Bezwaar
Wanneer u van mening bent dat de waarde van uw pand op de
waardepeildatum te hoog is getaxeerd kunt u binnen zes weken na
dagtekening van de WOZ-beschikking daartegen schriftelijk bezwaar
maken. Uw bezwaarschrift moet u motiveren, u moet dus aangeven
waarom u het met de vastgestelde waarde niet eens bent. Verder
moet uw bezwaarschrift ondertekend zijn.
U kunt ook bezwaar maken als u meent dat de beschikking niet voor
u is bestemd.
Beroep
Bent u het niet eens met de uitspraak van de heffingsambtenaar op
het bezwaarschrift dan kunt u daartegen beroep instellen bij de
belastingkamer van het Gerechtshof. Bij het instellen van beroep
moeten griffierechten worden betaald.
Euro
Omdat in 2002 de euro wordt ingevoerd vermeldt de beschikking ook
alvast het bedrag in hele euro's. Vanaf 2002 zal dit bedrag tot
uitgangspunt worden genomen bij de berekening van de aanslagen.
Hoewel deze tekst zorgvuldig is samengesteld kunt u er geen
rechten aan ontlenen.
Informatie Wet Waardering Onroerende Zaken
Met als dagtekening 28 februari 2001 zijn voor de meeste objecten in
onze gemeente WOZ-beschikkingen verstuurd met daarop vermeld de
herziene economische waarde met de peildatum 1 januari 1999. Voor die
objecten, waarvoor nog geen beschikking kon worden afgegeven zal dit
binnenkort gebeuren.
Op verzoek van velen hebben wij inmiddels taxatieverslagen
toegezonden. Hierin staan summier de gegevens, die zijn gebruikt om de
waarde van het betreffend object vast te stellen. Het gaat onder
andere om objectgegevens (adres, soort woning, bouwjaar,
grondoppervlakte), kadastrale gegevens en relevante marktgegevens,
zoals een recente verkoopprijs van het object of van vergelijkbare
objecten. Voor alle duidelijkheid: zo'n taxatieverslag is géén
taxatierapport !
Wij maken u er nogmaals op attent dat de waarde, zoals deze op de
beschikking staat vermeld, zal gelden voor vier belastingjaren 2001
tot en met 2004. De Belastingdienst, de Waterschappen en de Gemeente
zullen voor het berekenen van belastingen of heffingen van deze waarde
uitgaan.
Als u van mening bent, dat de herziene economische waarde niet correct
is, heeft u tot 6 weken na dagtekening van de WOZ-beschikking de
gelegenheid om een bezwaarschrift in te dienen.
Een bezwaarschrift moet in ieder geval voldoende onderbouwd zijn en
van uw handtekening zijn voorzien (zie ook de bijsluiter bij de
WOZ-beschikking).
Na het verstrijken van deze termijn kunt u in de genoemde jaren in de
regel geen bezwaar meer maken tegen de WOZ-waarde.
