Den Haag, 14 juni 2001
BIJDRAGE VAN JEROEN DIJSSELBLOEM (PVDA) AAN HET ALGEMEEN OVERLEG OVER DE
WESTERSCHELDE OEVERVERBINDING
Hartelijk dank aan de minister voor de 9de Voortgangsrapportage en
bijbehorende accountantsrapporten.
De accountantsverklaring bevat een positief oordeel over de kwaliteit en
volledigheid van de geboden informatie van de Voortgangsrapportage. De PvdA
is blij met de voortgang van het project nadat in 1999 en 2000 veel tijd
verloren is gegaan door technische tegenslagen. Er is vorig jaar een nieuwe
overeenkomst gesloten, waardoor het tijdverlies op het project wordt
geminimaliseerd, o.a. door een nieuwe boeteclausule. Wat is de laatst
inschatting van de datum van oplevering? Bij nieuwe grote tegenslagen kan
zich opnieuw de situatie voordoen dat de malusregeling zijn maximum bereikt
en dus zijn werking verliest!?
Ook over de bonusregeling heeft de PvdA-fractie "mixed feelings". Als de
vertraging meevalt, ontloopt de aannemer volledig de aanvankelijk
afgesproken boete en kan zelf met een fors voordeel wegkomen. Wanneer de
opgelopen vertraging toch nog voor een deel wordt ingelopen, wie heeft daar
dan financieel het meeste baat bij? De NV of de aannemingscombinatie?
Het rendement zou na bijstelling van de ontvangsten en uitgaven nagenoeg
hetzelfde zijn gebleven ten opzichte van de berekening in 1999 (-0,2%). Maar
daarvoor zijn wel de prognoses voor de tolopbrengsten verhoogd. Hoe hard is
de bijgestelde verkeersprognose?
Er is, blijkens het accountantsonderzoek, op dit moment nog geen sprake van
een toereikend toezicht op de werkzaamheden van de aannemer. Dat is een
kwetsbaar punt, zeker wanneer opnieuw vertragingen in het project zouden
optreden. Op dat moment moet er volstrekte helderheid zijn of er sprake is
van kritische of niet kritische afwijkingen, ergo of het vernieuwde
boetebeding in werking treedt. Voorts hebben de accountants kritische
kanttekeningen geplaatst bij de tijdige budgetbewaking van de NV. Wat doet
de NV resp. de minister met deze constateringen?
Sluiskil
Over de verbinding Sluiskil-Terneuzen: de tunnel komt uit op de Noordoever
van het kanaal Terneuzen-Gent. Het verkeer dat uit de tunnel komt en naar
Terneuzen en/of over de N253 richting Gent wil, moet eerst nog over de brug
bij Sluiskil. Geld voor een tunnel onder het kanaal is er niet. Is de
minister bereid om binnen de regio Zeeuws Vlaanderen een schuif mogelijk te
maken met middelen bestemd voor infrastructuur? In dit verband vraag ik: hoe
staat het met tracébesluit voor de N61 Hoek Schoondijke?
In nauwe samenwerking met de PvdA-Zeeland vraag ik de minister voor de
aanpak van de N61 niet te kiezen voor de duurste variant van de volledige
vierbaansweg, die begrijpelijkerwijs wel de voorkeur heeft van de provincie,
maar te kiezen voor de meest milieuvriendelijke variant. Een variant die ook
prima scoort in het kader van "duurzaam veilig"; een benadering die veel
beter past bij de regel: benutten gaat boven bouwen en ondersteund wordt
door diverse dorpsraden, het Comité Weg van Hoek en de Zeeuwsche
Milieufederatie.
De besparing die daarmee tegelijkertijd wordt bereikt, zou in onze ogen ten
goede kunnen komen aan andere infrastructuur binnen Zeeuws Vlaanderen. Ons
gezamenlijk voorstel, dus met de PvdA-fractie in de Zeeuwse Staten, is om
dit geld te steken in de tunnel bij Sluiskil. De overige middelen die
daarvoor nodig zijn, kunnen in PPS-verband bijeen worden gebracht waarbij de
NV Westerscheldetunnel het voortouw moet nemen.
Andere punten
- Over veiligheid is voor de woordvoerders in de Kamer enkele weken geleden
een presentatie gehouden. Kwetsbaar blijft de menselijke schakel. Zal
rampenbestrijding worden geoefend met de hulpdiensten?
- Is er duidelijkheid over de tarieven en wat wordt de regeling voor
veelgebruikers?
- Wat zijn de gevolgen van het afblazen door DeltaN van de nieuwe 150kV
kabel naar Z-Vlaanderen? Hergebruik boorspecie (zand en klei) komt niet van
de grond. De minister zou haar staatssecretaris actiever moeten steunen in
haar streven snel te komen tot een belasting op primair zand en grind.
- Het contract met de veerdiensten loopt af op 1 januari 2004. Dit wordt nog
steeds haalbaar geacht. Is de veerverbinding in de extra bouwperiode van 8
maanden zeker gesteld? Wat is er nu geregeld voor het personeel van de
Provinciale Stoomvaartdienst (PSD)?