EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

Pronk legt vervoer gevaarlijke stoffen aan banden

Verladersorganisatie EVO vreest dat honderden bedrijven hun milieuvergunning (tijdelijk) kwijtraken als het Nationaal Milieubeleidsplan NMP 4, dat binnenkort verschijnt, wordt uitgevoerd. De minister komt met ingrijpende voorstellen die de aan- en afvoer van gevaarlijke stoffen in veel gevallen beperken of zelfs onmogelijk maken. Bedrijfsbeëindiging dreigt volgens EVO niet alleen voor bedrijven in de chemie, maar ook voor het midden- en kleinbedrijf.

Minister Pronk wil een aantal hoofdroutes aanwijzen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Langs deze routes mogen geen woningen worden gebouwd. De gederfde inkomsten daarvan zullen aan het bedrijfsleven worden doorberekend. Langs andere routes wordt het vervoer in principe verboden. Gevolg hiervan is bijvoorbeeld dat LPG voortaan alleen nog maar langs autosnelwegen verkrijgbaar is.

Pronk wil de milieuvergunning van een bedrijf intrekken als de aan- en afvoer te veel risico's met zich meebrengt. Weliswaar richt Pronk zijn beleid in eerste instantie op stoffen als chloor, ammoniak en LPG, maar EVO verwacht dat VROM de lijst snel aanvult met andere gevaarlijke stoffen waarvan het ministerie het maatschappelijk nut betwijfelt. Dit zet de deur open voor een subjectieve beoordeling van het nut van bepaalde (grond)stoffen, vindt EVO.

Volgens de verladersorganisatie gaan de plannen van Pronk voorbij aan het belang van gevaarlijke stoffen voor het productieproces. 'Gevaarlijke' stoffen zijn onmisbaar bij de fabricage van vrijwel alle producten, waaronder voedingsmiddelen, schoonmaakmiddelen, verpakkingen, verf en cosmetica. EVO vindt het begrijpelijk dat de overheid blijft streven naar een hogere veiligheid, maar wijst het rigoreus afsnijden van de aan- en afvoer van bedrijven af. EVO is fel tegen deze maatregelen die bovendien afwijken van de Europese regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.