Eerste Nederlandse SMS-service voor museumbezoekers
Succesvolle samenwerking Groninger Museum en zed
Groningen, 12 juni 2001 - Het Groninger Museum verstuurt als eerste museum in
Nederland SMS-berichten. Jong en oud kan gratis een bericht ontvangen over de
tentoonstelling 'Hel en Hemel. De Middeleeuwen in het Noorden', de activiteiten
en de acties rondom deze tentoonstelling. Zed, aanbieder van SMS-diensten,
sponsort dit project.
Het Groninger Museum krijgt sinds de start van de service twee weken geleden
veel enthousiaste inschrijvingen uit het hele land binnen. Het museum heeft voor
de SMS-service van zed gekozen, om de bezoekersservice uit te breiden en het
past binnen het beleid om vernieuwend bezig te zijn. Bezoekers kunnen nu al, net
zoals bij andere musea, informatie ontvangen via de Museumkrant, de digitale
nieuwsbrief en bellen met de informatielijn.
Steeds meer organisaties en bedrijven werken met SMS-services. Nieuwe
initiatieven zorgen ervoor dat bezitters van een mobiele telefoon iedere dag
meer informatie via SMS kunnen opvragen. De service van het Groninger museum in
samenwerking met zed is de eerste Nederlandse "SMS-stap" op museumgebied.
Deelnemers krijgen minimaal één maximaal drie berichten. Ook kan er per
doelgroep een ander bericht verstuurd worden. Zo kregen studenten een apart
bericht waarop werd aangegeven dat zij 50% korting kregen bij een evenement
rondom Peter Greenaway, de Britse filmregisseur en regisseur van de
tentoonstelling. Daarnaast ontvingen ouderen interessante informatie over een
busexcursie naar een klooster, onder leiding van een handschrift deskundige op
het gebied van de Middeleeuwen.
Wie een SMS-bericht wil ontvangen, kan zich gratis aanmelden via de website van
het Groninger Museum, http://www.groninger-museum.nl/. Wie geen toegang tot het
internet heeft, kan zich ook in het museum zelf aanmelden voor de dienst.
Aangezien de mensen zich voor de service moeten aanmelden, krijgen alleen
geïnteresseerden een bericht. De ontvanger krijgt uitsluitend informatie over
het Groninger Museum. Het bericht wordt niet afgesloten met een reclameboodschap
van zed of een ander bedrijf, zoals dit gebeurt bij verscheidene SMS-diensten.
Speciaal voor jongeren biedt zed o.a. lifestyle en informatie diensten. De ontwikkeling van nieuwe diensten baseert zed op de snel veranderende trends onder jongeren. Een initiatief als van het Groninger Museum sluit hierbij aan. Kwaliteit van de service en privacy van bezoekersgegevens staan bij het Groninger Museum en zed hoog in het vaandel. De persoonsgegevens worden niet aan derden, zoals zed, verstrekt. Na afloop van het pilotproject wordt bekeken of de service aantrekkelijk genoeg is gebleken om voort te zetten.
Over zed
Zed is een internationale aanbieder van mobiele informatie-, communicatie- en
entertainmentservices. Zed is opgericht in 1999 te Finland (bakermat van de
nieuwe communicatietechnologie?n) en 100% dochter van de Finse
telecommunicatiegroep Sonera Corporation (HEX: SRA, NASDAQ: SNRA). Klanten van
zed (zeddians) kunnen altijd en overal gebruikmaken van gepersonaliseerde mobile
value added services (MVAS) voor de mobiele telefoon. Een groot deel van deze
services valt onder de noemer 'lifestyle', zoals games, dating, horoscopen en
gotcha. Daarnaast biedt zed informatieservices zoals weer, verkeersinformatie,
sportnieuws en binnen- en buitenlands nieuws. Uiteraard ontbreken de populaire
beltonen en logo's niet.
Wie geen SMS-bericht wil ontvangen, maar toch de spraakmakende tentoonstelling
'Hel en Hemel - De Middeleeuwen in het Noorden' wil zien en ervaren.., kan dit
doen tot en met 2 september 2001.