Bedrijvenloket Groningen presenteert zich op banenbeurs
Startende ondernemers op weg helpen en een rondgang rond instanties
besparen. Met die doelstelling presenteert het Bedrijvenloket
Groningen zich a.s. vrijdag en zaterdag op de Banenbeurs in
Martiniplaza. Het Bedrijvenloket Groningen is een samenwerkingsverband
tussen gemeente Groningen, Kamer van Koophandel Groningen en de
Belastingdienst Ondernemingen. Het dienstverleningsconcept
Bedrijvenloket is er op gericht dat een ondernemer op één plaats
(fysiek of virtueel) en binnen een bepaalde termijn kan beschikken
over de geïntegreerde informatie en diensten van in ieder geval de
Kamer, de Belastingdienst en de gemeente. Op de Banenbeurs presenteert
het Bedrijvenloket zich met een gezamenlijke stand gericht op
schoolverlaters en werkzoekenden die met plannen rond lopen een eigen
onderneming te beginnen en een aantal gerichte (gratis) workshops.
Van aanbod naar vraag
Een Bedrijvenloket is een plek waar een ondernemer kan binnenstappen
en binnen een bepaalde termijn wordt geholpen met het gehele pakket
aan dienstverlening dat hij/zij van de overheid nodig heeft. Om dat
voor elkaar te krijgen moeten verschillende organisaties in de
praktijk hun werkprocessen op elkaar af gaan stemmen. Bovendien moeten
de nu nog aanbodgerichte werkprocessen worden veranderd naar
vraaggerichte werkprocessen. Dit kan niet alleen vanuit de theorie
gebeuren. Daarom wordt een Bedrijvenloket in de praktijk ontwikkeld.
In drie landelijke pilots of voorhoedeprojecten wordt daar op dit
moment ervaring mee op gedaan. De stad Groningen is daar één van. De
andere twee pilots vinden in de regio Noordwest-Holland en de
provincie Drenthe plaats.
Centrale rol voor ICT
Inmiddels zijn de vragen die ondernemers aan de diverse overheden
stellen in totaal zon 700 - systematisch in kaart gebracht. De
resultaten zijn vastgelegd in negentien vraagpatronen, toegespitst
naar soort ondernemer en branche. Die vraagpatronen zijn van belang,
omdat ondernemers vaak met één vraag binnen komen, maar dat daar meer
zaken mee samenhangen. Het is uiteindelijk bedoeling dat de ondernemer
zelf op internet via een soort vraag-antwoordspel gericht informatie
kan zoeken die op zijn of haar situatie van toepassing is. Dit moet
een landelijk systeem worden omdat de Kamer van Koophandel en de
Belastingdienst landelijke organisaties zijn. In september zal er voor
de front-office medewerkers van Kamer en gemeente de fysieke ingangen
van het Bedrijvenloket Groningen- een eerste versie van dit systeem
beschikbaar zijn.
Starters en Banenbeurs
Startende ondernemers vormen een van de belangrijkste doelgroepen van
het Bedrijvenloket Groningen. Starters moeten hun weg nog vinden, ze
moeten enerzijds aan allerlei eisen voldoen terwijl er anderzijds
allerlei nuttige advies-, ondersteunings- en subsidiemogelijkheden
voor hen beschikbaar zijn. Tijdens de Banenbeurs op 8 en 9 juni zal
het Bedrijvenloket aanwezig zijn en informatie geven aan de
beursbezoekers. De stand is te vinden op het starterseiland van de
beurs, naast de workshopruimte. Deskundigen van de drie samenwerkende
organisaties zullen alle vragen beantwoorden die de startende
ondernemer heeft. Het Bedrijvenloket heeft ook aantal interessante
workshops voor de startende ondernemer georganiseerd. Er worden drie
onderwerpen behandeld. Namelijk: "Starten, welke ondersteuning kunt u
verwachten?", door de Kamer van Koophandel. "De valkuilen van de
startende ondernemer, trap er niet in!", door Sipke Meindertsma (een
ondernemer die zelf twee jaar geleden een eigen bedrijf heeft
opgezet). En "Starten, wat kost dat?", door Advisor (een bedrijf dat
ondernemers coacht).
De workshops worden meerdere keren gehouden en zijn gratis
toegankelijk. Van te voren inschrijven is niet nodig.