SANDERS, ZEILSTRA EN PARTNERS

Rotterdam Transport Schools opgericht

Scheepvaart en Transport College (STC), Hogeschool Rotterdam (HR), Hogeschool voor Economische Studies Rotterdam (HES) en Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) werken samen in:

Rotterdam Transport Schools, de Europese top in onderwijs voor scheepvaart, haven, vervoer en logistiek

Vier Rotterdamse onderwijsinstellingen hebben op maandag 11 juni 2001 in het Rotterdamse stadhuis een Samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de oprichting van Rotterdam Transport Schools (RTS). Het Scheepvaart en Transport College, de Hogeschool Rotterdam, de Hogeschool voor Economische Studies en de Erasmus Universiteit gaan samen een gecoördineerd programma aanbieden van onderwijs en onderzoek op de gebieden van scheepvaart, haven, transport en logistiek.

De vier onderwijsinstellingen vormen met hun opleidingen, docenten en geavanceerde instructiemiddelen in potentie een uniek onderwijscluster. Nergens in Europa bestaat een breder en dieper aanbod van programma's voor opleiding en training: van voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) tot wetenschappelijk onderwijs, van onderwijs voor de zeevaart tot opleidingen/onderzoek voor de distributie- en logistieke sector.
Door de samenwerking komt een horizontale en verticale stroomlijning en bundeling van het onderwijs tot stand voor de gehele logistieke keten.

Breed draagvlak
RTS wordt ondersteund door de Gemeente Rotterdam, de ondernemersorganisatie Deltalinqs en de Stichting KMR (Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam). Het maakt prominent deel uit van het KMR investeringsprogramma TechnoCircle Rijnmond. In het kader daarvan zijn ook plannen opgesteld voor de Proces- en Petrochemie (het Procescollege) en voor de sector Metalectro. KMR legt deze investeringsplannen ter verhoging van het kennisgehalte van de economie in het Rijnmondgebied voor aan de minister van OC&W, in het kader van de ICES-regeling Technocentra.
Naast substantiële investeringen van de partners zelf, worden verder bijdragen verwacht uit het Grote Stedenbeleid en het Zuidvleugelinvesteringsfonds van de provincie Z-H.

Projectleider van Rotterdam Transport Schools is de voorzitter van het College van Bestuur van het Scheepvaart en Transport College, Erik Hietbrink. Met de vertegenwoordigers van de vier Rotterdamse onderwijsinstellingen ondertekenden ook wethouder Els Kuijper (Onderwijs, tevens voorzitter van de Stichting KMR), Cees Jan Asselbergs (directeur van Deltalinqs) en Rob van der Moolen (directeur KMR) de overeenkomst waarbij RTS werd opgericht. De ambitie van partijen met Rotterdam Transport Schools is de positionering van Rotterdam als hét (inter)nationale opleidingscentrum voor Scheepvaart, Transport en Logistiek.

Uitdagingen
De uitdagingen waarvoor de vier onderwijsinstellingen, die samen RTS vormen, zich gesteld zien zijn:

1 Vergroting van de aantrekkelijkheid van het beroepsonderwijs op het gebied van Scheepvaart, Transport en Logistiek, voor leerlingen/studenten zowel als docenten.

2 Verbetering van de onderlinge afstemming van het onderwijsaanbod, waardoor onder meer de doorstromingsmogelijkheden worden vergroot.
3 Faciliteren van kennisontwikkeling en kenniscirculatie tussen onderwijsinstellingen en bedrijfsleven, waardoor het kennis- en innovatieniveau bij de bedrijven wordt versterkt.
4 Verbetering van de aansluiting tussen opleidingen en de behoeften van bedrijven aan geschoolde medewerkers.

5 Benutten van kennis en knowhow ten behoeve van opdrachten in het buitenland, in het kader van export en internationale samenwerking.

RTS, dat een gepande doorlooptijd heeft van 4 à vijf jaar, zal bij zijn werkzaamheden samenwerking zoeken met de kenniscentra CONNEKT en KLICT, de onderzoeksschool TRAIL, TU Delft en andere.

Activiteiten
De activiteiten van RTS zijn onder meer gericht op:
- Ontwikkeling van efficiënte leerroutes en modernisering van het onderwijs door investeringen in geavanceerde leermiddelen (simulatoren, businesscases).

- Versterking van de werving van scholieren/studenten vanuit het voortgezet onderwijs. Vergroting van de instroom.
- Ontwikkelen van een ICT-netwerk voor kennistransfer (distance learning; e-learning).

- Gezamenlijke nationale- en internationale promotie en marketing van de opleidingen, de ontwikkeling van internationale mastercourses, e.d.

- Realisatie van een one-stop shopping centre voor contractonderwijs (van hoog tot laag) en contractonderzoek voor het bedrijfsleven.
- Betere benutting van de beschikbare middelen voor scholing, opleiding en training van werkenden, werklozen, zij-instromers en voortijdig schoolverlaters,

Noodzaak
Over de noodzaak van de oprichting van RTS wordt in de Samenwerkingsovereenkomst onder meer gesteld:
'Door veranderingen in de economie, technologie en maatschappij zit de transportsector midden in een omslag van 'klassieke' transportactiviteiten met een relatief lage toegevoegde waarde naar activiteiten met een grotere toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie. Nog afgezien van de toenemende internationale concurrentie op dit vlak is er sprake van een alarmerende situatie voor wat betreft de beschikbaarheid van kennis en van voldoende gekwalificeerd personeel. De beschikbare expertise voor scheepvaart en logistiek droogt in veel plaatsen in Nederland de laatste jaren in snel tempo op. Tegelijkertijd neemt door veranderingen in de transport- en productieketens de behoefte aan kennis en kunde om vervoersstromen en logistieke operaties op een duurzame, effectieve en efficiënte wijze te organiseren toe.
Om voorop te blijven lopen vraagt deze kennisintensivering in de transport en logistiek om een gebundelde onderwijsinfrastructuur voor de gehele logistieke keten, die én toetreders tot de arbeidsmarkt én werknemers en managers voortdurend van up-to-date scholing voorziet. ... Daarnaast kan hiermee het brede scala aan transport- en maritieme opleidingen behouden blijven voor ons land.'

'Een transportland van wereldniveau vraagt een kennisbruggenhoofd van wereldniveau, een Brainport: Rotterdam Transport Schools.'