Consumentenbond


Veel klachten EuroMeldpunt over prijsverhogingen 14 juni 2001

Het EuroMeldpunt van de Consumentenbond heeft in de eerste maand al 1200 meldingen opgeleverd. Opvallend veel meldingen gaan over prijsverhogingen door de euro. Een positief effect is dat veel bedrijven hun fout herstellen.

Uit het grote aantal klachten valt af te leiden dat de euro-omwisseling al behoorlijk leeft onder Nederlandse consumenten. Dit weerspreekt de conclusie uit Europees onderzoek dat de interesse en oplettendheid van de Europese burger nogal te wensen overlaat.

Het EuroMeldpunt kent drie categorieën waarover gemeld kan worden: prijsverhoging door euro, onduidelijke dubbele prijzen en foutieve omrekening. De meeste meldingen komen voor in de eerste categorie. De top3 van branches waarover wordt geklaagd is:

1. kleding/mode

2. financiële instellingen

3. warenhuizen

Veel bedrijven die op de lijst EuroMissers staan, reageren snel met een verbetering. Wanneer de fout hersteld is, verdwijnt de melding direct van de website.

Meer informatie over het EuroMeldpunt kunt u vinden bij Euro - stand van zaken.

Euro - stand van zaken tot nu toe
Hier houden we u maandelijks op de hoogte van de ontwikkelingen rond het EuroMeldpunt.
Euro - stand van zaken tot nu toe

Overige berichten:



archief berichten



12 juni 2001
Niet bankieren via de pc is ouderwets?
We vroegen op deze site uw mening over bankieren via de pc. Lees hier de resultaten.
Volledig bericht



22 mei 2001
Voorzitter EP blij met EuroMeldpunt
De voorzitter van het Europees parlement, mevrouw Nicole Fontaine, is erg enthousiast over het EuroMeldpunt van de Consumentenbond. Volledig bericht



9 mei 2001
Oplichters misbruiken invoering euro
Onder het mom van de aanstaande euro-omwisseling weten criminelen bankpas en pincode van mensen afhandig te maken. Volledig bericht



9 mei 2001
Meer winkels prijzen in euro's en guldens
Ongeveer de helft van de ondernemers in de detailhandel prijst geheel of gedeeltelijk in euro's en guldens. Gewenningsinformatie wordt door 71% van de detaillisten ingezet.