Voor elke leerling de beste kansen
Entreetoets voor de brugklas van het voortgezet onderwijs
Persbericht 14 juni 2001
Deze maand verschijnt de Entreetoets VO. Deze toets is onderdeel van
het Volg- en adviessysteem van de Citogroep voor de eerste fase van
het voortgezet onderwijs.
De Entreetoets VO is bestemd voor leerlingen die beginnen in het
eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs. De toets bevat alle
belangrijke onderdelen van de lesstof uit het basisonderwijs. De
school ontvangt voor iedere leerling die de toets heeft gemaakt een
rapportage, waarin te zien is wat de sterke en zwakke punten van de
leerling zijn. Scholen voor voortgezet onderwijs hebben zo voor al hun
leerlingen dezelfde gegevens over het beginniveau van hun leerlingen.
Het is belangrijk dat leerlingen het leertraject volgen dat aansluit
bij hun capaciteiten. Dat bevordert de motivatie en daarmee het
schoolsucces. Een juiste keuze voorkomt teleurstelling bij leerling en
ouders. Met het Volg- en adviessysteem van de Citogroep voor de eerste
fase van het voortgezet onderwijs kunnen scholen de ontwikkeling van
elke leerling op de voet volgen. Zij kunnen tijdig bijsturen en waar
nodig extra begeleiding bieden. Bovendien levert het Volg- en
adviessysteem de onderbouwing voor een passend advies richting
leerling en ouders. Het Volg- en adviessysteem bestaat vooralsnog uit
een Entreetoets voor vmbo en havo/vwo, Adviestoetsen voor vmbo en een
Toelatingstoets voor leerwegondersteunend en praktijkonderwijs en
verder bij alle toetsen een scorings- en rapportageservice. Al eerder
zijn in maart 2001 de Adviestoetsen vmbo en de Toelatingstoets lwoo en
pro verschenen.
Adviestoetsen vmbo
Bij de overgang van het tweede naar het derde leerjaar kiezen de
leerlingen in het vmbo een leerweg en een sector. Een belangrijke stap
die verstrekkende gevolgen heeft voor de toekomst van de leerling. De
school adviseert de leerlingen en de ouders daarbij. Om de school bij
dit advies te ondersteunen ontwikkelde de Citogroep de Adviestoetsen
vmbo. Deze toetsen geven een onafhankelijk en betrouwbaar oordeel over
het niveau van de kennis en vaardigheden van de leerling. De
rapportage bij de toets laat school en ouders zien in welke leerweg en
welke sector de leerling de beste kansen heeft om het examen te halen.
Toelatingstoets
De Toelatingstoets voor leerwegondersteunend en praktijkonderwijs
(lwoo en pro) is de eerste toets in Nederland die speciaal is
ontwikkeld om leerachterstanden te meten bij leerlingen aan het einde
van het basisonderwijs. Sommige leerlingen die uit het basisonderwijs
binnenkomen in het vmbo hebben extra zorg nodig. De wet voorziet
daarin door scholen voor deze zorgleerlingen extra subsidie te geven.
Om voor deze subsidie in aanmerking te komen moet een leerling aan een
aantal in de wet voorgeschreven criteria voldoen. De school moet
kunnen aantonen dat een leerling op belangrijke onderdelen van de
lesstof uit het basisonderwijs een leerachterstand heeft.
Scorings- en rapportageservice
Een belangrijk onderdeel van het Volg- en adviessysteem is de
scorings- en rapportageservice bij alle toetsen. De scholen sturen de
antwoorden van de leerlingen naar de Citogroep. Het instituut verwerkt
de gegevens en binnen drie weken ontvangen de scholen voor iedere
leerling een leerlingprofiel. Deze rapportage is gebaseerd op een
landelijke vergelijking van leerlingen. Zo kunnen school en ouders
precies zien wat het niveau van het kind is.