Onderzoeksresultaten Trends in ICT 2001 confronterend en veelbelovend
14 juni 2001 - De resultaten uit het door Ernst & Young gehouden
onderzoek Trends in ICT 2001 worden vandaag gepresenteerd in het Figi
Hotel in Zeist. Het jaarlijkse onderzoek heeft tot primair doel een
actueel beeld te geven van de trends in de (Nederlandse) markt voor
informatietechnologie, communicatie en telecommunicatie. Door een
schriftelijke enquête heeft Ernst & Young in februari en maart van dit
jaar de gegevens verzameld van ruim 650 deelnemende bedrijven en deze
verwerkt in het jaarboek Trends in ICT 2001.
Automatisering is iets wat je overkomt!
Bijna 90% van de grote bedrijven lukt het niet om binnen het budget en
binnen de tijdsplanning ICT-projecten te realiseren. De oorzaak ligt
grotendeels in het niet of nauwelijks meten van projecten. Bij de
start van een project wordt wel een rendementsafweging gemaakt, maar
controle tussentijds en evaluatie achteraf blijven uit. Uitzondering
op deze uitspraak vormen bedrijven die relatief veel geld aan ICT
uitgeven.
Creëren prettig werkklimaat belangrijke factor voor succes
De ICT-afdelingen binnen organisaties noemen het creëren van een
prettig werkklimaat als de belangrijkste factor voor succes. De hoogte
van het salaris wordt als niet bepalend genoemd. Opleiding en
ontwikkeling scoren het hoogst. De trend voor de ICT-managers van de
toekomst zal zijn ethiek, creativiteit, efficiency, kennis en kunde.
Ruim 60% heeft Internet op de werkplek en ruim 80% gebruikt e-mail
Telefoon en fax hebben plaatsgemaakt voor e-mail als
communicatiemiddel. Bij grote ondernemingen wordt zelfs door 90%
gebruik gemaakt van e-mail. Internet op de werkplek wordt ook als
nuttig ervaren en fungeert als medium voor informatie-uitwisseling.
Het schrikbeeld van verminderde productiviteit door Internet op de
werkplek, wordt door het onderzoek direct ontzenuwd. 55% van de
onderzochte bedrijven ziet géén verschil in productiviteit en
verwachten dit ook niet. Bijna 30% van de ondernemingen verwacht zelfs
een verhoging van de productiviteit. Bedrijven met een eigen website
zijn ook in aantal toegenomen. 80% beschikt inmiddels over een eigen
website, die voornamelijk wordt ingezet als informatiebron voor
externen.
Veilig internet begint bij jezelf
Het onnodig slechte imago rond betalingsverkeer via Internet wordt
deels veroorzaakt door miscommunicatie tussen leverancier en
gebruiker. De onveiligheid van het Internet wordt gezien als de
belangrijkste rem in de groei van hetzelfde Internet. Bij aanschaf van
software of hardware worden beveiligingslekken gratis meegeleverd door
de leverancier. Deze lekken zorgen voor extra problemen en
onveiligheid. Onjuiste implementatie van software en hardware door
onkundig personeel zal steeds meer problemen oproepen, dan oplossingen
geven. Outsourcing van dergelijke activiteiten zal in de toekomst fors
toenemen.
Daarnaast staat de veiligheid bij e-commerce centraal. Een keurmerk
zou een mogelijke oplossing zijn om het gebrek aan vertrouwen te
verminderen. Maar slechts één op de vijf onderzochte bedrijven ziet
daar iets in. Met name automatiseerders zien een keurmerk vooral als
toegevoegde waarde, mits dat keurmerk wordt toegekend door een
accountantsorganisatie.
Gelukkig wordt het vertrouwensprobleem niet alleen gesignaleerd, maar
ook adequaat aangepakt. Bijna 70% van de respondenten geeft aan, dat
er nu en in de toekomst veel meer aandacht wordt besteed aan deze
vertrouwensaspecten.
Groeiexplosie e-commerce!
Op dit moment bedraagt het aandeel van de omzet dat via e-commerce
wordt behaald gemiddeld 7% van de totale omzet. Er wordt echter een
explosieve groei verwacht. Over twee jaar zal bijna eenvijfde van de
omzet worden behaald via e-commerce. Over vijf jaar zelfs eenderde.
Bedrijven met relatief hoge ICT-budgetten verwachten de grootste
groei. Zij geven aan dat bij hen nú reeds eenvijfde van de omzet via
e-commerce wordt gerealiseerd. Over vijf jaar verwachten deze
bedrijven zelfs 50% via e-commerce om te zullen zetten.
Uit het onderzoek blijkt dat de groeikansen in e-commerce op dit
moment het meest gunstig zijn voor kleinere handels-organisaties en
dienstverleners. Op dit moment zijn de omzetten die in de
consumentenmarkt via e-commerce worden bereikt, bijna twee keer zo
groot als in de zakelijke markt. De algemene verwachting is echter dat
de rollen over twee jaar zijn omgedraaid.
ICTleverancier, vriend of vijand?
