12 juni 2001
De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar de prijsopdrijving van dvd-schijfjes. De Consumentenbond vindt het goed dat Brussel dit onderzoekt, omdat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden. Aanleiding van het onderzoek zijn klachten van Europese consumenten.
De prijzen van dvd's zijn in Europa aanzienlijk hoger dan in de VS. In Europa kost een film op dvd 45 tot 70 gulden, terwijl Amerikaanse consumenten 37 tot 62 gulden betalen. Een verschil van 10 tot 20%. Dit prijsverschil kan ontstaan doordat de wereldmarkt van dvd's is opgedeeld in vijf regio's. Filmdistributeurs kunnen in iedere regio een andere prijs vragen.
Daarnaast zijn binnen Europa alle dvd's even duur, wat doet vermoeden dat er sprake is van het kunstmatig hooghouden van de prijs. De Consumentenbond vindt dan ook dat er meer transparantie moet komen in de opbouw van de prijs. Dan zal bijvoorbeeld duidelijk worden welk percentage naar de filmmaatschappijen gaat voor rechten.
Filmdistributeurs zorgen niet alleen voor een hoge inkoopprijs, maar
bepalen ook wanneer welke film op dvd wordt uitgebracht. In de VS
komen die eerder op de markt dan in Europa en Azië. De
filmmaatschappijen doen dit omdat die films dan nog in de Europese
bioscopen draaien. De Europese Commissie wil dan ook van de
filmmaatschappijen weten hoe het zit met die regioverdeling en de
prijsopdrijving.
Overige berichten:
archief berichten
12 juni 2001
Niet bankieren via de pc is ouderwets?
We vroegen op deze site uw mening over bankieren via de pc. Lees hier de resultaten.
Volledig bericht
8 juni 2001
Nieuws voor de digitale consument uit week 23
Deze week: Flat-rate internet bij Wanadoo; Europese voorlichting over veiligheid op internet; Tiental websites domineert internetgebruik. Lees de berichten
8 juni 2001
Advies voedselveiligheid aangeboden aan minister De verschillende voedselcrises van de afgelopen jaren maken dat consumenten langzaam maar zeker minder vertrouwen in hun eten hebben. Volledig bericht
7 juni 2001
Recall: Ford Explorer
Ford haalt terreinwagens van het type Explorer terug om de banden te vervangen.
Volledig bericht
6 juni 2001
Megapool keert gedeeltelijk uit in Geld terug-actie Megapool zal 150 aangemelde certificaten van de Geld terug-actie van tien jaar geleden niet verzilveren. Het bedrijf wijst deze certificaten af, omdat de houders ervan niet aan de voorwaarden hebben voldaan.
Volledig bericht
6 juni 2001
Consumentenbond trekt logo Yamakawa in
Internetwinkel Yamakawa mag geen Web Trader-logo meer voeren. Het bedrijf hanteert in de praktijk een te lange reparatieduur en de klachtenafhandeling is beneden de maat.
Volledig bericht
5 juni 2001
Auto's kunnen wél veiliger voor voetgangers
Consumentenbond eist verplichte in plaats van vrijwillige veiligheidsmaatregelen ten bate van kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers.
Volledig bericht
5 juni 2001
Waarschuwing: Familiegeschiedenis bij De Heraut niets waard Boekhandel/antiquariaat De Heraut is weer helemaal terug en biedt "speciale historische familieuitgaven" van "uw weinig voorkomende familienaam". Samen met betrokkenen als organisaties en juristen wil de Consumentenbond proberen dit soort praktijken een halt toe te roepen.
Volledig bericht
1 juni 2001
TV en radio moeten altijd beschikbaar zijn
Consumenten willen te allen tijde tv kunnen kijken, wat er ook gebeurt. Mocht zich ooit de situatie voordoen dat een kabelbedrijf failliet gaat, dan moet de overheid ervoor zorgen dat het beeld niet op zwart gaat.
Volledig bericht
1 juni 2001
Nieuws voor de digitale consument uit week 22
Deze week: Prijsverhogingen internettoegang; EMS: sms met beelden. Lees de berichten
31 mei 2001
Recall: Fiat Punto
Vanwege een mogelijk defect aan de stuurinrichting roept het Italiaanse autoconcern Fiat zo'n 70 duizend Fiat Punto's terug. Volledig bericht
30 mei 2001
Verplichte afname groene stroom slecht plan
De Consumentenbond ziet niets in het plan van minister Pronk om consumenten te verplichten groene stroom af te nemen.