Partij van de Arbeid

Den Haag, 14 juni 2001

BIJDRAGE VAN JEROEN DIJSSELBLOEM (PVDA) AAN HET ALGEMEEN OVERLEG OVER DE WESTERSCHELDE OEVERVERBINDING

Hartelijk dank aan de minister voor de 9de Voortgangsrapportage en bijbehorende accountantsrapporten.

De accountantsverklaring bevat een positief oordeel over de kwaliteit en volledigheid van de geboden informatie van de Voortgangsrapportage. De PvdA is blij met de voortgang van het project nadat in 1999 en 2000 veel tijd verloren is gegaan door technische tegenslagen. Er is vorig jaar een nieuwe overeenkomst gesloten, waardoor het tijdverlies op het project wordt geminimaliseerd, o.a. door een nieuwe boeteclausule. Wat is de laatst inschatting van de datum van oplevering? Bij nieuwe grote tegenslagen kan zich opnieuw de situatie voordoen dat de malusregeling zijn maximum bereikt en dus zijn werking verliest!?

Ook over de bonusregeling heeft de PvdA-fractie "mixed feelings". Als de vertraging meevalt, ontloopt de aannemer volledig de aanvankelijk afgesproken boete en kan zelf met een fors voordeel wegkomen. Wanneer de opgelopen vertraging toch nog voor een deel wordt ingelopen, wie heeft daar dan financieel het meeste baat bij? De NV of de aannemingscombinatie?

Het rendement zou na bijstelling van de ontvangsten en uitgaven nagenoeg hetzelfde zijn gebleven ten opzichte van de berekening in 1999 (-0,2%). Maar daarvoor zijn wel de prognoses voor de tolopbrengsten verhoogd. Hoe hard is de bijgestelde verkeersprognose?

Er is, blijkens het accountantsonderzoek, op dit moment nog geen sprake van een toereikend toezicht op de werkzaamheden van de aannemer. Dat is een kwetsbaar punt, zeker wanneer opnieuw vertragingen in het project zouden optreden. Op dat moment moet er volstrekte helderheid zijn of er sprake is van kritische of niet kritische afwijkingen, ergo of het vernieuwde boetebeding in werking treedt. Voorts hebben de accountants kritische kanttekeningen geplaatst bij de tijdige budgetbewaking van de NV. Wat doet de NV resp. de minister met deze constateringen?

Sluiskil

Over de verbinding Sluiskil-Terneuzen: de tunnel komt uit op de Noordoever van het kanaal Terneuzen-Gent. Het verkeer dat uit de tunnel komt en naar Terneuzen en/of over de N253 richting Gent wil, moet eerst nog over de brug bij Sluiskil. Geld voor een tunnel onder het kanaal is er niet. Is de minister bereid om binnen de regio Zeeuws Vlaanderen een schuif mogelijk te maken met middelen bestemd voor infrastructuur? In dit verband vraag ik: hoe staat het met tracébesluit voor de N61 Hoek Schoondijke?

In nauwe samenwerking met de PvdA-Zeeland vraag ik de minister voor de aanpak van de N61 niet te kiezen voor de duurste variant van de volledige vierbaansweg, die begrijpelijkerwijs wel de voorkeur heeft van de provincie, maar te kiezen voor de meest milieuvriendelijke variant. Een variant die ook prima scoort in het kader van "duurzaam veilig"; een benadering die veel beter past bij de regel: benutten gaat boven bouwen en ondersteund wordt door diverse dorpsraden, het Comité Weg van Hoek en de Zeeuwsche Milieufederatie.

De besparing die daarmee tegelijkertijd wordt bereikt, zou in onze ogen ten goede kunnen komen aan andere infrastructuur binnen Zeeuws Vlaanderen. Ons gezamenlijk voorstel, dus met de PvdA-fractie in de Zeeuwse Staten, is om dit geld te steken in de tunnel bij Sluiskil. De overige middelen die daarvoor nodig zijn, kunnen in PPS-verband bijeen worden gebracht waarbij de NV Westerscheldetunnel het voortouw moet nemen.

Andere punten


- Over veiligheid is voor de woordvoerders in de Kamer enkele weken geleden een presentatie gehouden. Kwetsbaar blijft de menselijke schakel. Zal rampenbestrijding worden geoefend met de hulpdiensten?


- Is er duidelijkheid over de tarieven en wat wordt de regeling voor veelgebruikers?


- Wat zijn de gevolgen van het afblazen door DeltaN van de nieuwe 150kV kabel naar Z-Vlaanderen? Hergebruik boorspecie (zand en klei) komt niet van de grond. De minister zou haar staatssecretaris actiever moeten steunen in haar streven snel te komen tot een belasting op primair zand en grind.


- Het contract met de veerdiensten loopt af op 1 januari 2004. Dit wordt nog steeds haalbaar geacht. Is de veerverbinding in de extra bouwperiode van 8 maanden zeker gesteld? Wat is er nu geregeld voor het personeel van de Provinciale Stoomvaartdienst (PSD)?