Vrouwen willen meer openheid in bedrijfscultuur
Amsterdam, 14 juni 2001 - Vrouwen willen meer openheid in bedrijfscultuur en nemen nieuwkomers eerder op in organisaties dan mannen. Dit blijkt uit het Nationaal Onderzoek Bedrijfscultuur Werkzoekenden dat Maqer, specialist in bedrijfscultuur en e-recruitment, onder 2690 werkzoekenden uitvoerde.
Het Nationaal Onderzoek Bedrijfscultuur Werkzoekenden geeft inzicht in de
wensen en verwachtingen van werkzoekenden wat betreft hun ideale
bedrijfscultuur. Dit is belangrijk omdat werkzoekenden niet meer kiezen voor
een baan, maar zich aansluiten bij een bedrijfscultuur waarin zij zich thuis
voelen.
Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen de bedrijfscultuur van het bedrijf waar
ze willen gaan werken, belangrijker vinden dan mannen. Ook wensen vrouwen
meer openheid in de bedrijfscultuur van de organisatie en zijn zij eerder,
dan mannen, geneigd om nieuwkomers in de organisatie op te nemen. Blijkbaar
wensen vrouwen meer open te staan voor invloeden van buitenaf dan mannen.
Bedrijven zouden dan ook meer aandacht moeten besteden aan bedrijfscultuur
als zij vrouwen aan zich willen binden. Vrouwen zijn op de stijgende groep
allochtonen na, de sterkst groeiende groep op de arbeidsmarkt en dus een
belangrijke doelgroep voor bedrijven met veel (moeilijk) vervulbare
vacatures.
In het onderzoek komt verder naar voren dat pas afgestudeerden graag in
mensgerichte organisaties werken, waar zij duidelijke instructies ontvangen
over welke prestaties zij moeten leveren. Bedrijven met starters in dienst
zouden in hun personeelsbeleid dan ook veel tijd en energie moeten steken in
de coaching en de persoonlijk ontwikkeling van deze starters. Oudere
werkzoekenden werken daarentegen liever in werkgerichte organisaties die
resultaatgericht zijn.
Voor werkgevers in de overheid is er werk aan de winkel. Ambtenaren blijken
duidelijk meer behoefte te hebben aan resultaatgerichtheid en openheid dan
werknemers uit de zakelijke dienstverlening. Als de overheid dus het
arbeidsmarktimago aantrekkelijker wil maken voor de eigen werknemers, dan
zouden overheden een meer open en resultaatgerichte cultuur moeten
stimuleren. Ook zou de overheid juist meer de aantrekkelijke kanten van het
beroep ambtenaar moeten benadrukken; in plaats van veel geld uitgeven om het
imago van de overheid als werkgever op te vijzelen. Ambtenaren blijken zich
namelijk meer te willen identificeren met hun functie dan met de organisatie
waarvoor zij werkzaam zijn.