http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=416237
Aan de Voorzitters van de Algemene Commissie
voor Europese Zaken en van de Vaste Commissie voor Buitenlandse Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 Den Haag Directie Integratie Europa Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 6 juni 2001 Auteur Mr G.A. Beschoor Plug
Kenmerk DIE/314/01 Telefoon 070-3485005
Blad 1/6 Fax 070-3484086
Bijlage(n) - E-mail die@minbuza.nl
Betreft Geannoteerde agenda Algemene Raad van 11 en 12 juni 2001
Zeer geachte Voorzitter,
Conform de bestaande afspraken heb ik de eer U hierbij de geannoteerde
agenda van de Algemene Raad van 11 en 12 juni 2001 aan te bieden.
De Minister van Buitenlandse Zaken
Geannoteerde agenda van de Algemene Raad van 11 en 12 juni 2001
Westelijke Balkan
De Raad zal conclusies inzake de Westelijke Balkan aanvaarden en aandacht
besteden aan de situatie in Macedonië.
Uitgangspunt blijft dat het met geweld nastreven van politieke doeleinden
moet worden veroordeeld; de noodzakelijke veranderingen dienen in een
vreedzaam, democratisch proces door gekozen vertegenwoordigers van de
bevolking tot stand te worden gebracht. De brede coalitie-regering verdient
sterke steun van de internationale gemeenschap. Tegelijkertijd dienen
reacties op de gewapende extremistische activiteiten proportioneel te zijn
en burgerslachtoffers te worden vermeden.
Nu de Macedonische en de Albanese regeringspartijen gezamenlijk afstand
hebben genomen van het Prizren document en zich hebben gecommitteerd tot
substantiële vooruitgang met President Trajkovski's agenda voor
inter-etnische zaken, moeten nog vóór de door de partijen genoemde
streefdatum van 15 juni as. (Europese Raad) inhoudelijke en zichtbare
resultaten worden bereikt. Het NLA dient zich terug te trekken en de wapens
neer te leggen, begeleid door vertrouwenwekkende maatregelen, zoals
internationale monitoring in de dorpen en een periode waarin NLA-strijders
zich kunnen ontwapenen (het 'Presevo-model'). Voorts dient humanitaire hulp
aan de getroffen dorpen te worden verleend. De bemiddeling van Solana - als
coördinator van de internationale gemeenschap - en Robertson blijven
onmisbaar en verdienen dan ook onverkorte steun. Uit de ontwikkelingen rond
het Prizren document blijkt eens te meer hoezeer coördinatie en rolverdeling
tussen de diverse internationale spelers geboden blijft.
Nederland zal aandringen op groen licht van de Europese Raad van Gotenburg
voor het starten van onderhandelingen met Albanië over een Stabilisatie-en
Associatie-overeenkomst onder het Belgische Voorzitterschap. Nederland meent
dat Albanië gezien de doorgevoerde economische en administratieve
hervormingen sinds 1999 en zijn opstelling tijdens de Kosovo-crisis, in
aanmerking komt voor een dergelijke vergaande contractuele relatie met de
EU.
Aan de Raad zal voorliggen het jaarlijkse conditionaliteitsrapport over de
landen van het Stabilisatie- en Associatieproces. De belangrijkste elementen
waarop deze landen worden getoetst zijn democratisering, respect voor
mensenrechten, inclusief de rechten van minderheden, tenuitvoerlegging van
de Dayton-akkoorden, met inbegrip van volledige medewerking met het
Joegoslavië-Tribunaal, goed bestuur en macro-economisch beleid, alsmede
intra-regionale samenwerking. Het rapport zal Uw Kamer toegaan als bijlage
bij het verslag van de Raad.
Midden Oosten
De Raad zal de crisis in het Midden Oosten bespreken in het licht van de
heersende omstandigheden. Het aanhoudende geweld, de reacties van de
partijen en van de internationale gemeenschap op het 'Mitchell'-rapport -
dat de Raad tijdens de vorige bijeenkomst verwelkomde en ondersteunde - en
de groeiende rol van de VS-administratie zullen daarbij centraal staan.
Hoge Vertegenwoordiger Solana zal verslag uitbrengen van zijn bevindingen tijdens zijn recente reis naar de regio waar hij uitvoering gaf aan het mandaat dat de Raad hem verschafte om in nauw overleg met de andere deelnemers van de Top van Sharm-el-Sheikh te onderzoeken hoe aan de conclusies van het Mitchell-rapport opvolging kan worden gegeven. Mogelijk zal Solana een door hem opgestelde 'roadmap' voor de aanpak van de crisis aan de Raad voorleggen. De Europese Raad in Stockholm had hem tot de opstelling van een dergelijk stappenplan uitgenodigd.
De Raad zal mogelijk ook dienen ter voorbereiding op de Amerikaans-Europese
Top die op 14 juni voorafgaand aan de Europese Raad in Gotenburg zal
plaatsvinden. Daarbij kunnen aan de orde komen de inspanningen van de
onlangs door de Amerikaanse regering aangestelde speciale gezant ambassadeur
Burns, om de partijen tot uitvoering van de aanbevelingen van het
Mitchell-rapport te bewegen.
EU-VN samenwerking
Het Voorzitterschap zal kort willen stilstaan bij de voortgang van de
samenwerking tussen de EU en de Verenigde Naties op het gebied van
conflictpreventie en crisisbeheersing. Daarbij zal worden onder andere
teruggeblikt op het dinergesprek met SG VN bij de Algemene Raad van 14 mei
jl.
