P E R S B E R I C H T

Vrouwen willen meer openheid in bedrijfscultuur

Amsterdam, 14 juni 2001 - Vrouwen willen meer openheid in bedrijfscultuur en nemen nieuwkomers eerder op in organisaties dan mannen. Dit blijkt uit het Nationaal Onderzoek Bedrijfscultuur Werkzoekenden dat Maqer, specialist in bedrijfscultuur en e-recruitment, onder 2690 werkzoekenden uitvoerde.

Het Nationaal Onderzoek Bedrijfscultuur Werkzoekenden geeft inzicht in de wensen en verwachtingen van werkzoekenden wat betreft hun ideale bedrijfscultuur. Dit is belangrijk omdat werkzoekenden niet meer kiezen voor een baan, maar zich aansluiten bij een bedrijfscultuur waarin zij zich thuis voelen.

Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen de bedrijfscultuur van het bedrijf waar ze willen gaan werken, belangrijker vinden dan mannen. Ook wensen vrouwen meer openheid in de bedrijfscultuur van de organisatie en zijn zij eerder, dan mannen, geneigd om nieuwkomers in de organisatie op te nemen. Blijkbaar wensen vrouwen meer open te staan voor invloeden van buitenaf dan mannen. Bedrijven zouden dan ook meer aandacht moeten besteden aan bedrijfscultuur als zij vrouwen aan zich willen binden. Vrouwen zijn op de stijgende groep allochtonen na, de sterkst groeiende groep op de arbeidsmarkt en dus een belangrijke doelgroep voor bedrijven met veel (moeilijk) vervulbare vacatures.

In het onderzoek komt verder naar voren dat pas afgestudeerden graag in mensgerichte organisaties werken, waar zij duidelijke instructies ontvangen over welke prestaties zij moeten leveren. Bedrijven met starters in dienst zouden in hun personeelsbeleid dan ook veel tijd en energie moeten steken in de coaching en de persoonlijk ontwikkeling van deze starters. Oudere werkzoekenden werken daarentegen liever in werkgerichte organisaties die resultaatgericht zijn.

Voor werkgevers in de overheid is er werk aan de winkel. Ambtenaren blijken duidelijk meer behoefte te hebben aan resultaatgerichtheid en openheid dan werknemers uit de zakelijke dienstverlening. Als de overheid dus het arbeidsmarktimago aantrekkelijker wil maken voor de eigen werknemers, dan zouden overheden een meer open en resultaatgerichte cultuur moeten stimuleren. Ook zou de overheid juist meer de aantrekkelijke kanten van het beroep ambtenaar moeten benadrukken; in plaats van veel geld uitgeven om het imago van de overheid als werkgever op te vijzelen. Ambtenaren blijken zich namelijk meer te willen identificeren met hun functie dan met de organisatie waarvoor zij werkzaam zijn.