12 juni 2001, 12:45 uur
Promotie: Peer acceptance, Parent-child fantasy play interactions, and
Subjective experience of the self-in-relation: A study of 4- to
5-year-old children.
Mw.drs. E.L. de Koeyer (Sociale Wetenschappen) 12:45 uur
Promotor: prof.dr. J. Rispens, copromotor: dr. P.P. Goudena
Acceptatie of afwijzing door leeftijdgenoten hangt samen met veel
factoren. Elisabeth de Koeyer heeft bij tachtig (zowel afgewezen als
geaccepteerde) kleuters onderzocht of er verbanden zijn tussen de
manier waarop ze met hun ouders omgaan en hun zelfbeleving. De
veronderstelling vooraf was dat meer verbondenheid en ruimte voor
eigen inbreng tussen ouders en kind zou leiden tot een positievere
zelfbeleving en betere acceptatie op school. Het onderzoek heeft deze
hypothese gedeeltelijk bevestigd. Beter geaccepteerde kleuters voelen
zich meer gewaardeerd door hun ouders dan minder geaccepteerde
kleuters.
Gewijzigd:Thursday, May 31, 2001
Johan Vlasblom