Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie
21 juni 2001 EUROPA wil meer invloed op het alcoholbeleid van de
lidstaten
Verslag van een hearing van de werkgroep Alcohol en Health van de EU op
donderdag 14 juni 2001
Alcoholgebruik wordt door de Europese Gezondheidsraad gezien als een
van de belangrijkste bedreigende factoren van de volksgezondheid.
Daarom heeft de Gezondheidsraad op 5 juni jl.,onder Zweeds
voorzitterschap, besloten dat het toenemende alcoholgebruik onder
kinderen en adolescenten ook op Europees niveau moet worden aangepakt.
De raad heeft de Europese Commissie verzocht een nieuwe Europese
preventiestrategie te ontwikkelen.
De Commissie heeft de afgelopen week voor het eerst de werkgroep
Alcohol and Health bijeengeroepen die namens de lidstaten het nieuwe
beleid gaat voorbereiden. De werkgroep heeft in Luxemburg deskundigen
uit zowel de gezondheidszorg als de alcoholbranche om advies gevraagd.
Namens het NIGZ heeft Ir. Wim van Dalen, alcoholcampagneleider van het
NIGZ aan deze bespreking deelgenomen.
Alcoholproducenten: binnen 3 jaar marketingpraktijken voor jongeren
aanpassen
Eurocommissaris Byrne van Gezondheidsbeleid heeft in februari jl. in
Stockholm tijdens de ministersconferentie van de WHO over het Europese
alcoholbeleid de alcoholproducenten drie jaar de tijd gegeven om hun
huidige reclame- en marketingbeleid zodanig aan te passen dat jongeren
daarmee zo min mogelijk geconfronteerd worden.
De marketingpraktijken zijn nu per lidstaat en ook per kandidaat
lidstaat te uiteenlopend. Te vaak worden volgens Byrne kinderen en
adolescenten geconfronteerd met alcoholreclame op tv en promotie van
alcohol tijdens, door de alcoholindustrie gesponsorde evenementen.
Indien de alcoholproducenten en de verstrekkers van alcohol (horeca,
slijters) er niet in slagen hun eigen regels binnen 3 jaar effectief
bij te stellen dan kunnen aanvullende en/of nieuwe
wettelijke beperkende maatregelen m.b.t. alcoholreclame en marketing
volgen (bijvoorbeeld een verbod op tv-reclame zoals nu in Frankrijk
het geval is).
Sportsponsoring door alcoholproducenten staat ter discussie
Tijdens de hearing van de werkgroep Alcohol en Health van de
Gezondheidsraad van de EU op donderdag 15 juni jl. te Luxemburg
kondigde de voorzitter van het Europese overleg van de
bierproducenten, de heer Mouton namens de Amsterdam Group (een
Europese overleggroep van alcoholproductenten) aan de huidige wijze
van sportsponsoring nader te overwegen.In Nederland zijn het vooral de
merken Heineken en Amstel die dikwijls zichtbaar zijn tijdens grote
nationale en internationale sportevementen zoals Heineken Trophy
(tennis),de Amstel Cup (voetbal), Amstel Goldrace (wielrennen) en de
Olympische Spelen.
De EU-Gezondheidsraad wil dat alcoholreclame niet mag suggereren dat
het gebruik van alcohol kan leiden tot sportief, sociaal of seksueel
succes. De reclame mag volgens de EU-Gezondheidsraad op geen enkele
manier op kinderen en adolescenten zijn gericht. Er mogen geen media
voor alcoholreclamedoeleinden worden gebruikt waar veel minderjarigen
naar kijken of luisteren. Alcoholhoudende dranken mogen wat naam en de
kleur en vorm van de verpakking betreft geen appel doen op
minderjarigen: het gebruik van figuurtjes, symbolen of kleuren die
kenmerkend zijn voor de jeugdcultuur zijn taboe.
EU: meer onderzoek en meer voorlichtingsactiviteiten die hun nut
hebben bewezen
De Gezondheidsraad van de EU wil dat de gevolgen van overmatig
alcoholgebruik beter in beeld worden gebracht. Enerzijds worden veel
gevolgen onvoldoende geregistreerd en anderzijds zijn veel bestaande
gegevens over alcoholgebruik uit de verschillende lidstaten niet
vergelijkbaar. Er worden te veel verschillende definities en methoden
van onderzoek gehanteerd.De Gezondheidsraad constateert dat er in de
diverse lidstaten teveel preventie-activiteiten worden ondernomen
waarvan niet is vastgesteld of die tot resultaten leiden. De raad is
van mening dat alcoholvoorlichting aan jongeren weinig of geen effect
heeft zonder dat er iets gedaan wordt aan het beperken van de reclame,
het verhogen van de alcoholaccijns en het beter naleven van de
wettelijke leeftijdsgrenzen.
In de landen met de hoogste consumptie zijn de meeste alcoholproblemen
De EU-Gezondheidsraad concludeert uit onderzoek dat recent in opdracht
van de Europese commissie is uitgevoerd dat de lange termijn
gezondheidsschade door alcohol
het grootst is in de lidstaten met de hoogste alcoholconsumptie
(Frankrijk, Ierland, Duitsland e.a.). Dit ondanks dat de uiteenlopende
drinkgewoonten van deze landen. Het meest opvallend geldt dat voor
sterfte aan hartziekten en aan leverziekten.
De sterfte aan oorzaken zoals agressie op straat, huiselijk geweld en
suicide in relatie tot alcoholgebruik verschillen sterk per land. Deze
gevolgen komen het meeste voor in de landen zoals Finland, Engeland,
Zweden en Duitsland waar traditioneel meer sterke drank en bier wordt
gedronken. In landen waar alcoholgebruik vaker wordt gecombineerd met
eten zoals Frankrijk, Spanje en Italie komen deze schadelijke gevolgen
veel minder voor. Een uitzondering vormt het rijden onder invloed: in
zuidelijk en centraal Europa speelt bij ongeveer de helft van de
fatale verkeersongevallen alcohol een rol; in de noordelijke landen
betreft een derde van de dodelijke ongevallen (in Nederland een
kwart).
In Europa overleden in 1999 55.000 mensen van 15-29 jaar ten gevolge
van alcoholgebruik.
Een op de 4 doden onder mannen van 15-29 jaar wordt toegeschreven aan
alcoholgebruik. In de Oost-Europese landen is deze sterfte het hoogst.
---
Bron: NIGZ, Project Alcohol Voorlichting en Preventie
Voor informatie: avp@nigz.nl