Eerste Nederlandse SMS-service voor museumbezoekers

Succesvolle samenwerking Groninger Museum en zed

Groningen, 12 juni 2001 - Het Groninger Museum verstuurt als eerste museum in Nederland SMS-berichten. Jong en oud kan gratis een bericht ontvangen over de tentoonstelling 'Hel en Hemel. De Middeleeuwen in het Noorden', de activiteiten en de acties rondom deze tentoonstelling. Zed, aanbieder van SMS-diensten, sponsort dit project.

Het Groninger Museum krijgt sinds de start van de service twee weken geleden veel enthousiaste inschrijvingen uit het hele land binnen. Het museum heeft voor de SMS-service van zed gekozen, om de bezoekersservice uit te breiden en het past binnen het beleid om vernieuwend bezig te zijn. Bezoekers kunnen nu al, net zoals bij andere musea, informatie ontvangen via de Museumkrant, de digitale nieuwsbrief en bellen met de informatielijn.

Steeds meer organisaties en bedrijven werken met SMS-services. Nieuwe initiatieven zorgen ervoor dat bezitters van een mobiele telefoon iedere dag meer informatie via SMS kunnen opvragen. De service van het Groninger museum in samenwerking met zed is de eerste Nederlandse "SMS-stap" op museumgebied.

Deelnemers krijgen minimaal één maximaal drie berichten. Ook kan er per doelgroep een ander bericht verstuurd worden. Zo kregen studenten een apart bericht waarop werd aangegeven dat zij 50% korting kregen bij een evenement rondom Peter Greenaway, de Britse filmregisseur en regisseur van de tentoonstelling. Daarnaast ontvingen ouderen interessante informatie over een busexcursie naar een klooster, onder leiding van een handschrift deskundige op het gebied van de Middeleeuwen.

Wie een SMS-bericht wil ontvangen, kan zich gratis aanmelden via de website van het Groninger Museum, http://www.groninger-museum.nl/. Wie geen toegang tot het internet heeft, kan zich ook in het museum zelf aanmelden voor de dienst. Aangezien de mensen zich voor de service moeten aanmelden, krijgen alleen geïnteresseerden een bericht. De ontvanger krijgt uitsluitend informatie over het Groninger Museum. Het bericht wordt niet afgesloten met een reclameboodschap van zed of een ander bedrijf, zoals dit gebeurt bij verscheidene SMS-diensten.

Speciaal voor jongeren biedt zed o.a. lifestyle en informatie diensten. De ontwikkeling van nieuwe diensten baseert zed op de snel veranderende trends onder jongeren. Een initiatief als van het Groninger Museum sluit hierbij aan. Kwaliteit van de service en privacy van bezoekersgegevens staan bij het Groninger Museum en zed hoog in het vaandel. De persoonsgegevens worden niet aan derden, zoals zed, verstrekt. Na afloop van het pilotproject wordt bekeken of de service aantrekkelijk genoeg is gebleken om voort te zetten.

Over zed
Zed is een internationale aanbieder van mobiele informatie-, communicatie- en entertainmentservices. Zed is opgericht in 1999 te Finland (bakermat van de nieuwe communicatietechnologie?n) en 100% dochter van de Finse telecommunicatiegroep Sonera Corporation (HEX: SRA, NASDAQ: SNRA). Klanten van zed (zeddians) kunnen altijd en overal gebruikmaken van gepersonaliseerde mobile value added services (MVAS) voor de mobiele telefoon. Een groot deel van deze services valt onder de noemer 'lifestyle', zoals games, dating, horoscopen en gotcha. Daarnaast biedt zed informatieservices zoals weer, verkeersinformatie, sportnieuws en binnen- en buitenlands nieuws. Uiteraard ontbreken de populaire beltonen en logo's niet.

Wie geen SMS-bericht wil ontvangen, maar toch de spraakmakende tentoonstelling 'Hel en Hemel - De Middeleeuwen in het Noorden' wil zien en ervaren.., kan dit doen tot en met 2 september 2001.