AutoRai

13-6-2001

Rover 75 noteert uitstekende EuroNCAP-score

De score van de Rover 75 in de EuroNCAP botsproeven was goed voor 4 sterren. Bij de frontale botsproef presteerde de 75 zelfs beter dan de Audi A4, Saab 9-5 en Volvo S80.

Bij de recent uitgevoerde Euro NCAP botsproeven voor frontale aanrijdingen heeft de Rover 75 prima gepresteerd en zich op de derde plaats genesteld, nog vóór de Volvo S80, de Saab 9-5 en de Audi A4. Bovendien wist de Rover 75 beslag te leggen op een gedeelde eerste plaats bij de botsproeven van opzij en een vierde klassificering algemeen; ondanks het feit dat de resultaten van de Pole test, waarbij het gaat om de specifieke hoofdbescherming, niet voor de uiteindelijke rangschikking mochten meewegen.

Euro NCAP heeft verklaard dat de Rover 75 een heel sterke prestatie heeft geleverd. Wanneer de gordijnairbags in plaats van een optioneel item tot de standaarduitrusting hadden behoord, zou de Rover 75 dichtbij een vijfsterren kwalificatie zijn geweest.

De bij de Euro NCAP vereiste proeven met betrekking tot de zijwaartse bescherming tegen kwetsuren van de ribbenkast, is een inwaartse beweging van niet groter dan 24 mm teneinde een goed resultaat te bereiken. De Rover 75 absorbeerde die botsing met een vervorming van slechts 13 mm.

De Rover 75 is een populaire aanbieding in de upper medium en compact-executive segmenten van de markt en bij het onlangs gepubliceerde JD Power onderzoek naar klantentevredenheid werd de Rover 75 gerangschikt in de top vijf.
De Rover 75 wordt in de fabriek in Longbridge gebouwd volgens hoge, eenduidige kwaliteitsnormen, waarbij de carrosserie in deze klasse een toonaangevende integrale sterkte heeft met een torsiestijfheid van 24.250 Nm.

Sterke intrinsieke veiligheid voor dit robuuste ontwerp is mogelijk gemaakt door gebruik te maken van voorgevormde, laserbepaalde delen om de vrijkomende krachten bij frontale botsingen op te nemen. Het onder waterdruk gevormde sub-frame aan de voorzijde versterkt de voorpartij, maar vervormt toch bij een offset crash waardoor het de vrijkomende botskrachten absorbeert. Voor de carrosserie zelf is uitgebreid gebruik gemaakt van versterkt staal, hetgeen bijdraagt aan de bescherming vanwege het uiterst stevig koetswerk.

Aanrijdingen van opzij werden gesimuleerd om het ITS hoofdbescherming systeem te demonstreren, maar de twee additionele punten werden niet toegekend aan de Rover 75 omdat het systeem tot de optielijst behoort. Euro NCAP verklaarde dat de auto de proef doorstond en bevestigde dat de hoofdbeschermende airbag goed functioneerde.

Rob Oldaker, MG Rover Groups directeur voor productontwikkeling: MG Rover streeft er voortdurend naar om steeds veiligere autos te produceren met een intrinsiek niveau aan veiligheidsvoorzieningen. Wij gebruiken een heel gamma aan testen en technieken om het ontwerp te optimaliseren. Tijdens de ontwerpfase van de Rover 75, werd via een wiskundige simulatie de bestendigheid tegen botsingen meer dan 300 maal getest om het ontwerp verder te ontwikkelen, voordat de structuur definitief werd bepaald. Het resultaat van deze berekeningen en de intensieve testen worden positief weerspiegeld in de goede resultaten tijdens de door Euro NCAP uitgevoerde proefnemingen.