Wijziging legestarieven
Door de gemeenteraad zijn de volgende gewijzigde tarieven voor
producten van de gemeente vastgesteld
(met ingang van 1 januari 2001)
uittreksel bevolkingsregister f. 8,75
uittreksel burgerlijke stand -. 18,--
eigen verklaring -. 36,90
rijbewijs -. 69,--
Europese identiteitskaart -. 39,60
paspoort 16 jaar en ouder -. 85,50
paspoort tot 16 jaar -. 42,75
zakenpaspoort -. 101,85
wijziging reisdocument -. 12,--
vermissing reisdocument -. 27,80
pas 65 -. 14,40
kapvergunning -. 34,40
kansspelvergunning -. 8,90
algemene vergunning -. 6,90
aanvraagformulieren bouwvergunning -. 9,20
invalidenparkeerkaart -. 11,80
bewijs van Nederlanderschap -. 10,--
verklaring omtrent gedrag -. 12,10
attestatie de vita -. 8,75
inlichtingen bevolking -. 9,55
legalisatie handtekening -. 8,75
huwelijksboekje -. 18,75
huwelijksvoltrekking (dagelijks 09.00 - 16.30 uur) -. 307,50
huwelijksvoltrekking (elk ander tijdstip) -. 587,50
verklaring van huwelijksbevoegdheid -. 34,75
kopie normaal/groot/karton -. 0,30/0,50/0,45
kopie kleur -. 0,75
RUIMTELIJKE ORDENING
AANVRAGEN BOUWVERGUNNING / MELDINGEN BOUWVOORNEMEN (23-05-01)
De navolgende aanvragen voor een bouwvergunning/melding bouwvoornemen
zijn ontvangen:
H.P. Pama te Opende, voor het bouwen van een berging op het perceel
Parkweg 13 te Opende;
E. van der Wiel te Opende, voor het bouwen van een garage/berging op
het perceel Provincialeweg 37 te Opende;
K. Hijmersma te Niekerk, voor het uitbreiden van de woning op het
perceel Burg. Ritzemastraat 25 te Niekerk;
J. Senneker te Kornhorn, voor het bouwen van een woning op het perceel
Kaleweg 25 te Opende;
K.C. Hofsteenge te Kloosterburen, voor het bouwen van een woning op
het perceel Zwaan 30 te Grootegast;
H. Veenstra te Oldekerk, voor het verbouwen van de woning op het
perceel Golden Raand 15 te Oldekerk;
J. Stol te Doezum, voor het plaatsen van een dakkapel op het perceel
Perastraat 9 te Doezum.
AANVRAAG SLOOPVERGUNNING
J. Senneker te Kornhorn, voor het slopen van een woning op het perceel
Kaleweg 25 te Opende.
Burgemeester en wethouders moeten over de aanvragen dan wel meldingen
nog beslissingen nemen met betrekking tot o.a. de ontvankelijkheid, de
te volgen procedure en uiteindelijk het wel of niet verlenen van de
bouwvergunning, de sloopvergunning, dan wel het accepteren van de
melding.
Informatie over de aanvragen/meldingen en het eventueel kenbaar maken
van bedenkingen is te verkrijgen bij de sector Ruimte, bureau VROM,
mw. M. Beute.
DE VOLGENDE BOUWVERGUNNINGEN EN BEVESTIGINGEN MELDING EX.ART.42,
EERSTE LID, WONINGWET ZIJN VERLEEND:
BOUWVERGUNNINGEN
W.R. Renkema te Oldekerk, voor het maken van een erfafscheiding en
twee carports op het perceel Hoendiep 1 te Oldekerk;
G.H. Hoekstra te Oldekerk, voor het bouwen van een carport op het
perceel Bennemaheerd 34 te Oldekerk;
K. Boerema te Sebaldeburen, voor het uitbreiden van de woning op het
perceel Kerkweg 1 te Sebaldeburen;
J. Alserda te Grootegast, voor het uitbreiden van de woning door het
aanbouwen van een slaapkamer op het perceel Langeweg 37 te Grootegast;
J. Veenstra te Oldekerk, voor het verbouwen van de woning door het
ommuren van het voorhuis en het plaatsen van een dakkapel op het
perceel Eekebuursterweg 1A te Oldekerk;
H. Feringa te Oldekerk, voor het uitbreiden van de woning door het
tussenbouwen van een berging op het perceel Langewolderweg 18 te
Oldekerk;
M.R. Snaak te Lutjegast, voor het vervangen, vergroten en verplaatsen
van een garage/berging op het perceel De Wieren 28 te Lutjegast;
Stichting Zwembad de Woldzoom te Grootegast, voor het uitbreiden van
het bedrijfsgebouw op het perceel Provincialeweg 139 te Doezum;
G. Bleijenga te Doezum, voor het gedeeltelijk vervangen en uitbreiden
van de woning op het perceel Bombay 5 te Doezum.
INGETROKKEN BOUWAANVRAAG
A.P. Oostland te Niekerk, voor het plaatsen van een tuinhuisje op het
perceel Menso Fockemalaan 5 te Niekerk.
