40% ONLINE KLEDINGVERKOPEN VIA WWW.WEHKAMP.NL
maandag 11 juni 2001 - Blauw New Media retailrapportage 2001-01: Blauw
New Media, een toonaangevend onderzoeksbureau op het gebied van nieuwe
media, heeft recent een rapport uitgebracht over de totale Nederlandse
online business to consumer-verkopen (`Online Shopping Monitor
2001-1'). Online kledingverkopen in Nederland: Uit het rapport van
Blauw blijkt dat in het jaar 2000 in het segment kleding online 51
miljoen gulden is omgezet. Wehkamp heeft in diezelfde periode via haar
webwinkel www.wehkamp.nl 21 miljoen gulden aan online kledingverkopen
gerealiseerd, oftewel een marktaandeel van ruim 40%. Van elke honderd
gulden die door de Nederlandse consument online wordt besteed gaat dus
40 gulden naar Wehkamp.
www.wehkamp.nl : kampioen op het web Sinds de start van Wehkamp op het
internet in 1995, hebben de verkopen via dit extra verkoop-kanaal een
stormachtige ontwikkeling doorgemaakt (verwachting 2001: ruim100
miljoen omzet). Richtte Wehkamp zich aanvankelijk op de basis van de
site (zowel ten aanzien van navigatie, inrichting als service), nu
gaat alle aandacht uit naar de uitbreiding van de mogelijkheden van de
website: email-campagnes, persoonlijke klantpagina's met een eigen
pincode, levensechte presentatie van artikelen in 3D en toevoeging van
onderdelen als bloemenverkoop en alternatieven-aanbod. Blijkbaar
worden deze extra mogelijkheden van de site door de Nederlandse
consument hogelijk gewaardeerd. Uit een ander door Blauw uitgebracht
rapport `bekendheid en waardering van online winkels' blijkt Wehkamp
zowel qua betrouwbaarheid, gebruiksgemak als waardering in de juiste
richting te zijn opgeschoven. Uit het feit, dat Wehkamps webwinkel zo
succesvol opereert, blijkt dat de Nederlandse consument wel degelijk
vertrouwen heeft in online aankopen als de organisatie keer op keer
aan de hoog gespannen verwachtingen kan beantwoorden.