Aedes-onderzoek: grote woonkamer voor Nederlander een must
14 juni 2001
Ongeacht de levensfase is een ruime woonkamer een must voor bijna
iedere Nederlander. Dit blijkt uit een marktonderzoek naar de
woonbeleving van circa 2.500 huishoudens in opdracht van Aedes
vereniging van woningcorporaties door onderzoeksbureau Intomart.
Levensfases (leeftijdscategorie en gezinssamenstelling) waarin
huishoudens zich bevinden, spelen een dominante rol in de waardering
van specifieke woonkenmerken en hebben een belangrijk effect op de
waardering van woondiensten.
Het woonbelevingsonderzoek is vandaag gepresenteerd op het
Aedes-symposium Van klantwensen naar woondiensten in Apeldoorn. Aedes
heeft met dit onderzoek een schat aan marktinformatie naar boven
gehaald die onmisbaar is voor woningcorporaties. Aedes-voorzitter
Willem van Leeuwen: 'De tijd van "voor iedereen hetzelfde huis" is
allang voorbij. Woningcorporaties willen klanten aan zich binden door
woningtypen en woondiensten op maat aan te bieden. Met de wensen en
voorkeuren van de klant in beeld kunnen woningcorporaties hun aanbod
hierop afstemmen en zo de woonconsument passend en naar tevredenheid
huisvesten.'
Fysieke kenmerken van de woning en de woonomgeving, zoals de buurt en
de ligging, spelen nog steeds een doorslaggevende rol in de keuze van
een woning. Extra (woon)ruimte wordt over de hele linie hoog
gewaardeerd; 84 procent noemt een ruime woonkamer bijvoorbeeld als
minimale eis. En ook een vrijstaand huis heeft nog steeds de voorkeur.
Opvallend is verder dat de aanwezigheid van buurt- en
zorgvoorzieningen gemiddeld laag scoort bij de ondervraagden, maar wel
weer van belang zijn voor huishoudens met specifieke kenmerken. Zo
wordt de beschikbaarheid van thuiszorg gemiddeld gewaardeerd met 5,6,
terwijl juist zestigplussers dit waarderen met 7,9. Datzelfde geldt
voor aanvullende diensten zoals huishoudelijke hulp, glazenwasser en
boodschappenbezorgdienst. Deze worden relatief laag gewaardeerd, maar
de waardering hangt erg af van de kenmerken van het huishouden.
reageer