GEWIJZIGDE BOUWVERGUNNING
E.J. Boonacker te Opende, voor het aanbouwen van een garage/berging op
het perceel De Oever 8 te Opende.
SLOOPVERGUNNING/SLOOPMELDING
Door de gemeente is de volgende sloopvergunningen/meldingen verleend
J.H. Poker te Niekerk, voor het slopen van een garage op het perceel
De Ommegang 13 te Niekerk;
Informatie omtrent de afgegeven bouwvergunningen, de sloopvergunning,
respectievelijk van de bevestigde meldingen en het eventueel kenbaar
maken van bezwaar is tevens te verkrijgen bij bovengenoemd bureau.
AANVRAGEN BOUWVERGUNNING / MELDINGEN BOUWVOORNEMEN (30-05-01)
De navolgende aanvragen voor een bouwvergunning/melding bouwvoornemen
zijn ontvangen:
J. van Esch te Grootegast, voor het uitbreiden van de woning op het
perceel Langeweg 42 te Grootegast;
J. Horenga te Sebaldeburen, voor het bouwen (vervangen) van een woning
met schuur op het perceel Kuzumerweg 4 te Sebaldeburen;
S. Piersma te Opende, voor het bouwen van een woning met garage
(vervangen) op het perceel Kaleweg 18 te Opende;
F.A.J.Nolle te Aduard, voor het bouwen van een woning op het perceel
Zwaan 29 te Grootegast
AANVRAGEN SLOOPVERGUNNING
J. Horenga te Sebaldeburen, voor het slopen van de woning en de schuur
op het perceel Kuzumerweg 4 te Sebaldeburen;
Burgemeester en wethouders moeten over de aanvragen dan wel meldingen
nog beslissingen nemen met betrekking tot o.a. de ontvankelijkheid, de
te volgen procedure en uiteindelijk het wel of niet verlenen van de
bouwvergunning, de sloopvergunning, dan wel het accepteren van de
melding.
Informatie over de aanvragen/meldingen en het eventueel kenbaar maken
van bedenkingen is te verkrijgen bij de sector Ruimte, bureau VROM,
mw. M. Beute.
AANVRAGEN BOUWVERGUNNING / MELDINGEN BOUWVOORNEMEN (06-06-01)
De navolgende aanvragen voor een bouwvergunning/melding bouwvoornemen
zijn ontvangen:
T. van Hoving te Grootegast, voor het verbouwen van de winkel en het
wijzigen van de voorgevel op het perceel, plaatselijk bekend Hoflaan
18 te Grootegast;
J. Burgsma te Grootegast, voor het plaatsen van een berging op het
perceel Berkenstraat 3 te Grootegast;
J.P. Postmus, Hondsdraf 14 te Grootegast, voor het vervangen van de
woning (vervangende nieuwbouw ) op het perceel Duisterburen 7 te
Grootegast;
D. van der Scheer te Opende, voor het verbouwen van de melkveestalling
(bedrijfsgebouw) op het perceel Kolonieweg 19 te Opende;
W. de With-van Ommen te Grootegast, voor het uitbreiden van de berging
op het perceel Vogelwikke 2 te Grootegast;
A. Spinder te Grootegast, voor het uitbreiden van de woning op het
perceel Hoofdstraat 33 te Grootegast;
AANVRAAG SLOOPVERGUNNING
D. van der Scheer te Opende, voor het slopen van een deel van de
veestalling op het perceel Kolonieweg 19 te Opende.
Burgemeester en wethouders moeten over de aanvragen dan wel meldingen
nog beslissingen nemen met betrekking tot o.a. de ontvankelijkheid, de
te volgen procedure en uiteindelijk het wel of niet verlenen van de
bouwvergunning, de sloopvergunning, dan wel het accepteren van de
melding.
Informatie over de aanvragen/meldingen en het eventueel kenbaar maken
van bedenkingen is te verkrijgen bij de sector Ruimte, bureau VROM,
mw. M. Beute.
