Eurofractie kritisch over regeling arbeidstijden vrachtvervoerders.
Groep: Eurofractie Datum: 14 juni 2001
Marieke Sanders hekelt een verordening van het Europees Parlement
waarin de werktijden van vrachtwagen chauffeurs worden geregeld.
Onwerkbare regels die in de praktijk de concurrentie positie van de Nederlandse transport sector kunnen schaden moeten worden verwijderd.
Voor bijrijders en andere werknemers op vrachtwagens die in de couchette liggen of naast de chauffeur zitten dreigt een onwerkbare situatie. Zij worden volgens het huidge voorstel geacht aan het werk te zijn. Maar in de praktijk ontspannen bijrijders zich, kijken tv of lezen wat. Dit betekent bijvoorbeeld dat verhuizers die zijn aangesteld om dozen te tillen soms bij aankomst verplicht moeten rusten, terwijl hun eigenlijke werk juist begint.
De perioden van beschikbaarheid geven eveneens problemen. Voorgesteld
wordt dat 24 uur tevoren bekend wordt gemaakt wanneer een chauffeur
moet rijden. Dit werkt in de praktijk niet omdat chauffeurs als gevolg
van onvoorziene files vaak ergens stoppen om bijvoorbeeld te eten. Of
een chauffeur komt iets te laat bij zijn afleveradres en moet enkele
uren of zelfs tot de volgende dag wachten. Wanneer dit als werktijd
wordt berekent, zit de chauffeur erg snel aan zijn maximum. Hierdoor
dreigen Nederlandse vrachtwagens gemiddeld veel langer stil te staan
waardoor de produktiviteit daalt.
Een ander controversieel onderwerp is de vraag of eigen rijders (niet
in loondienst) ook onder de verordening moeten vallen. De VVD acht dit
onwenselijk omdat eigen rijders hun werktijden zelf invullen waardoor
deze wetgeving absoluut niet te handhaven is. Chauffeurs in loondienst
worden gecontroleerd door hun werkgever, terwijl eigen rijders juist
zelfstandige ondernemer zijn geworden om meer vrijheid te hebben in
hun opereren. Als ik moet kiezen tussen lege of geen wetgeving, dan
kies ik hier voor het laatste aldus Marieke Sanders.