AutoRai

12-6-2001

Mercedes introduceert vernieuwde M-klasse

Mercedes-Benz presenteert dit najaar de vernieuwde M-klasse. De bestseller van de afgelopen vier jaar werd op ruim 1100 punten gewijzigd. Het uiterlijk werd dynamischer en de passagiers kunnen voortaan beschikken over nog meer comfort.

Nog veiliger, nog dynamischer en nog meer rijplezier - dat waren de belangrijkste doelstellingen bij de ontwikkeling van de nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse, die in het najaar 2001 zijn première beleeft. De specialisten van Mercedes zijn erin geslaagd het ontwerp, het interieur, de techniek en de standaarduitrusting van deze succesvolle, vierwielaangedreven modelserie nog beter af te stemmen op de wensen van de klant. Voor de nieuwe M-Klasse werden in totaal meer dan 1100 onderdelen nieuw ontwikkeld of aangepast.

De M-Klasse is al vier jaar een bestseller. De modelreeks heeft wereldwijd de harten gewonnen van ruim 300.000 rijders, zowel mannen als vrouwen. Het is in veel Europese landen een van de succesvolste modellen in het 4WD-segment, met een marktaandeel dat in sommige landen zon dertig procent bedraagt. Bovendien is de M-klasse een van de veiligste auto's in zijn soort. Dat is gebleken uit onder meer een aantal botsproeven van het Amerikaanse 'Insurance Institute for Highway Safety'.

Design: nieuwe voor- en achterzijde, dynamischer uiterlijk

Al op het eerste gezicht is de M-Klasse 2002 te onderscheiden van zijn voorganger: de voor- en achterbumper zijn nieuw ontworpen en leggen grotere nadruk op het dynamische en sterke karakter van dit 4WD-model. Twee andere elementen die bijdragen aan de geheel nieuwe uitstraling van de M-Klasse, zijn de nieuw vormgegeven heldere koplampen en aërodynamisch gevormde buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers. Daarnaast zijn de bumpers, stootlijsten en buitenspiegels in de carrosseriekleur gespoten.

Het dynamische design wordt verder geaccentueerd door de 17-inch lichtmetalen velgen en extra brede all-season-banden; 255/60 R 17 voor de vijf- en zescilindermodellen en 275/55 R 17 voor de achtcilindermodellen.

Interieur: hoogwaardige afwerking, nieuw ontworpen middenconsole In het interieur valt direct de nieuw ontworpen middenconsole op met zijn afwerking in hout. De console biedt nu extra opbergruimten tussen de voorstoelen, terwijl de achterpassagiers beschikken over twee aangepaste bekerhouders, een verlichte asbak, een 12V-stekkerdoos en nieuwe, afzonderlijk instelbare ventilatieroosters.

Automatische klimaatregeling: geheel nieuw ontwikkeld systeem

De Mercedes-ingenieurs hebben de standaard automatische klimaatregeling geheel nieuw ontwikkeld en voorzien van de laatste technische vindingen. Het fraai vormgegeven controlepaneel heeft integrale toetsen voor onder meer de automaatstand, luchtrecirculatie en andere functies. Het efficiënte systeem laat zich bijzonder gemakkelijk bedienen. Dankzij de extra ventilator en afzonderlijke ventilatieroosters kunnen de achterpassagiers het klimaat en de luchttoevoer individueel afstemmen.

ML 400 CDI: krachtige dieselmotor

Met zijn elektronisch geregelde 4-ETS (Electronic Traction Support / elektronisch aandrijfslipregelsysteem) vierwielaandrijving heeft de M-Klasse bewezen dat hij zich thuisvoelt onder alle rijomstandigheden.

Twee krachtige, nieuwe motoren met een indrukwekkend koppel staan in de toekomst garant voor een nog ultiemere rijervaring, zowel on als off-road. Beide krachtbronnen stammen uit de Mercedes-Benz S-Klasse: de V8-dieselmotor (184 kW/250 pk) en de vijfliter V8-benzinemotor (215 kW/292 pk).

De achtcilinder dieselmotor in de nieuwe ML 400 CDI is een van de sterkste dieselmotoren voor personenauto's. Hij is uitgerust met common-rail directe inspuiting, een dubbele turbocompressor, vier kleppen per cilinder en diverse andere high-tech systemen. Deze V8 geeft de ML 400 CDI een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 8,1 seconden en een topsnelheid van 213 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 10,9 l/100 km. Het koppel van 560 Nm manifesteert zich al bij 1700/min. De motor kenmerkt zich dan ook door een uitzonderlijke soepelheid en levendige tussensprints. De inhoud van de brandstoftank van alle modelvarianten is vergroot tot 83 liter. De ML 400 CDI heeft hiermee een actieradius van ongeveer 840 kilometer.

ML 500: 292 pk V8-motor voor de hoogste eisen

De nieuwe ML 500 vervangt de huidige ML 430; hij biedt nog betere prestaties. De V8-benzinemotor produceert een koppel van 440 Nm bij 2700/min en geeft de ML 500 een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 7,7 seconden. De topsnelheid van de ML 500 bedraagt 221 km/h.

De nieuwe V8-modellen van de M-Klasse zijn uiterlijk herkenbaar aan de chroomafwerking van de grille, de vijf verchroomde deurgrepen en aan de speciaal ontworpen velgen. De status van de ML 55 AMG, met de 255 kW/347 pk V8 motor, als topmodel van de M-Klasse wordt voortaan benadrukt met een zilverkleurige grille.

Behalve de ML 55 AMG en de twee nieuwe V8-modellen ML 400 CDI en ML 500 maken de vijfcilinder dieselmotor van de ML 270 CDI en de V6-benzinemotor van de ML 320 ook in de toekomst deel uit van de M-Klasse.

Veiligheid: alle modellen standaard voorzien van windowbags

Inzittenden van de M-Klasse zijn in de toekomst nog beter beschermd dankzij windowbags, die tot de standaarduitrusting behoren. Zij beschermen de inzittenden bij aanrijdingen van opzij. De 'curtains' (bekend van de S-klasse) zijn twee meter lang en vijftig centimeter hoog. Zij zijn een aanvulling op de sidebags in de portieren.

De passieve veiligheid wordt verder versterkt door de innovatieve bi-xenon koplampen, die Mercedes-Benz al eerder gebruikte in de top coupé-modellen van de CL-Klasse. De optioneel leverbare Bi-xenon koplampen maken gebruik van gasontladings-techniek en genereren twee keer zoveel lichtkracht als conventionele halogeen koplampen. Ook verlichten ze het wegoppervlak beter, zowel met dim- als groot licht.

In combinatie met de bi-xenon koplampen monteert Mercedes-Benz een sensor-geactiveerd regelsysteem voor de lichtbundel en een hogedruk reinigingssysteem voor de transparante koplamplenzen.

Evenals alle andere nieuwe Mercedes-modellen wordt ook de M-Klasse standaard voorzien van Headlamp Assist, een speciale lichtsensor in de voorruit die de verlichting van de auto activeert zodra de schemering begint. De parkeerhulp, het PARK TRONIC SYSTEM, behoort tot de extra's die op verzoek leverbaar zijn.

Telecommunicatie: SMS-berichten op het COMAND display

In de toekomst kunnen Mercedes-rijders dankzij een nieuwe reeks mobiele en geïntegreerde autotelefoons SMS-berichten (Short Message Service) lezen en samenstellen via het optionele COMAND operating en display systeem (standaard op alle 8-cilinder modellen).