Afwijking bestemmingsplan
De burgemeester van de gemeente Grootegast maakt bekend dat
burgemeester en
wethouders van plan zijn om in afwijking van de van toepassing zijnde
bestemmingsplannen medewerking/vergunning te verlenen aan:
- S.P. Bolt, Hoofdstraat 59, Grootegast voor het vergroten van het
restaurant en het maken van een sanitaire ruimte;
- H.T. van der Hoek, Hoflaan 44, Grootegast voor het vervangen en
vergroten van de garage/
berging.
De plannen liggen met ingang van 31 mei 2001 gedurende 4 weken voor
iedereen in het gemeentehuis ter inzage. Iedereen kan binnen genoemde
termijn schriftelijk zijn/haar bedenkingen tegen het verlenen van
vrijstelling naar voren brengen bij het college van burgemeester en
wethouders, Postbus 46, 9860 AA Grootegast. Voor nadere informatie en
voor het inzien van de aanvraag kunt u contact opnemen met de
voorlichter van de gemeente de heer Dirk Jan Westerhof tel. 695722.
DIVERSE VERGUNNINGEN
AANVRAAG OM EEN KAPVERGUNNING (06-06-01)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast maken bekend dat
een aanvraag voor een kapvergunning is ontvangen van:
1. De heer H. van der Naalt voor het rooien van 200 m2 gemengd
bosplantsoen (bestaande uit fijnsparren, fruitbomen en coniferen) op
het perceel Langeweg 1 te Grootegast;
2. Woningbouwvereniging Wold en Waard voor het rooien van 2 berken op
het perceel De Schalck 46 te Grootegast.
Voordat een besluit wordt genomen op deze kapaanvragen, kunnen
belanghebbenden vanaf 7 juni gedurende 2 weken hun gemotiveerde
zienswijze op deze aanvragen schriftelijk kenbaar maken.
Deze zienswijze dient gestuurd te worden naar het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast, Postbus 46,
9860 AA Grootegast.
Gedurende de bovengenoemde termijn van 2 weken liggen deze aanvragen
ter inzage op het bureau Openbare Werken aan de Rondweg 15 te
Grootegast (gemeentewerf). Voor nadere informatie over kapaanvragen
kunt u contact opnemen met de heer R.A. Brouwer van het bureau
Openbare Werken (tel. 695769).
Vergunning Algemene Plaatselijke Verordening
Barbecue
Aan de buurtvereniging "Hoefdraf, t.a.v. Dhr. W.S. Top, Groot Hoefblad
6, 9861 EX Grootegast is toestemming verleend voor het houden van een
barbecue op een gedeelte van de Hondsdraf op zaterdag 16 juni a.s.
vanaf 19.00 tot 23.30 uur. Bij slecht weer wordt deze activiteit
verplaatst naar 23 juni 2001.
Grasbaanrace
Aan de Stichting Baansport Opende, secretariaat Verlaatsdam 18, 9231
MG te Surhuisterveen is vergunning verleend voor het houden van
grasbaanraces op 13 en 14 juli a.s. op het terrein van de heer L. de
Vries, Provincialeweg 96 te Opende.
Ontheffing Drank- en Horecaverordening
Ter gelegenheid van op 13 en 14 juli a.s. te houden grasbaanraces in
Opende is aan Catering Service Roden, Leeksterweg 36, 9301 AP te Roden
een ontheffing verleend voor het tijdens genoemde data in een tent op
het terrein van dhr. L. de Vries, Provincialeweg 96 te Opende schenken
van zwak-alcoholische drank.
Als u inlichtingen wilt over bovengenoemde activiteiten, kunt u
contact opnemen met
mevr. G. van der Veen van de sector Ruimte, tel. 695721.
Bazaar
Aan de Ouderraad van de Jan Kuipersschool te Grootegast, t.a.v. Mevr.
