Provincie West-Vlaanderen

Persberichten

West-Vlaanderen zet belangrijke stap in ruimtelijk beleid Brugge, 11/6/2001
Op 12 juni 2001 keurde de provincieraad van West-Vlaanderen het provinciaal ruimtelijk structuurplan West-Vlaanderen definitief goed. Dit betekent een belangrijke stap naar een meer gebiedsgericht ruimtelijk beleid, waarmee de provincie West-Vlaanderen bovendien een grotere bestuursverantwoordelijkheid krijgt in de ruimtelijke ordening van haar grondgebied.

De provincie zag reeds vroeg de noodzaak in van een onderbouwd ruimtelijk beleid, o.a. voor noodzakelijke wijzigingen van de gewestplannen. Reeds begin de jaren negentig, nog voor de structuurplanning in decreet werd opgenomen, liet de provincie de deelstructuurplannen Kustzone, Zone Zuidoost en Zone Zuidwest opmaken en aan een consultatie onderwerpen.

De opmaak van het provinciaal ruimtelijk structuurplan volgens het intussen vernieuwd decreet, is opgestart door beslissing van de provincieraad in 1997. Opmaak van ontwerpteksten en coördinatie gebeurden door een in de provinciale administratie opgerichte nieuwe provinciale planologische dienst. Deze opmaak gebeurde met intens overleg en studie gedurende ruim drie jaar, waarbij veel besturen, organisaties en instellingen werden betrokken: de 64 West-Vlaamse gemeenten, openbare besturen op provinciaal niveau (diensten van het provinciebestuur, Vlaamse diensten belast met het beheer van wegen, kust, e.a, de GOM West-Vlaanderen,...), maatschappelijke organisaties (landbouw, industrie, huisvesting,...), specifieke deskundigen.

Vorig jaar heeft de toenmalige provincieraad, conform het decreet op de ruimtelijke ordening van 18 mei 1999, het ontwerp van ruimtelijk structuurplan West-Vlaanderen voorlopig vastgesteld, en aan een openbaar onderzoek onderworpen, waarin ook de burger zijn zeg kon hebben. De bezwaarschriften en opmerkingen uit dit openbaar onderzoek vormden de basis voor de aanpassing van het ontwerp van structuurplan tijdens dit voorjaar, tot het op 12 juni door de provincieraad definitief vastgesteld ruimtelijk structuurplan.

Het structuurplan West-Vlaanderen moet nu nog door de Vlaamse regering goedgekeurd worden, waarna het van kracht wordt voor alle openbare besturen in West-Vlaanderen. Het plan is immers een beleidsplan, dat een ruimtelijk kader voor het beleid geeft op langere termijn, met een planhorizon tot 2007. Met de goedkeuring van het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan kan de provincie straks ook haar ruimtelijke visie vertalen in bestemmingsplannen voor delen van haar grondgebied. Deze ruimtelijke uitvoeringsplannen, zoals men ze nu noemt, worden dan door de drie bestuursniveaus opgemaakt (Vlaams gewest, provincies en gemeenten), en zullen gaandeweg de gewestplannen vervangen.

Dit ruimtelijk beleidskader laat niet toe stedenbouwkundige vergunningen aan de burger af te leveren of te weigeren, maar schept voor de provincie de voorwaarden en de mogelijkheden om het ruimtegebruik in West-Vlaanderen bij te sturen en te ontwikkelen, niet alleen door provinciale uitvoeringsplannen op te maken, maar ook door gemeentelijke structuur- en uitvoeringsplannen (al dan niet) goed te keuren en door op het terrein specifieke projecten te ondersteunen en te realiseren.

Het ruimtelijk structuurplan West-Vlaanderen past binnen het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen dat door de Vlaamse regering en het Vlaams parlement in 1997 is goedgekeurd en uitgaat van de visie Vlaanderen, open en stedelijk. Het structuurplan van de provincie West-Vlaanderen geeft onder het motto ruimte voor verscheidenheid, aandacht voor de specifieke eigenheid van de deelgebieden die de provincie kenmerken, van de Kust tot de Scheldevallei in het zuiden van de provincie. De provincie verkiest deze ruimtelijke verscheidenheid te behouden en te versterken, door zowel de bestaande waardevolle elementen te erkennen als aanwezige nieuwe mogelijkheden verder te ondersteunen in haar beleid.

Deze provinciale ruimtelijke beleidsvisie is in het plan vertaald in een zogenaamde gewenste ruimtelijke structuur, die het kader schept voor een actief provinciaal ruimtelijk beleid.

Zo selecteert het plan in het buitengebied de dorpen of kernen die in de toekomst verder kunnen groeien en de bijkomende behoefte aan woningen en bedrijventerreinen zullen kunnen opvangen.

Ten aanzien van landbouw en natuur zijn de provinciale planningsbevoegdheden vrij beperkt. De provincie opteert er wel voor bepaalde, landschappelijk open agrarische gebieden vrij van nieuwbouw te houden, zoals de polders en delen van het gebied tussen Leie en Schelde; in andere, minder open gebieden, zoals in het Roeselaarse, draagt zij deze taak op aan de gemeenten. De provincie selecteert in het ruimtelijk

structuurplan zogenaamde natuurverbindingsgebieden, waarin zij natuurprojecten wil opzetten met plaatselijke actoren, zij het op vrijwillige basis.

Bijkomende grote bedrijventerreinen dienen zich volgens het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen te situeren in de stedelijke gebieden en in de zogenaamde specifieke economische knooppunten, dit zijn gemeenten buiten de steden met een sterke of specifieke industriële bedrijvigheid. Het provinciaal structuurplan bepaalt regels die de verdeling van het bijkomend aanbod aan bedrijventerreinen over deze stedelijke gebieden en gemeenten regelt.

Het provinciaal ruimtelijk structuurplan ondersteunt een ruimtelijk kwaliteitsvolle ontwikkeling van het kusttoerisme, door aan de kust strategische projectgebieden te selecteren, zoals bvb. in Nieuwpoort en door initiatieven die de omgeving van de koninklijke baan over de gehele kustlijn opwaarderen. In de landschappelijke waardevolle gebieden van de provincie, zoals in het Brugse en delen van de Westhoek, ondersteunt het plan de ontwikkeling van plattelandstoerisme. Ook een verdere planmatige uitbouw van de provinciale domeinen wordt voorzien.
Het ruimtelijk structuurplan selecteert wegen waar het bovenlokaal verkeer naartoe te leiden is. De provincie wil deze wegen gepast (laten) inrichten, en verkeersknelpunten in o.a. stedelijke gebieden oplossen, soms door de aanleg van nieuwe omleidingswegen, zoals in Tielt en Diksmuide. In het structuurplan is de realisatie van een bovengemeentelijk fietsroutenetwerk voor woon-werk en woon-schoolverkeer opgenomen als belangrijk actiepunt.

Met dit definitief vastgesteld ruimtelijk structuurplan zet de provincie West-Vlaanderen de eerste stappen in haar nieuwe beleidsrol ten aanzien van de ruimtelijke ordening. De provincie is van plan deze beleidsrol op een actieve manier en in overleg met alle betrokkenen in te vullen, en het provinciaal structuurplan in de komende jaren verder op terrein te realiseren.