STICHTING AXIS
Axis stelt ingrijpende reorganisatie techniekopleidingen voor
Axis stelt ingrijpende reorganisatie Bèta/techniekopleidingen voor
Den Haag, 13 juni 2001- Stichting Axis heeft vandaag verstrekkende voorstellen voor reorganisatie van de Beta/techniek opleidingen in Nederland aangeboden aan het kabinet. In deze voorstellen vraagt Axis bijzondere aandacht voor de koppeling aan de beroepskolom-voorstellen van Stichting van de Arbeid. Axis wil met deze voorstellen antwoord geven op de teruglopende interesse van jongeren voor Beta/techniek.
Wat willen jongeren?
Het Nationaal Platform Axis trekt op basis van vele gesprekken met
deskundigen uit onderwijs en bedrijfsleven de conclusie dat zowel
onderwijs als arbeidsmarkt zich sterker moeten oriënteren op de
motieven van jongeren. Zij moeten die motieven zich eigen maken om zo
tot leer- en loopbaantrajecten te komen die jongeren aanspreken;
vanuit deze analyse stelt Axis het volgende voor:
- In basis- en voortgezet onderwijs moet meer aandacht komen voor
toegepast leren en techniek; dit is essentieel voor de opwaardering
van het beroepsonderwijs. Dit moet ook tot uitdrukking komen in de
CITO-toetsing in het basisonderwijs en de lerarenopleidingen.
Voor het basisonderwijs en de lerarenopleidingen zijn afspraken
gemaakt met staatssecretaris Adelmund van onderwijs en met een aantal
betrokken brancheorganisaties. Het 100-scholenproject dat inmiddels is
gestart is gericht op structurele inbedding van techniek in het gehele
basisonderwijs. In het voortgezet onderwijs kan techniek een goed
middel zijn om de toepassingsmogelijkheden van exacte vakken beter te
laten zien. Daarom start Axis pilots die bij succes verbreed moeten
worden.
- Op alle beta/technische opleidingsniveaus moet het eerste jaar
gestart worden met brede propedeuses die zichtbaar maken dat
Bèta/techniek verbonden is met andere sectoren. In deze propedeuses
moet een hoog gehalte aan praktijkoriëntatie zitten, zodat jongeren
zowel binnen- als buitenschools een goed beeld krijgen van de
gevarieerde toepassingsmogelijkheden. Theoretische verdieping en
vervolgkeuzes voor een studiedifferentiatie vinden in de loop van het
leertraject plaats. De studiedifferentiaties kunnen specialistisch
zijn maar ook breder en zelfs intersectoraal. Axis stelt een sterkere
wisselwerking tussen leren en praktijk voor; daar past ook een grotere
personele wisselwerking bij. Axis realiseert zich dat de overgang van
(vastomlijnde) opleidingen naar trajecten met ruimere
keuzemogelijkheden geen eenvoudige is, maar de overgang is cruciaal
voor een structurele imagoverbetering van het beta/technisch
onderwijs.
- Doorvoering van deze voorstellen zal leiden tot een ingrijpende
reorganisatie van het opleidingsaanbod. Axis bepleit dat instellingen
ruimte krijgen om samenwerking op regionaal niveau tussen onderwijs en
bedrijfsleven te intensiveren. Ook moet er een structureel
innovatiefonds met een jaarlijks budget van 100 miljoen gulden gevormd
worden dat premies zal gaan verstrekken voor veranderingsplannen in de
hiervoor aangeduide richting.
Het platform wil deze ideeën de komende tijd in de al lopende (50)
projecten van Axis gaan beproeven en uitwerken. Omdat deze projecten
al veel positieve indicaties opleveren, wordt aan de bewindslieden
echter voorgesteld nu ook te starten met de voorbereiding van de
implementatie op een breder front. Axis stelt daarom voor om
aansluiting te zoeken bij lopend beleid, zoals de
beroepskolom-voorstellen van de Stichting van de Arbeid, het
technocentrabeleid en de bachelor-masterontwikkeling in het hoger
onderwijs. Ook Axis-voorstellen zijn er op gericht de maatschappelijke
waardering van het bèta/technisch beroepsonderwijs te verhogen.
Visie op terugloop interesse
Toepassingsgericht leren wordt in primair en voorgezet onderijs
ondergewaardeerd ten opzichte van cognitief leren. Mede daardoor
krijgen jongeren geen zicht op de creatieve aspecten van techniek en
wordt het fuikbeeld dat jongeren al vroeg hebben van techniek niet
gecorrigeerd.
Integendeel. Het groot aantal techniekopleidingen waaruit jongeren bij
aanvang van hun studie moeten kiezen, bevestigt het beeld dat techniek
een zeer specialistische keuze is die bovendien sterk geassocieerd
wordt met maakberoepen en beroepen in de industrie. Het feit dat
techniek bredere loopbaanmogelijkheden biedt omdat technische
competenties in toenemende mate vereist zijn in andere sectoren als
gezondheidszorg, handel en dergelijke, krijgt in het onderwijs, de
beroepenvoorlichting en het personeelsbeleid onvoldoende aandacht. De
voorstellen van Axis hebben tot doel deze effecten te keren.
Nationaal Platform Axis
Sinds vele jaren kampt Nederland met een dalende belangstelling voor
Bèta/techniekopleidingen en beroepen. Daarom is tweeënhalf jaar
geleden een Nationaal Platform, Axis, opgericht door
vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers en
onderwijsorganisaties.