STICHTING AXIS

Axis stelt ingrijpende reorganisatie techniekopleidingen voor

Axis stelt ingrijpende reorganisatie Bèta/techniekopleidingen voor

Den Haag, 13 juni 2001- Stichting Axis heeft vandaag verstrekkende voorstellen voor reorganisatie van de Beta/techniek opleidingen in Nederland aangeboden aan het kabinet. In deze voorstellen vraagt Axis bijzondere aandacht voor de koppeling aan de beroepskolom-voorstellen van Stichting van de Arbeid. Axis wil met deze voorstellen antwoord geven op de teruglopende interesse van jongeren voor Beta/techniek.

Wat willen jongeren?
Het Nationaal Platform Axis trekt op basis van vele gesprekken met deskundigen uit onderwijs en bedrijfsleven de conclusie dat zowel onderwijs als arbeidsmarkt zich sterker moeten oriënteren op de motieven van jongeren. Zij moeten die motieven zich eigen maken om zo tot leer- en loopbaantrajecten te komen die jongeren aanspreken; vanuit deze analyse stelt Axis het volgende voor:


- In basis- en voortgezet onderwijs moet meer aandacht komen voor toegepast leren en techniek; dit is essentieel voor de opwaardering van het beroepsonderwijs. Dit moet ook tot uitdrukking komen in de CITO-toetsing in het basisonderwijs en de lerarenopleidingen. Voor het basisonderwijs en de lerarenopleidingen zijn afspraken gemaakt met staatssecretaris Adelmund van onderwijs en met een aantal betrokken brancheorganisaties. Het 100-scholenproject dat inmiddels is gestart is gericht op structurele inbedding van techniek in het gehele basisonderwijs. In het voortgezet onderwijs kan techniek een goed middel zijn om de toepassingsmogelijkheden van exacte vakken beter te laten zien. Daarom start Axis pilots die bij succes verbreed moeten worden.


- Op alle beta/technische opleidingsniveaus moet het eerste jaar gestart worden met brede propedeuses die zichtbaar maken dat Bèta/techniek verbonden is met andere sectoren. In deze propedeuses moet een hoog gehalte aan praktijkoriëntatie zitten, zodat jongeren zowel binnen- als buitenschools een goed beeld krijgen van de gevarieerde toepassingsmogelijkheden. Theoretische verdieping en vervolgkeuzes voor een studiedifferentiatie vinden in de loop van het leertraject plaats. De studiedifferentiaties kunnen specialistisch zijn maar ook breder en zelfs intersectoraal. Axis stelt een sterkere wisselwerking tussen leren en praktijk voor; daar past ook een grotere personele wisselwerking bij. Axis realiseert zich dat de overgang van (vastomlijnde) opleidingen naar trajecten met ruimere keuzemogelijkheden geen eenvoudige is, maar de overgang is cruciaal voor een structurele imagoverbetering van het beta/technisch onderwijs.


- Doorvoering van deze voorstellen zal leiden tot een ingrijpende reorganisatie van het opleidingsaanbod. Axis bepleit dat instellingen ruimte krijgen om samenwerking op regionaal niveau tussen onderwijs en bedrijfsleven te intensiveren. Ook moet er een structureel innovatiefonds met een jaarlijks budget van 100 miljoen gulden gevormd worden dat premies zal gaan verstrekken voor veranderingsplannen in de hiervoor aangeduide richting.

Het platform wil deze ideeën de komende tijd in de al lopende (50) projecten van Axis gaan beproeven en uitwerken. Omdat deze projecten al veel positieve indicaties opleveren, wordt aan de bewindslieden echter voorgesteld nu ook te starten met de voorbereiding van de implementatie op een breder front. Axis stelt daarom voor om aansluiting te zoeken bij lopend beleid, zoals de beroepskolom-voorstellen van de Stichting van de Arbeid, het technocentrabeleid en de bachelor-masterontwikkeling in het hoger onderwijs. Ook Axis-voorstellen zijn er op gericht de maatschappelijke waardering van het bèta/technisch beroepsonderwijs te verhogen.

Visie op terugloop interesse
Toepassingsgericht leren wordt in primair en voorgezet onderijs ondergewaardeerd ten opzichte van cognitief leren. Mede daardoor krijgen jongeren geen zicht op de creatieve aspecten van techniek en wordt het fuikbeeld dat jongeren al vroeg hebben van techniek niet gecorrigeerd.
Integendeel. Het groot aantal techniekopleidingen waaruit jongeren bij aanvang van hun studie moeten kiezen, bevestigt het beeld dat techniek een zeer specialistische keuze is die bovendien sterk geassocieerd wordt met maakberoepen en beroepen in de industrie. Het feit dat techniek bredere loopbaanmogelijkheden biedt omdat technische competenties in toenemende mate vereist zijn in andere sectoren als gezondheidszorg, handel en dergelijke, krijgt in het onderwijs, de beroepenvoorlichting en het personeelsbeleid onvoldoende aandacht. De voorstellen van Axis hebben tot doel deze effecten te keren.

Nationaal Platform Axis
Sinds vele jaren kampt Nederland met een dalende belangstelling voor Bèta/techniekopleidingen en beroepen. Daarom is tweeënhalf jaar geleden een Nationaal Platform, Axis, opgericht door vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers en onderwijsorganisaties.