Universiteit van Utrecht

12 juni 2001, 12:45 uur

Promotie: Peer acceptance, Parent-child fantasy play interactions, and Subjective experience of the self-in-relation: A study of 4- to 5-year-old children.

Mw.drs. E.L. de Koeyer (Sociale Wetenschappen) 12:45 uur

Promotor: prof.dr. J. Rispens, copromotor: dr. P.P. Goudena

Acceptatie of afwijzing door leeftijdgenoten hangt samen met veel factoren. Elisabeth de Koeyer heeft bij tachtig (zowel afgewezen als geaccepteerde) kleuters onderzocht of er verbanden zijn tussen de manier waarop ze met hun ouders omgaan en hun zelfbeleving. De veronderstelling vooraf was dat meer verbondenheid en ruimte voor eigen inbreng tussen ouders en kind zou leiden tot een positievere zelfbeleving en betere acceptatie op school. Het onderzoek heeft deze hypothese gedeeltelijk bevestigd. Beter geaccepteerde kleuters voelen zich meer gewaardeerd door hun ouders dan minder geaccepteerde kleuters.

Gewijzigd:Thursday, May 31, 2001 Johan Vlasblom