De With, Vogelwikke 2, 9861 EV Grootegast is vergunning verleend voor
het houden van een bazaar op het schoolplein en rond de school aan de
Middellaan op vrijdag 29 juni 2001, tot 20.00 uur.
Barbecue
Toestemming is verleend aan de buurtvereniging "Het Kruidenbuiltje",
t.a.v. dhr. L. Fokkinga, Ridderspoor 3, 9861 ER Grootegast, om op
zaterdag 30 juni a.s. aan de Ereprijs te Grootegast, een barbecue te
organiseren van 17.00 tot 23.30 uur.
Toestemming is verleend aan Buurtvereniging "Het Groene Hart", t.a.v.
dhr. R.J. Koers, Vogelwikke 20, 9861 EV Grootegast om op zaterdag 30
juni a.s. van 17.00 uur tot 20.00 uur een barbecue te organiseren op
het grasveld aan de Vogelwikke te Grootegast tegenover de nrs. 16, 18
en 20.
Autocross
Aan autocrossvereniging Opsterland, t.a.v. I. Solle, Abel Tasmanweg
78, 9866 AD Lutjegast is een ontheffing verleend van art. 5.4.1 van de
Algemene Plaatselijke Verordening om een tweetal autocrossen te
organiseren op zaterdag 30 juni a.s. van 12.00 tot 18.00 uur en op
zaterdag 7 juli a.s. van 11.00 - 18.00 uur op een perceel weiland aan
de Hilmahuisterweg, bij het adres Hilmahuisterweg 7 te Lutjegast.
Wegafsluitingen en Stopverbod
Ter gelegenheid van de te houden autocrossen op zaterdag 30 juni en
zaterdag 7 juli a.s. op een perceel weiland aan de Hilmahuisterweg te
Lutjegast, zal deze weg op genoemde data van 09.00 tot 19.00 uur voor
het doorgaande verkeer worden afgesloten, met uitzondering van
deelnemers en bezoekers van de evenementen en de aanwonenden. Ook zal
voor de Stationsweg een stopverbod gelden vanaf het begin van de
Hilmahuisterweg tot de brug Eibersburen en richting Visvliet, vanaf de
Hilmahuisterweg tot de spoorwegovergang.
Ter gelegenheid van te houden laatste schooldagactiviteiten op vrijdag
29 juni a.s. zal de Middellaan vanaf het gymnastiekgebouw tot de
Hoflaan van 14.00 uur tot 20.30 uur voor het doorgaande verkeer worden
afgesloten.
Ontheffingen Drank- en Horecawet
Ter gelegenheid van de autocrossen aan de Hilmahuisterweg in Lutjegast
op 30 juni en 7 juli a.s. is ontheffing van de Drank- en Horecawet
verleend voor het schenken van zwak-alcoholische drank aan de fa.
Vijfschaft in Paterswolde.
Ter gelegenheid van een door de Jan Kuipersschool te Grootegast te
houden fancy-fair tijdens laatste schooldagactiviteiten op en rond de
school is voor vrijdagmiddag 29 juni aan dhr. S. de Vries, Langeweg 2
te Grootegast ontheffing verleend van de Drank-en Horecawet voor het
schenken van zwak-alcoholische dranken.
Play-back-show
Toestemming is verleend aan de ouderraad van de openbare basisschool
ADe Molenberg@, t.a.v. H. Noordhof, Kersenlaan 13a, 9861 CP Grootegast
om ter gelegenheid van de te houden laatste schooldag een
play-back-show te organiseren op vrijdag 22 juni a.s. 's middags van
17.30 tot 's avonds 22.00 op het schoolplein. Bij slechte
weersomstandigheden zal worden uitgeweken naar de manJge/schuur van
dhr. D. Froentjes, achter de Ned. Hervormde kerk aan de Bovenweg te
Grootegast.
Gebruik sportveldje Middellaan Grootegast
Ter gelegenheid van laatste schooldagactiviteiten is aan de
oudercommissie van de Jan Kuipersschool te Grootegast toestemming
gegeven voor het plaatsen van een springkussen op het gymnastiekveldje
bij het gymnastieklokaal aan de Middellaan te Grootegast.
