Gemeente Amstelveen

Nieuws

Resultaten Burger/klanttevredenheidsonderzoek

Inleiding
De dienst Burgerzaken streeft naar optimale dienstverlening. Daarom kreeg Service Check bv uit Weesp enige tijd terug de opdracht van de dienst, een onderzoek naar de tevredenheid van u als onze klant te doen. Niet alleen klanten vulden een enquête in, maar ook medewerkers werkten hieraan mee. Dit laatste was bedoeld om eventuele verschillen aan te tonen in wat wij denken dat u van ons wil en wat u werkelijk wil. Beide enquêtes leverden voldoende respons op om er conclusies aan te verbinden.

Medewerkers blijken over het algemeen aardig zicht te hebben op de wensen van onze klanten.

Overigens werd ook een onderzoek ingesteld naar de tevredenheid van de instellingen (stichtingen, verenigingen) die klant zijn van de dienst. De uitkomsten hiervan komen in grote lijnen overeen met de resultaten van de enquête onder burgers. De resultaten van de enquête onder instellingen koppelt de dienst rechtstreeks terug naar deze instellingen.

De resultaten
Klanten waren over onze dienstverlening gemiddeld gematigd tevreden. Men wil alleen meer als klant behandeld worden. Dit vertaalt zich vooral in de volgende wensen. Wij moeten onze afspraken beter nakomen en u aanspreken in begrijpelijke taal. We moeten beter luisteren en u actiever informeren. De belangrijkste verbeterpunten die uit de enquête naar voren komen zijn de volgende.

* Stuur bij alles wat niet direct afgehandeld wordt, een ontvangstbevestiging met informatie over de behandelingstijd en procedures van het verzoek;

* Combineer dit met een intern signaleringssysteem om actief te kunnen informeren over eventuele overschrijding van een afgesproken termijn;

* Geef, met name bij (bouw)vergunningen, klachten en bezwaarschriften, meer duidelijkheid over prijs en snelheid van de afhandeling. Dit komt de betrouwbaarheid ten goede;
* Verkort wachtrijen. Verbeter de afhandelingsprocessen en veraangenaam de wachttijden (inrichting hal, bewegwijzering, beschikbaarheid wachtkamers);

* Vooral werkende inwoners hebben behoefte aan ruimere openingstijden;

* Verbeter de website, zowel de kwaliteit (o.a. interactieve mogelijkheden) als de bekendheid;

Aan de slag
Uit de resultaten blijkt dat we nog het nodige te doen hebben. Met name het consequent versturen van ontvangstbevestigingen en actief informeren over termijnoverschrijdingen zal belangrijke winst opleveren om onze werkwijze te verduidelijken.

Ook zullen we zeer kritisch naar onze website kijken. De structuur en mogelijkheden hiervan moeten worden aangepast aan de moderne eisen. Op tal van plekken in de organisatie wordt hieraan gewerkt.

Verder moet in veel gevallen duidelijker worden aangegeven hoe de prijs van onze producten is samengesteld. Ook de oorzaak van het langer worden van procedures moet tijdig duidelijk worden aangegeven.

De openstelling van het raadhuis op donderdagavond moet meer bekendheid krijgen.

Wat is er al verbeterd?
Tenslotte zijn sommige punten al (gedeeltelijk) gerealiseerd.
* Wij stellen inwoners van Amstelveen tijdig schriftelijk op de hoogte dat hun rijbewijs of paspoort verloopt. De mogelijkheden om op afspraak een reisdocument of rijbewijs te vernieuwen zijn uitgebreid.

* Er is enige tijd terug een nieuw systeem (Bavak) in gebruik genomen bij de balies op de begane grond van het raadhuis om de klant vlotter te kunnen helpen. Dit systeem geeft zicht op klantenstromen. Daardoor kan alert worden gereageerd op oplopende wachttijden.

* De hal van het raadhuis is aangenamer ingericht. Er is bijvoorbeeld een leestafel en een kinderspeelhoekje gemaakt. Ook kunnen de klanten er een kopje koffie of thee en dergelijke krijgen.

Meer informatie?
Wie hier meer van wil weten, kan een exemplaar van het rapport van Service Check inzien bij de afdeling Publieksinformatie.