Zwolle, 11 juni 2001
40% ONLINE KLEDINGVERKOPEN VIA WWW.WEHKAMP.NL
Blauw New Media retailrapportage 2001-01
Blauw New Media, een toonaangevend onderzoeksbureau op het gebied van nieuwe media, heeft recent een rapport uitgebracht over de totale Nederlandse online business to consumer-verkopen ('Online Shopping Monitor 2001-1').
Online kledingverkopen in Nederland
Uit het rapport van Blauw blijkt dat in het jaar 2000 in het segment kleding
online 51 miljoen gulden is omgezet. Wehkamp heeft in diezelfde periode via
haar webwinkel www.wehkamp.nl 21 miljoen gulden aan online kledingverkopen
gerealiseerd, oftewel een marktaandeel van ruim 40%. Van elke honderd gulden
die door de Nederlandse consument online wordt besteed gaat dus 40 gulden
naar Wehkamp.
www.wehkamp.nl : kampioen op het web
Sinds de start van Wehkamp op het internet in 1995, hebben de verkopen via
dit extra verkoop-kanaal een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt
(verwachting 2001: ruim100 miljoen omzet). Richtte Wehkamp zich
aanvankelijk op de basis van de site (zowel ten aanzien van navigatie,
inrichting als service), nu gaat alle aandacht uit naar de uitbreiding van
de mogelijkheden van de website: email-campagnes, persoonlijke klantpagina's
met een eigen pincode, levensechte presentatie van artikelen in 3D en
toevoeging van onderdelen als bloemenverkoop en alternatieven-aanbod.
Blijkbaar worden deze extra mogelijkheden van de site door de Nederlandse
consument hogelijk gewaardeerd. Uit een ander door Blauw uitgebracht rapport
'bekendheid en waardering van online winkels' blijkt Wehkamp zowel qua
betrouwbaarheid, gebruiksgemak als waardering in de juiste richting te zijn
opgeschoven. Uit het feit, dat Wehkamps webwinkel zo succesvol opereert,
blijkt dat de Nederlandse consument wel degelijk vertrouwen heeft in online
aankopen als de organisatie keer op keer aan de hoog gespannen verwachtingen
kan beantwoorden.
Noot voor de redactie/