Spijkerpop
Aan het Algemeen Chr. Jeugd- en Jongerenwerk Niekerk-Oldekerk en 't
Faan, Ade Smidse@, p.a. de heer R.L. de Boer, Golden Raand 23, 9821 TK
Oldekerk is vergunning verleend voor het houden van een popfestival,
(Spijkerpop) dat gehouden zal worden op vrijdagavond 24 augustus a.s.
in de Tremahal te Niekerk .
ALGEMEEN
Reisdocumenten
De vakantie staat weer voor de deur en als u naar het buitenland gaat
moet u beschikken over officiële reispapieren: om de grens over te
gaan, maar ook om u te kunnen identificeren. Dit kan door middel van
een geldig paspoort of een Europese identiteitskaart. Deze documenten
kunt u aanvragen bij bureau bevolking. Een paspoort is wereldwijd
geldig en een Europese identiteitskaart is geldig in 24 meest West
Europese landen. Beide documenten zijn vijf jaar geldig en moeten
persoonlijk worden aangevraagd. Voor het aanvragen van een nieuw
paspoort hebben personen tot 18 jaar toestemming nodig van beide
ouders of gezaghouder. Kinderen kunnen tot 16 jaar in het paspoort van
beide ouders worden bijgeschreven. Wederzijdse toestemming is daarvoor
nodig.
Voor het aanvragen van een Europese identiteitskaart is voor kinderen
tot 12 jaar toestemming nodig van beide ouders of gezaghouder. Op deze
kaart kunnen geen kinderen worden bijgeschreven.
Wat hebt u nodig voor het aanvragen van een nieuw document:
- uw oude reisdocument; bij vermissing hiervan moet een proces-verbaal
worden opgemaakt en bent u f. 27,80 extra aan leges verschuldigd;
- een ander geldig identiteitsbewijs als u niet eerder een
reisdocument hebt gehad. Kunt u dat ook niet overleggen, dan wordt een
nader onderzoek ingesteld naar uw identiteit;
- twee recente identieke pasfoto's (geen automaat- en schoolfoto's);
- leges
Vanaf 1 april 2001 gelden de volgende tarieven:
- paspoorten tot 16 jaar f. 42,75
- paspoorten vanaf 16 jaar - 85,50
- zakenpaspoort - 101,85
- Europese identiteitskaart - 39,60
- wijziging c.q. bijschrijving
kinderen - 12,00
Naast contante betaling hebt u ook de mogelijkheid om met uw pinpas te
betalen.
Bij bureau Bevolking wordt het systeem klaar terwijl u wacht
gehanteerd. Dit betekent dat, als de aanvraag compleet is, u het
nieuwe document direct meekrijgt. Maar als u een eerder afgegeven
document kwijt bent moet u rekening houden met een wachttijd van een
week. Na 1 oktober a.s. worden de reisdocumenten centraal aangemaakt.
U moet dan rekening houden met een wachttijd van 5 dagen. Ook de
kosten kunnen dan wijzigen. Nadere mededelingen hierover zullen in
deze voorlichtingsrubriek worden gepubliceerd.
Waar kunt u bureau Bevolking vinden? Wij zijn tijdelijk gehuisvest in
het pand van de RABO-bank aan de Hoofdstraat 102. De openingstijden:
elke werkdag van 09.00 - 12.00 uur , dinsdag- en woensdagmiddag van
13.30 - 16.00 en donderdagmiddag van 13.30 - 17.00 uur. In de
vakantieperiode van maandag 16 juli tot en met vrijdag 3 augustus is
het bureau Bevolking 's middags gesloten.
Rijbewijzen.
Is uw rijbewijs verlopen? Belangrijk is de datum "vernieuwen voor". Is
deze datum gepasseerd dan moet u uw rijbewijs zo snel mogelijk laten
vernieuwen.
