Fortis verkoopt haar Australische schadeverzekeraar aan CGNU
Fortis heeft vandaag aangekondigd dat ze, in lijn met haar strategie, Fortis Australia Ltd. verkoopt aan de Britse verzekeraar CGNU.
De Raden van Bestuur van beide ondernemingen hebben een definitieve verkoopovereen-komst gesloten. Fortis verkoopt haar Australische schadebedrijf voor ongeveer A$ 330 miljoen of EUR 205 miljoen in contanten. De partijen verwachten dat de transactie voor het einde van het derde kwartaal van 2001 zal worden afgerond, behoudens de gebruikelijke contractvoorwaarden.
Anton van Rossum, Chief Executive Officer van Fortis: "Deze transactie is in lijn met de strategie van Fortis om zich te richten op Europa, Azië en bepaalde nichemarkten in de Verenigde Staten". Zoals vermeld in 'The Road Ahead' (18 december 2000), waarin de strategie van de groep wordt uiteengezet, zal Fortis geleidelijk activiteiten afstoten die op zich interessant zijn, maar die niet passen in de algehele strategie van de groep. Fortis Australia is weliswaar winstgevend en bezet sterke posities binnen haar belangrijkste distributiekanalen, maar haar totale marktaandeel is klein. Schaalgrootte is een succesfactor om winstgevendheid te garanderen in de toekomst. Vyn Tozer, Chief Executive Officer van Fortis Australia Ltd.: "Vanwege de verdergaande consolidatie op de Australische verzekeringsmarkt, is schaalgrootte fundamenteel geworden voor marktleiderschap, en deze trend zet door". Fortis Australia heeft haar resultaten en winstgevendheid binnen Fortis de laatste paar jaar aanzienlijk verbeterd.
Fortis heeft er vertrouwen in dat Fortis Australia als onderdeel van CGNU haar prestaties zal verbeteren en haar positie op de Australische verzekeringsmarkt zal versterken
Perscontacten:
Laurie Cox,
Chairman Fortis Australia:
+ 61 3 96 35 8348
+32 (0)475 52 09 30
+32 (0)478 88 29 60
+31 (0)6 51 190 617
+31 (0)6 51 381 029
Investor relations: