Amsterdam, 14 juni 2001
"Meer samenwerking in de kledingbranche is noodzakelijk", aldus mr. Harry van Dalfen, voorzitter van MODINT, Ondernemersorganisatie voor mode en interieur, tijdens haar Jaarvergadering op 14 juni in Amsterdam. "De Nederlandse kledingmarkt is met ruim f 20 miljard omvangrijk. We mogen ons echter niet in slaap laten wiegen door groeicijfers van zelfs 8% in de eerste maanden van 2001. Uit vorige cycli weten we dat de consument bij afnemende economische groei of bij een recessie het eerst bezuinigt op zijn uitgaven aan kleding. En de onzekerheid voor de consument zal waarschijnlijk toenemen. Niet zozeer in de paskamers, maar vooral in de portemonnee".
De kledingverkopen in Nederland zijn in 2000 gestegen tot een niveau van f 20,6 miljard, een groei van ruim 6% ten opzichte van 1999. In totaal 16 miljoen Nederlanders gaven in 2000 elk f 1.287,50 aan kleding uit. Niet alleen de omzet in kleding, maar ook het aantal kleding-stukken groeide in 2000 met 5% tot 507 miljoen stuks, zo blijkt uit cijfers van de Retailmonitor. De afzet van geweven damesbovenkleding (+12%), sportkleding (+9%) en baby- en kinder-bovenkleding (+9%) stegen het sterkst.
De toegenomen kledingverkopen zijn verheugend, maar groeien minder dan omzet in de totale non-foodbranche en dat vraagt volgens Van Dalfsen om meer samenwerking in de keten. "Teveel kleding wordt niet verkocht tegen een redelijke prijs, omdat het letterlijk niet past, of omdat de consument het niet wil. Als we de consument optimaal willen bereiken is uitwisseling van point of sales informatie tussen detaillist en leverancier
essentieel. Deze visie wordt door velen in de branche weliswaar met de mond beleden, maar wordt in de praktijk niet waar gemaakt", aldus Van Dalfsen.
De kledingbranche is wel tot samenwerking gekomen bij het verkrijgen van nieuwe maattabellen. Binnen enkele weken levert een consortium van TNO, Wehkamp, Vendex-KBB en MODINT nieuwe maattabellen voor de Nederlandse markt, gebaseerd op zeer nauwkeurige bodyscan gegevens. Die maattabellen voorzien in een grote behoefte, want de gemiddelde Nederlander is de afgelopen 10 jaar letterlijk fors veranderd. Zo is 60% van de nee-verkopen van damespantalons te wijten aan een slechte pasvorm.
"Kleding die gemaakt wordt volgens deze nieuwe maattabellen levert zeker extra omzet op. De tevredenheid van de consument in de paskamers zal in ieder geval qua pasvorm toenemen. Nu moeten we nog zorgen dat het mode-aanbod zelf beantwoord aan de wensen van de consument middels point of sales uitwisseling tussen detaillist en leverancier", aldus Van Dalfsen.