Hiervoor hebt u nodig:
- uw oude rijbewijs
- twee recente identieke pasfoto's (geen automaat- en schoolfoto's)
- leges f. 69,--
Bij een medische indicatie of wanneer u 70 jaar of ouder bent moet u
eerst een verklaring van geschiktheid aanvragen. Daarvoor moet u een
zogenaamde Eigen Verklaring invullen, verkrijgbaar bij bureau
Bevolking.
Ook hier geldt: als uw aanvraag compleet is krijgt u het nieuwe
document direct mee.
Wilt u meer informatie over onze producten? Neem gerust contact met
ons op.
Bestrijding van Iepziekte
De iep; een waardevolle boomsoort
Binnen de bebouwde kom is de iep een ideale boomsoort, omdat hij goed
bestand is tegen luchtverontreiniging en weinig eisen aan de grond
stelt. Ook herstelt de iep zich zonder al te veel problemen van
verwondingen als gevolg van bijvoorbeeld snoei, aanrijding, vandalisme
en graafwerk en is hij uitzonderlijk goed bestand tegen de invloed van
zoute zeewind. Ook in het landschap is de iep een gewaardeerde
verschijning. In de 5 kustprovincies (waaronder Groningen) komt u hem
veel tegen rond boerderijen, langs polderwegen, rijkswegen,
spoorbanen, op dijken, begraafplaatsen, campings en op stadswallen.
Binnen de gemeente Grootegast komt de iep in vergelijking met andere
Groninger gemeenten weinig voor.
Hoe herkent men de iep?
Het blad van iepen onderscheidt zich van dat van andere bomen, doordat
het een scheve (asymmetrisch) bladvoet heeft; de beide bladhelften
beginnen niet op dezelfde plaats aan het bladsteeltje. Het blad is
ovaal van vorm en eindigt in een punt. De rand van het blad is dubbel
gezaagd. In de winter valt aan kale jonge takken op dat ze een soort
visgraatpatroon hebben; de kleine takjes zitten afwisselend links en
rechts aan de grote tak vast en dit geheel vormt een plat vlak. De
takjes zijn aan de buitenzijde vaak sterk geribbeld als gevolg van de
aanwezigheid van zogenaamde kurklijsten. Het blad van de haagbeuk
lijkt op dat van de iep. De haagbeuk onderscheidt zich door zijn
gladde stam, zijn symmetrische bladvoet en opvallend spitse knoppen.
Iepziekte
Iepziekte is voor veel gemeenten en andere boombeherende instanties
een vervelend, grensoverschrijdend probleem. Het is van groot belang
dat iedere beheerder eropaan kan dat het beheer van de iepen bij de
buren net zo goed en effectief wordt uitgevoerd als bij hemzelf. De
iepziekte stoort zich namelijk niet aan gemeente- of provinciegrenzen;
Een zieke iep kan andere iepen tot in de wijde omgeving infecteren.
De ziekte wordt feitelijk veroorzaakt door een schimmel. De sporen van deze schimmel worden verspreid door een kevertje (de iepenspintkever) die vliegend aanzienlijke afstanden kan afleggen.
De iepziekte is te herkennen aan verdorrend blad en stervende takken
in de zomer. Zieke iepen zijn niet te redden en moeten vanwege het
besmettingsgevaar voor andere iepen worden omgezaagd en vernietigd;
dit om de iepenspintkever niet de gelegenheid te geven zich via de
zieke iepen te vermenigvuldigen en uit te vliegen naar de nog gezonde
iepen.
Ziek of gekapt iepenhout (takhout en stamhout) moet u beslist niet
opslaan in de vorm van bijvoorbeeld brandhout. De iepenspintkever
krijgt dan de kans zich in het iepenhout voort te planten en uit te
vliegen naar de gezonde bomen. Iepenhout dient zo snel mogelijk te
worden afgevoerd en vernietigd. Opslag of verhandelen van iepenhout is
in praktisch alle gemeenten verboden.
