Online Kwalitatief Onderzoek
Research Director Blauw nu Buitengewoon Hoogleraar Nyenrode
Rotterdam, 14 juni 2001 - Tijdens een geslaagd seminar aan de Universiteit
van Nyenrode, waar Blauw Research BV haar competenties en ervaring op het
gebied van online onderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief, met meer
dan 70 van haar relaties deelde, heeft Prof. Dr. E.A.G. Groenland, Research
Director bij Blauw Research BV, het ambt van Buitengewoon Hoogleraar
Qualitative Business Intelligence aan de Universiteit Nyenrode middels zijn
oratie over Online Kwalitatief Onderzoek, aanvaard. De samenwerking tussen
de Universiteit Nyenrode en Blauw Research BV hetgeen resulteerde in de
leerstoel aan de Universiteit is een wereldwijd unicum op het gebied van
marktonderzoek.
Het vlot lopende seminar omvatte onder andere presentaties over de door
Blauw gekozen aanpak van online onderzoek (door Wout van der Wijk, Managing
Partner), Blauw's unieke weegmethode voor online onderzoek 'Propensity
Weighting' (door Edward Groenland, Research Director), de Do's and Don'ts
bij online onderzoek (door Frank Sibbel, Manager BU New Media), het Online
Panel van KPN Telecommerce (door Taco van den Elskamp, Project Manager
Online Panel en Lisette Pondman, Manager Business Intelligence van KPN
Telecommerce) en de mogelijkheden van online applicaties bij kwalitatief
onderzoek (door Joan Muller, Manager BU Kwalitatief Onderzoek). De
voornaamste conclusies uit de presentaties zijn dat online onderzoek het
meest effectief in grotere online communities of panels plaats dient te
vinden en dat traditionele weegmethodes niet toepasbaar zijn bij online
onderzoek ivm de beperkte representativiteit van de online populatie.
Propensity Weighting is hiervoor een passend alternatief.
Tegelijkertijd met het seminar, heeft Blauw, als demonstratie van de
gepresenteerde stellingen en ervaringen, op basis van 10 door de bezoekers
ter plekke gedefinieerde vragen, een online onderzoek uitgevoerd via haar
Opinieland online community (www.opinieland.nl
Blauw Research is een van de meest dynamische onderzoekbureaus in Nederland.
Binnen een moderne organisatie, met uitstekende faciliteiten en innovatieve
producten is dagelijks een 80-tal professionals actief voor een groot aantal
gerenommeerde bedrijven en instellingen. Blauw onderscheidt zich van andere
bureaus door een eigen visie op marktonderzoek, waarbij nieuwe technologieën
zoals het internet een belangrijke rol spelen in combinatie met een continue
bewaking van kwaliteit (ISO-9001 gecertificeerd) in organisatie en
methodologie.
Blauw Research en Bureau Lagendijk maken samen met Blauw Contactcenter en
Opinieland onderdeel uit van de Blauw Group.