EU-VS relaties
Tijdens de Raad zal worden gesproken over de voorbereiding van de
Amerikaans-Europese Top, die op 14 juni voorafgaand aan de Europese Raad in
Gotenburg zal worden georganiseerd. Aansluitend aan de Top zal een diner
plaatsvinden waaraan de 15 Staatshoofden en regeringsleiders, president Bush
en voorzitter Prodi zullen deelnemen.
Volgens de meest recente agenda zal tijdens de Top in plenaire zitting
worden gesproken over WTO (nieuwe ronde en geschillenbeslechting),
Westelijke Balkan, Rusland en overdraagbare ziekten. Lunchonderwerpen zijn
waarschijnlijk klimaatverandering en Midden-Oosten (zie hierboven). Het
diner aan de vooravond van de ER zal zich naar verwachting concentreren op
het thema EU-uitbreiding en de resultaten van de NAVO bijeenkomst in Brussel
daags tevoren.
Op dit moment wordt in samenwerking met de VS een gezamenlijke verklaring
voorbereid waarin de transatlantische dialoog wordt herbevestigd. Daarnaast
zal de verklaring gezamenlijke standpunten bevatten over de onderwerpen die
tijdens de Top aan de orde zullen komen.
Voorbereiding Europese Raad te Gotenburg
De Europese Commissie heeft op 16 mei een voorstel voor een EU-strategie
voor duurzame ontwikkeling gepresenteerd. De strategie legt de basis voor
een duurzame evenwichtige integratie van economisch, sociaal en
milieubeleid. Kern van de strategie vormt voor Nederland het streven naar
ontkoppeling van economische groei en milieudruk. De Algemene Raad zal het
voorstel bespreken. Het Voorzitterschap zal de inhoud van de discussies
meenemen bij het opstellen van ontwerpconclusies voor de Europese Raad.
Het Commissievoorstel identificeert zes terreinen waarop actie benodigd is. Naast het tegengaan van armoede en sociale uitsluiting en het geven van een antwoord op het vergrijzingsvraagstuk, worden op milieuterrein vier prioriteiten toegevoegd: tegengaan van klimaatverandering, bevordering van volksgezondheid, verantwoord omgaan met natuurlijke hulpbronnen en tenslotte verbetering van transport en ruimtelijke ordening.
Nederland kan het vaststellen van de strategie door de Europese Raad steunen. Wel is Nederland van mening dat de strategie meer aandacht dient te schenken aan de externe dimensie van het EU-beleid en aan de noodzaak duurzame ontwikkeling op mondiaal niveau te bevorderen. Ook dient de strategie meer in te gaan op de hervorming van het GLB op basis van duurzame uitgangspunten. Tenslotte hecht Nederland aan het vaststellen van milieu-indicatoren in Gotenburg, zodat reeds op de top van Barcelona (voorjaar 2002) een eerste analyse van de implementatie kan worden gemaakt.
Zo nodig zal de Raad een laatste bespreking hebben over het
voortgangsrapport van het Voorzitterschap over het Europees Veiligheids- en
Defensiebeleid en de daaraan toe te voegen annexen. Deze zullen naar
verwachting onder meer betrekking hebben op de ontwikkeling van
crisisbeheersingscapaciteit, op doelstellingen voor civiele
crisisbeheersing, op samenwerking met internationale organisaties en op het
oefenbeleid.
De Raad zal eventueel ook het Europees Programma inzake Conflictpreventie,
dat aan de Europese Raad wordt voorgelegd, bespreken. De kernpunten van dit
programma zijn versterking van de politieke wil, verbetering van 'early
warning', 'early action' en beleidscoherentie, verbetering van het
instrumentarium voor korte en lange termijn conflictpreventie en het bouwen
van effectieve samenwerkingsverbanden.
Onder dit agendapunt zal de Raad mogelijk ook nog andere rapporten bespreken
die zijn opgesteld ter voorbereiding van de Europese Raad te Gotenburg.
Uitbreiding
Tijdens de Raad zal voortgang van het onderhandelingsproces worden
geëvalueerd. Het Voorzitterschap en de Commissie zullen hiertoe ieder een
voortgangspapier opstellen (dat nog niet is ontvangen). Ook hier geldt, dat
de bespreking in de Raad ter voorbereiding dient op een evaluatie van het
uitbreidingsproces door de Europese Raad van Gotenburg.
Het Zweedse Voorzitterschap is er in geslaagd om het eigen deel van de 'road map', de werkkalender voor de onderhandelingen, grotendeels af te ronden. Op hoofdstukken als vrij verkeer van personen, vrij verkeer van kapitaal en milieu kon consensus worden bereikt tussen de lidstaten. Deze hoofdstukken zullen mogelijk tijdens de ministeriële IGC's en marge van de Raad met een aantal kandidaat-lidstaten kunnen worden afgesloten.
Van belang is verder dat een aantal later met de onderhandelingen gestarte
landen, waaronder Letland, Litouwen en Slowakije, tijdens het Zweedse
Voorzitterschap aansluiting heeft kunnen vinden met de groep landen die als
eerste met de onderhandelingen begon.
Nederland is positief over de tijdens het Zweedse Voorzitterschap geboekte
voortgang. De 'road map' heeft zijn waarde bewezen als werkkalender voor de
onderhandelingen. Nederland acht het van belang dat ook de komende
Voorzitterschappen de 'road map' zoveel mogelijk volgens schema afwerken,
hetgeen betekent dat de onderhandelingen met de meest gevorderde
kandidaat-lidstaten in 2002 kunnen worden afgerond. De Nederlandse inzet is
er op gericht dat de ER van Gotenburg nog eens expliciet zijn steun geeft
aan de 'road map' als leidraad voor afronding van de onderhandelingen.