Verzoek
Om de iep in Nederland maximale bescherming te bieden, vragen wij u
alle gevallen van iepziekte binnen onze gemeente te melden aan de
plantsoenendienst. Daarvoor kunt u contact opnemen met de heer G.
Venema van het bureau Openbare Werken (tel. 695768).
Onkruidbestrijding op verhardingen en halfverhardingen
Voor de bestrijding van onkruid op gemeentelijke verhardingen
(voetpaden, fietspaden, vluchtheuvels, molgoten etc.) en
halfverhardingen (schelpenpaden) wordt al enige tijd gespoten met het
middel Round Up. Round Up is een kort werkend middel dat snel afbreekt
en pas verspoten kan worden als het onkruid op de verhardingen
ruimschoots aanwezig is (een zogenaamd curatief middel).
Met ingang van 5 juni jl. is loonbedrijf Zoutman, in opdracht van de
gemeente Grootegast, gestart met een spuitronde. De gemeente
Grootegast past chemische onkruidbestrijding praktisch alleen nog toe
op verhardingen en halfverhardingen. Verhardingen worden doorgaans
maar JJn keer per jaar gespoten; halfverhardingen (schelpenpaden) soms
wat vaker. In de plantsoenen en op sportvelden worden incidenteel
chemische onkruidbestrijdingsmiddelen gebruikt.
Het spuiten van verhardingen en halfverhardingen blijkt de meest
effectieve en goedkope manier van onkruidbestrijding. Maar ook kan in
de ontwerpsfeer (bijvoorbeeld de aanleg van onkruid-werende
verhardingen) veel worden gedaan om onkruidgroei te voorkomen.
Over de negatieve effecten van chemische onkruidbestrijdingsmiddelen
voor het milieu kan worden gediscussieerd. Belangrijk daarbij is welk
middel wordt toegepaste en de wijze waarop. Alternatieve methoden van
onkruidbestrijding op verhardingen en halfverhardingen, zoals
borstelen, branden, stomen en warmwater-methoden vormen ook een
belasting voor het milieu. Deze methoden van onkruidbestrijding zijn
ook minder effectief en veel duurder en hebben ook andere negatieve
effecten zoals bijvoorbeeld beschadiging van het wegdek of van
privJ-eigendommen.
Tot voor kort mocht er gespoten worden met het preventieve middel
Diuron. Dit middel kon al verspoten worden op het moment dat het
onkruid nog niet aanwezig was. Preventieve middelen hebben een
langdurige werking en zijn dan ook slecht afbreekbaar. Met een
preventief onkruidbestrijdingsmiddel kunnen verhardingen nagenoeg
onkruidvrij worden gehouden.
Door de negatieve milieu-effecten (de drinkwatervoorziening kwam her
en der in het geding) is vanaf 1 juni 1999 het gebruik van alle
preventieve onkruidbestrijdingsmiddelen verboden. Vanaf dat tijdstip
is een onkruidvrij straatbeeld niet meer haalbaar omdat slechts
gebruik gemaakt mag worden van curatieve onkruidbestrijdingsmiddelen.
Voor een beperkt aantal inwoners van onze gemeente is dit, gezien de
toename van klachten, moeilijk te accepteren. Daarbij moet overigens
vermeld worden dat een aanzienlijk deel van deze klachten betrekking
heeft op onkruid, dat groeit op provinciale verhardingen die niet bij
de gemeente Grootegast in onderhoud zijn. In de toekomst zult u wat
onkruidgroei op verhardingen en halfverhardingen voor lief moeten
nemen. Een onkruidvrij straatbeeld is door de veranderde wetgeving
niet meer te garanderen.
Een loket voor werk en uitkeringen!
Als u een baan zoekt of een uitkering wilt aanvragen, dan kunt u
terecht bij het
CWI Noorderkwartier
Centrum voor werk en Inkomen
Heerestraat 121
9301 AE Roden
tel. 050 - 5016 450
Openingstijden: ma. tot en met vr. 09.00 - 17.00 uur
Inschrijving of aanvraag uitkering na telefonische afspraak