Drie van de vijf grote bedrijven geven aan inmiddels voor een andere
ICT-leverancier gekozen te hebben of dit binnenkort te doen. Redenen
daarvoor zijn het gebrek aan kennis bij de ICT-leverancier over de
business van de klant, een gebrek aan lef om nee te durven zeggen én
de onwil om risico te delen. Het gemiddelde van de meer dan 1200
uitgedeelde rapportcijfers is een zuinige 6,4 voor de
ICT-leveranciers. Opvallende uitschieters naar boven zijn de van
oorsprong Noord-Amerikaanse ICT-dienstverleners met een hardware
achtergrond met een gemiddelde van een 6,9. De uitkomst voor
telecomdienstverleners is in dit kader ronduit bedroevend met een
gemiddeld rapportcijfer van 5,5.
De logische veronderstelling dat een meer terughoudend
ICT-investeringsklimaat eind 2000 en begin 2001 zou leiden tot betere
prestaties van de ICT-leveranciers, blijkt onjuist. Ook de oordelende
deelnemers aan de enquête van dit jaar, krijgen het niet voor elkaar
om zelf een betere sturing aan het management van de ICT-leverancier
en de ICT-projecten te realiseren.
De branches waar het meest van leverancier wordt veranderd is de
handel en de zakelijke dienstverlening. De bouwbranche steekt
kennelijk minder tijd en energie in het zoeken naar een nieuwe
leverancier, slechts 17% is daar het afgelopen jaar van
ICT-leverancier veranderd.
Belangrijke verbeterpunten voor ICT-leveranciers:
1. Verbeter de kennis van de business van de klant
2. De leverancier moet zelf risico durven nemen
3. De leverancier moet het lef hebben om nee te zeggen
Outsourcing ICT-diensten in Nederland nog in de kinderschoenen
Outsourcing is booming business buiten Nederland. In ons land wordt
slechts 10% van de ICT processen uitbesteedt. 60% van de onderzochte
bedrijven besteedt één of meer diensten uit. Salarisadministratie
spant daarbij de kroon. Dat is opvallend te noemen, in verband met het
vertrouwelijke karakter daarvan, maar dat kennelijk geen rol van
betekenis speelt. Kleinere bedrijven en bedrijven met een relatief
laag ICT-budget besteden eerder uit.
Hoe groter het bedrijf, hoe groter de ICT-investering
Ten opzichte van voorgaande jaren is er een verschuiving gaande wat
ICT-investeringen betreft in grote bedrijven in vergelijking met
kleinere bedrijven. Relatief gezien besteden grote bedrijven 50% meer
aan ICT. Het ICT-budget zal overigens in de komende twee jaar sterk
stijgen. Ruim 60% van de grote ondernemingen houdt rekening met een
belangrijke stijging van de ICT-investeringen in de komende twee jaar.
Met name in e-commerce en efficiency-middelen zal beduidend meer
geïnvesteerd worden. Dat is goed nieuws voor de ICT-leveranciers, maar
dan moet wel het roer om en zal het komende jaar beter moeten worden
gescoord!
Over Trends in ICT 2001
Voor het zesde achtereenvolgende jaar heeft Ernst & Young ICT
Leadership het onderzoek Trends in ICT in relatie tot management en
organisatie gehouden. De enquête die voor het eerst ook via de website
kon worden beantwoord, werd door ruim 650 functionarissen ingevuld.
Dit is een toename van 73% ten opzichte van 2000. Het onderzoek,
gehouden in februari en maart 2001, vond plaats in een hectische
periode voor de gehele technologiesector. Niet alleen een terughoudend
investeringsgedrag bij de gebruikers, maar ook een algehele malaise
ten aanzien van de waardering door beleggers van de ICT sector,
teisterde op dat moment de markt. In tegenstelling tot voorgaande
jaren, waarin doorgaans terughoudend werd gereageerd op concrete, vaak
voor het bedrijf privacy-gevoelige vragen, ondervond Ernst & Young dit
jaar een verregaande spontaniteit in de beantwoording van de meeste
vragen. Dit maakt de analyses en uitkomsten dit jaar animerend en
leerzaam.
Bij het samenstellen van de vragen voor de enquête hebben de
onderzoekers zich geconcentreerd op de ontwikkeling van ICT en de
bedrijfsvoering. Er is gekeken naar de ontwikkeling van de business en
de aansluiting van ICT daarop. Ook is bij die ontwikkeling
nadrukkelijk de rol onderzocht van de directies van ICT-gebruikende
ondernemingen, hun interne ICT-afdelingen en ook van de externe
ICT-dienstverleners.
Het jaarboek Trends in ICT 2001 wordt uitgegeven door Ernst & Young
ICT Leadership, sectorgroep Technology Communications and
Entertainment/TCE.
ISBN 90-802706-8-7
Prijs: Hfl. 69,95, 31,74 (inclusief BTW)
Te bestellen via www.trends-in-ict.nl
Bezorgkosten bedragen Hfl. 12,50, 5,67 in Nederland.
Het jaarboek is ook te koop bij de boekhandels Broese in Utrecht,
Scheltema in Amsterdam en Donner in Rotterdam.
Voor algemene informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichter
Jan-Willem Wits van Ernst & Young, telefoon 010 407 43 59.
Nieuws
-Actualiteiten
-Archief
-Persberichten
Copyright © 2001 Ernst & Young
Disclaimer