12 juni 2001
Steeds meer mensen gooien de overschrijvingsformulieren en bankenveloppen voorgoed in de prullenmand en regelen hun geldzaken via de pc. De grote banken bieden allemaal wel zo'n bankpakket; bij sommigen kunt u zelfs on-line bankieren via internet.
De voordelen zijn legio: u kunt op elk moment uw saldo bekijken en controleren of betaalopdrachten al verwerkt zijn, u kunt periodieke betalingen zoals huur en overboekingen naar uw spaarrekening inprogrammeren, u kunt uw uitgaven bijhouden en onderbrengen in rubrieken, bijvoorbeeld afschrijvingen van het pompstation, de verzekering en de garage onder de rubriek 'Autokosten'. Vreselijk handig zou je denken, dus wie nog niet zo'n pakket in huis heeft gehaald en on-line bankiert, is niet meer van deze tijd.
Wij vroegen wat u van deze stelling vond en de meningen bleken
behoorlijk verdeeld. Ruim 40% is inmiddels gewonnen voor het
pc-bankieren. Maar 60% heeft nog zijn twijfels. Redenen? We hebben er
niet naar gevraagd, maar eentje is er zo wel te bedenken. Dat zijn de
kosten.
Het is eigenlijk vreemd. 'Ouderwets' bankieren kost u nauwelijks iets.
Maar voor het bankieren met pc betaalt u meestal voor het abonnement
en bent u soms ook nog eenmalige kosten kwijt. En dat terwijl de bank
zo een hoop administratieve rompslomp wordt bespaard.
Uit een onderzoek dat we publiceerden in het april/mei-nummer van
ConsumentenGeld bleek dat de onderlinge verschillen groot zijn: ING
vroeg maar liefst f.72 per jaar. De ABN-Amro rekende f.30 voor de
cd-romversie, internet was gratis. De Postbank vroeg één bedrag
waarvoor u zowel gebruik kon maken van de cd-rom als van internet.
Wilt u alleen internetbankieren, dan kostte dat bij de Rabobank f.22.
Samen met de cd-romversie f.48. Daarnaast nog eens eenmalig f.22. Als
het tegen zit, wilt u kunnen bellen met de helpdesk. De telefoonkosten
kunnen flink oplopen bij bijvoorbeeld een tarief van f.0,50 per minuut
(SNS Bank)
Als het aan de Consumentenbond ligt, is het afgelopen met de kosten
voor pc-bankieren. U bespaart de bank een hoop werk en dus geld. De
banken schermen met het argument dat ze moeten investeren voor de
ontwikkeling en onderhoud van deze dienstverlening. Maar wij vinden
dat dit tegenover de kostenbesparing moeten worden weggestreept en dat
elektronisch bankieren dus gewoon gratis moet worden.
Naar boven naar boven
Overige berichten:
archief berichten
22 mei 2001
Voorzitter EP blij met EuroMeldpunt
De voorzitter van het Europees parlement, mevrouw Nicole Fontaine, is erg enthousiast over het EuroMeldpunt van de Consumentenbond. Volledig bericht
9 mei 2001
Oplichters misbruiken invoering euro
Onder het mom van de aanstaande euro-omwisseling weten criminelen bankpas en pincode van mensen afhandig te maken. Volledig bericht
9 mei 2001
Meer winkels prijzen in euro's en guldens
Ongeveer de helft van de ondernemers in de detailhandel prijst geheel of gedeeltelijk in euro's en guldens. Gewenningsinformatie wordt door 71% van de detaillisten ingezet.
Volledig bericht
1 mei 2001
Spaarhypotheek niet alleen voor watjes
Het resultaat van onze stelling 'Een spaarhypotheek is voor watjes'. Volledig bericht