Cito

Voor elke leerling de beste kansen

Entreetoets voor de brugklas van het voortgezet onderwijs

Persbericht 14 juni 2001

Deze maand verschijnt de Entreetoets VO. Deze toets is onderdeel van het Volg- en adviessysteem van de Citogroep voor de eerste fase van het voortgezet onderwijs.
De Entreetoets VO is bestemd voor leerlingen die beginnen in het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs. De toets bevat alle belangrijke onderdelen van de lesstof uit het basisonderwijs. De school ontvangt voor iedere leerling die de toets heeft gemaakt een rapportage, waarin te zien is wat de sterke en zwakke punten van de leerling zijn. Scholen voor voortgezet onderwijs hebben zo voor al hun leerlingen dezelfde gegevens over het beginniveau van hun leerlingen.

Het is belangrijk dat leerlingen het leertraject volgen dat aansluit bij hun capaciteiten. Dat bevordert de motivatie en daarmee het schoolsucces. Een juiste keuze voorkomt teleurstelling bij leerling en ouders. Met het Volg- en adviessysteem van de Citogroep voor de eerste fase van het voortgezet onderwijs kunnen scholen de ontwikkeling van elke leerling op de voet volgen. Zij kunnen tijdig bijsturen en waar nodig extra begeleiding bieden. Bovendien levert het Volg- en adviessysteem de onderbouwing voor een passend advies richting leerling en ouders. Het Volg- en adviessysteem bestaat vooralsnog uit een Entreetoets voor vmbo en havo/vwo, Adviestoetsen voor vmbo en een Toelatingstoets voor leerwegondersteunend en praktijkonderwijs en verder bij alle toetsen een scorings- en rapportageservice. Al eerder zijn in maart 2001 de Adviestoetsen vmbo en de Toelatingstoets lwoo en pro verschenen.

Adviestoetsen vmbo
Bij de overgang van het tweede naar het derde leerjaar kiezen de leerlingen in het vmbo een leerweg en een sector. Een belangrijke stap die verstrekkende gevolgen heeft voor de toekomst van de leerling. De school adviseert de leerlingen en de ouders daarbij. Om de school bij dit advies te ondersteunen ontwikkelde de Citogroep de Adviestoetsen vmbo. Deze toetsen geven een onafhankelijk en betrouwbaar oordeel over het niveau van de kennis en vaardigheden van de leerling. De rapportage bij de toets laat school en ouders zien in welke leerweg en welke sector de leerling de beste kansen heeft om het examen te halen.

Toelatingstoets
De Toelatingstoets voor leerwegondersteunend en praktijkonderwijs (lwoo en pro) is de eerste toets in Nederland die speciaal is ontwikkeld om leerachterstanden te meten bij leerlingen aan het einde van het basisonderwijs. Sommige leerlingen die uit het basisonderwijs binnenkomen in het vmbo hebben extra zorg nodig. De wet voorziet daarin door scholen voor deze zorgleerlingen extra subsidie te geven. Om voor deze subsidie in aanmerking te komen moet een leerling aan een aantal in de wet voorgeschreven criteria voldoen. De school moet kunnen aantonen dat een leerling op belangrijke onderdelen van de lesstof uit het basisonderwijs een leerachterstand heeft.

Scorings- en rapportageservice
Een belangrijk onderdeel van het Volg- en adviessysteem is de scorings- en rapportageservice bij alle toetsen. De scholen sturen de antwoorden van de leerlingen naar de Citogroep. Het instituut verwerkt de gegevens en binnen drie weken ontvangen de scholen voor iedere leerling een leerlingprofiel. Deze rapportage is gebaseerd op een landelijke vergelijking van leerlingen. Zo kunnen school en ouders precies zien wat het niveau van het kind is.