Unieke combinatie van advies, kopen en persoonlijke hulp
Dixons opent eerste multi-channel winkel op internet
Den Bosch, 12 juni 2001
Dixons, een van de grootste aanbieders van multimedia elektronica, wordt de eerste volwaardige multi-channelwinkel in Nederland. Vanaf vandaag is het complete assortiment van Dixons zowel in de winkels als via het internet te koop. Naast de drieduizend artikelen uit het vaste assortiment, kan de klant via de webwinkel uiteindelijk een keuze maken uit niet minder dan 30-duizend producten.
Ook voor informatie over producten, hulp bij installatie en het doornemen van gebruiksaanwijzingen zet Dixons de combinatie van verschillende kanalen in, te weten de fysieke winkel, de virtuele shop en een 0900-nummer (lokaal tarief). Een goed geoutilleerd 'web care center' is vanaf 's morgens acht uur tot 's avonds tien uur bereikbaar voor het beantwoorden van alle vragen die bij de klant leven. Door de persoonlijke service wil Dixons een optimale een-op-een-communicatie met de klant bereiken.
Het ambitieuze project moet Dixons in korte tijd opstuwen tot de topdrie van populairste internetwinkels in Nederland. In 2002 verwacht Dixons reeds circa 5% van de jaaromzet via de virtuele winkel te behalen. De verwachting is dat al in het lopende jaar de kosten van de bouw van de infrastructuur worden terugverdiend en dat www.dixons.nl vanaf volgend jaar een bijdrage gaat leveren aan het resultaat.
Dixons was al vanaf de opkomst van internet op het web aanwezig. Via www.dixons.nl konden op bescheiden schaal artikelen worden gekocht. De functie van de site was voornamelijk informatief. De ervaringen van de afgelopen jaren hebben Dixons doen besluiten de activiteiten via internet aanzienlijk uit te breiden en te integreren in een multi-channel aanpak, zodat klanten optimaal kunnen worden geïnformeerd en worden geholpen bij het gebruik van apparatuur die bij Dixons in de winkel of via de site worden gekocht.
Met de nieuwe aanpak wil Dixons niet alleen de verkoop via internet een impuls geven, tevens wil de formule de dienstverlening uitbreiden en optimaliseren. Door gebruik te maken van de website en het speciale '0900-BelDixons'-nummer verwacht Dixons in de winkel meer verkoopservice te kunnen bieden. Immers, driekwart van de vragen in de winkel gaan over artikelen die nog gekocht moeten worden. Door internet breed in te zetten in deze oriëntatiefase, kunnen potentiële klanten beter geïnformeerd en gericht besluiten het artikel in de winkel of via internet te kopen.
Op de website zal Dixons een complete catalogus met circa drieduizend producten publiceren. Elk product wordt nauwkeurig omschreven en aan de hand van illustraties en driedimensionale beelden wordt op een toegankelijke manier getoond hoe het product er uitziet, wat het kan en hoe het werkt. Ook kunnen consumenten de uitkomsten van gebruikerspanels en consumententests raadplegen of functies en eigenschappen van verschillende producten met elkaar vergelijken. Daarnaast kan advies worden verkregen van een virtuele winkelassistent en kan gebruik worden gemaakt van financiële diensten, zoals financieringen en verlengde garantieverzekeringen.
Iedereen die een product heeft gekocht kan via de website of het 0900-nummer aanvullende informatie opvragen. Via de Dixons klantenkaart weten de medewerkers van het 'web care center' welk artikel de klant heeft gekocht, zodat direct, persoonlijk de juiste informatie en tips kunnen worden gegeven. Bij aanschaf van bepaalde producten kan de klant ook een servicecontract sluiten voor hulp en ondersteuning.
Klanten zullen voorts actief worden geïnformeerd over nieuwe, technologische ontwikkelingen, waarbij nieuwe media als email, SMS en WAP worden ingezet. Dit zal gebeuren via online demonstraties. Ook zullen allerlei fun-elementen aan de nieuwe website worden gekoppeld, zoals een persoonlijk fotoalbum, met een password door vrienden en familie online te bekijken.
De combinatie van fysieke winkel, website en telefonische helpdesk is uniek in Nederland en biedt uitstekende mogelijkheden voor meer op de klant gerichte een-op-eenmarketing. Dankzij de wisselwerking tussen de verschillende kanalen zullen klanten beter worden geïnformeerd, sneller hun keuze kunnen maken en persoonlijker kunnen worden geholpen bij installatie en gebruik van het gekochte product.
Over Dixons
Dixons is een landelijke formule met meer dan 125 vestigingen op A1-locaties. In de winkels en op de website vindt de klant een assortiment pc's en computeraccessoires, telecommunicatie, (digitale) fototoestellen, camcorders, portable audio en cd-romsoftware. Dixons is onderdeel van de Dixons-groep, waartoe ook Dixtone (specialist in (tele)communicatieapparatuur; inmiddels meer dan dertig winkels) en Dynabyte, een landelijke keten van 29 computerspeciaalzaken, behoren.
De Dixons-groep is een snel groeiende werkmaatschappij van Koninklijke Vendex KBB. Vendex KBB is de leidende non-foodretailer in Nederland en is met diverse winkelformules ook actief in België, Luxemburg, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Tot de onderneming behoren zevenentwintig bekende formules in de sectoren warenhuizen en speciaalzaken.
Perscontacten:
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: mevr. Anita Nouwens, manager communicatie Dixons Groep, tel: 073-6460721 of email: anita.nouwens@dixons.nl