PERSBERICHT

Online Kwalitatief Onderzoek
Research Director Blauw nu Buitengewoon Hoogleraar Nyenrode

Rotterdam, 14 juni 2001 - Tijdens een geslaagd seminar aan de Universiteit van Nyenrode, waar Blauw Research BV haar competenties en ervaring op het gebied van online onderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief, met meer dan 70 van haar relaties deelde, heeft Prof. Dr. E.A.G. Groenland, Research Director bij Blauw Research BV, het ambt van Buitengewoon Hoogleraar Qualitative Business Intelligence aan de Universiteit Nyenrode middels zijn oratie over Online Kwalitatief Onderzoek, aanvaard. De samenwerking tussen de Universiteit Nyenrode en Blauw Research BV hetgeen resulteerde in de leerstoel aan de Universiteit is een wereldwijd unicum op het gebied van marktonderzoek.

Het vlot lopende seminar omvatte onder andere presentaties over de door Blauw gekozen aanpak van online onderzoek (door Wout van der Wijk, Managing Partner), Blauw's unieke weegmethode voor online onderzoek 'Propensity Weighting' (door Edward Groenland, Research Director), de Do's and Don'ts bij online onderzoek (door Frank Sibbel, Manager BU New Media), het Online Panel van KPN Telecommerce (door Taco van den Elskamp, Project Manager Online Panel en Lisette Pondman, Manager Business Intelligence van KPN Telecommerce) en de mogelijkheden van online applicaties bij kwalitatief onderzoek (door Joan Muller, Manager BU Kwalitatief Onderzoek). De voornaamste conclusies uit de presentaties zijn dat online onderzoek het meest effectief in grotere online communities of panels plaats dient te vinden en dat traditionele weegmethodes niet toepasbaar zijn bij online onderzoek ivm de beperkte representativiteit van de online populatie. Propensity Weighting is hiervoor een passend alternatief.

Tegelijkertijd met het seminar, heeft Blauw, als demonstratie van de gepresenteerde stellingen en ervaringen, op basis van 10 door de bezoekers ter plekke gedefinieerde vragen, een online onderzoek uitgevoerd via haar Opinieland online community (www.opinieland.nl ). Na 1,5 uur waren al ruim 300 enquêtes uitgevoerd en aan het einde van het eerste deel van het seminar (na 2,5 uur) in 598 enquêtes. De resultaten van het onderzoek werden nog tijdens het seminar aan de aanwezigen gepresenteerd en per SMS tijdens de afsluitende borrel verder gedetailleerd. Dezelfde avond nog (!) waren de gewogen resultaten al in rapport vorm via de website toegankelijk (http://www.blauw.com/seminar/onderzoek/), waarop zij per e-mail attent werden gemaakt.

Blauw Research is een van de meest dynamische onderzoekbureaus in Nederland. Binnen een moderne organisatie, met uitstekende faciliteiten en innovatieve producten is dagelijks een 80-tal professionals actief voor een groot aantal gerenommeerde bedrijven en instellingen. Blauw onderscheidt zich van andere bureaus door een eigen visie op marktonderzoek, waarbij nieuwe technologieën zoals het internet een belangrijke rol spelen in combinatie met een continue bewaking van kwaliteit (ISO-9001 gecertificeerd) in organisatie en methodologie.

Blauw Research en Bureau Lagendijk maken samen met Blauw Contactcenter en Opinieland onderdeel uit van de Blauw Group.