NEDERLAND DISTRIBUTIELAND
Binnenvaart schakel tussen producent en supermarkt
Nederland staat aan de vooravond van een ingrijpende vernieuwing.
Onder de naam Distrivaart wordt gewerkt aan een kansrijk landelijk
netwerk voor distributie van consumentengoederen over water. Door
middel van speciale palletschepen die gebruik maken van recent
ontwikkelde overslagtechnieken, zullen wegtransport en binnenvaart
worden gecombineerd. Onderzoek van TNO Inro wijst uit dat dit netwerk
volledig voldoet aan de huidige markteisen op het gebied van
betrouwbaarheid en flexibiliteit van transport. Interesse voor dit
baanbrekende concept is reeds getoond door Bavaria, Heineken, Grolsch,
Coca Cola, Kimberly Clark, Unilever en grote Nederlandse retailers.
Een eerste pilot wordt begin 2002 verwacht.
Op de Nederlandse wegen staan steeds vaker files. De bevoorrading van
distributiecentra en winkels komt hiermee in het gedrang. NDL heeft in
samenwerking met NIM, BVB, TNO Inro en Connekt onderzocht hoe
binnenvaart kan worden ingezet voor nationale pallettransporten van
zogenaamde 'fast moving consumer goods'. De resultaten van dit
onderzoek en een video-animatie van het vervoerssysteem worden op 14
juni a.s. gepresenteerd tijdens de Nationale Distributiedag in
Nijkerk.
Jaarlijks worden er in Nederland zo'n 293 miljoen pallets vervoerd.
Een groot deel van deze lading bestaat uit consumentenprodukten, die
tussen fabrikanten en distributiecentra van supermarktketens worden
getransporteerd. In de meeste gevallen gaat dit vervoer over de weg
omdat wegtransport nog altijd een flexibele en relatief snelle manier
is om goederen te verplaatsen. Alternatieven voor transport over de
weg zijn echter in ontwikkeling. Er wordt druk gewerkt aan nieuwe
sporen en doelgroepstroken. Zelfs de aanleg van ondergrondse
buisleidingen wordt serieus overwogen. Een optie die daarbij vaak over
het hoofd wordt gezien is binnenvaart. De infrastructuur voor de inzet
van binnenvaart ligt er al en is zonder grote aanpassingen klaar voor
gebruik.
Wanneer een landelijk netwerk van verbindingen en knooppunten wordt
gerealiseerd, is de verwachte besparing 48 miljoen voertuigkilometers
op jaarbasis. Dit heeft positieve gevolgen voor zowel kosten (tot 20%
lager) als milieu. Het Distrivaartnetwerk heeft in haar optimale
samenstelling 10 knooppunten waartussen zo'n 30 schepen varen.
Uiteraard wordt zo'n netwerk niet van vandaag op morgen opgezet. Het
concept wordt gefaseerd ingevoerd, te beginnen in de food sector.
Voor meer informatie over het projekt Distrivaart kunt u contact
opnemen met Henk van Laar, NIM, tel 06 - 54640752. Wilt u aanwezig
zijn bij de presentatie tijdens de Nationale Distributiedag op 14 juni
a.s. in Nijkerk, neemt u dan contact op met Hanneke Oldenkamp, NDL,
tel 070 - 3118811.
08 jun 01 16:15