14 juni 2001

prpers.183

Handelsregister: Utrecht nr. S 41197322
Het BTW nummer voor Nederland is: NL 007724330 B02

Het GOC en VGBI zijn instituten voor onderwijs en arbeidsmarkt in de grafimedia-branche

Jubileumjaar GOC zeer gunstig verlopen

GOC, kenniscentrum voor onderwijs, arbeidsmarkt, training en advies voor de grafimediabranche heeft een succesvol jaar achter de rug, waarin de basis is gelegd voor een solide groei in de toekomst. Dit blijkt uit het onlangs verschenen jaarverslag.

Het jaar 2000 is volgens de directie te typeren als een jaar van positieve continuïteit, maar met enkele positieve accentverschillen. Die zitten vooral in de nog grotere marktgerichtheid, die ook duidelijk beter beklijft. Daarbij is er steeds meer aandacht voor allerlei samenwerkingsvormen, zowel nationaal als internationaal, met als motto: 'Niet opnieuw het wiel uitvinden.' Ambitieuze omzetbegrotingen werden in het verslagjaar over het algemeen ruimschoots gehaald. De goede economie was daar uiteraard mede debet aan. Maar het feit dat het GOC de markt op wens wist te bedienen, zorgde ervoor dat én ten volle van de economische groei kon worden geprofiteerd én van autonome groei sprake was. De reeks producten en diensten voor zowel werkgevers als werknemers in de branche is sterk uitgebreid.

Constant proces van verbetering
Het jaar 2000 was ook de afsluiting van het ondernemingsplan 1995-2000. Het is de opmaat tot een constant proces van verbetering, om tegemoet te kunnen komen aan de steeds nadrukkelijkere eisen van de markt. Tegelijkertijd is in 2000 gewerkt aan het behalen van de ISO-certificering-9001, met als doel de organisatie naast een marktgerichte ook een kwalitatief hoogstaande uitstraling mee te geven. Nadrukkelijk tekent de directie hierbij aan de certificering niet als een nieuw project te beschouwen, maar als een bezegeling van het kwaliteitsstreven dat het GOC al lang kenmerkt.

Gespannen arbeidsmarkt
Ook in 2000 bleef de situatie op de arbeidsmarkt van de grafimediabranche gespannen. Nog steeds is er krapte, maar die zit vooral in de traditioneel grafische beroepen. De schoolverlaters blijken een duidelijke voorkeur te hebben voor de multimedia, wat leidt tot vooral tekorten bij de drukkers en de nabewerkers. Extra probleem daarbij is dat de scholen deze vakmensen ook bijna niet meer opleiden omdat de bedrijven of werkgevers geen aanmeldingen doen. Deze ontwikkeling heeft er toe geleid dat de in 2000 gestarte G-kracht arbeidsmarktcampagne zich nadrukkelijk concentreert op de meer traditionele grafische beroepen. Op het gebied van employabilitybeleid het vergroten van de inzetbaarheid van medewerkers - zijn de producten en diensten samengebracht onder de naam 'Regisseer!'.

Groei interactieve media
Hoewel er in 2000 op alle fronten van het cursusbedrijf sprake was van groei, is de verwachting gewettigd dat er een stabilisatie gaat optreden op het gebied van de presstrainingen. De groei in de interactieve media trainingen zal voorlopig onverdroten doorzetten. In 2000 rukte deze groep op naar de derde plaats qua omzetbijdrage, achter de pre-presstrainingen. Veel van die groei van die laatste twee gebieden is te vinden in de regionale trainingen. Het GOC zoekt in toenemende mate de markt op, en dat blijkt te lonen.

Kwalificatiestructuren
Een belangrijke ontwikkeling bij onderwijs was het opstellen van nieuwe beroepsprofielen voor de grafimediabranche, die in 2002 moeten leiden tot een nieuwe kwalificatiestructuur. Een ander kwalificatieproject waarin het GOC participeert, is de zogeheten Taskforce ICT (informatie- en communicatietechniek). Doel daarvan is te komen tot een transparante MBO-kwalificatiestructuur voor ICT. De structuur daarvoor is in het verslagjaar van de grond gekomen en inmiddels verwerkt in de GOC-opleidingen op dit gebied.

75 jaar
Het in het verslagjaar gevierde 75-jarige jubileum stond in het teken van 'Mens, techniek en toekomst'. Dat resulteerde in uiteenlopende activiteiten, waaronder een zeer levendig forum in de Amsterdamse Stopera over de toekomst van de grafimediabranche onder leiding van Victor Deconinck. Een open dag, zeefdrukken voor de relaties, interactieve presentaties over de wensen van de markt en een spel via internet, completeerden de toekomstgerichte viering van dit jubileum. Halverwege het verslagjaar is een zeer geslaagd symposium georganiseerd rond de ontwikkeling van multimediabedrijven. Een activiteit naar aanleiding van het samen met Universiteit Utrecht en TNO uitgevoerde onderzoek over deze materie. Het rapport werd aangeboden aan staatssecretaris Ybema van Economische Zaken.

Voor het GOC was 2000 een succesvol, maar voor de medewerkers zeer veeleisend jaar. Het positieve resultaat is voor een belangrijk deel te danken aan hun grote inzet, zonder daarmee de ondernemingsraad en bestuur te kort te willen doen, zo benadrukt de directie.

Het jaarverslag is aan te vragen bij de afdeling Communicatie. Tel. (0318) 53 91 11.



Noot voor de redactie,