STICHTING PRO AUTO

Platte kilometerheffing paard van Troje

De Stichting Pro auto behartigt sinds haar oprichting in 1990 belangen voor automobilisten. In dit kader wijst zij invoering van ook de 'platte' kilometerheffing af. De kosten voor het autorijden zijn al hoog genoeg met de huidige accijnzen op brandstoffen. Van de kosten voor een liter benzine gaat 68 procent aan accijnzen en btw naar de staat!
Het kabinet heeft thans gekozen voor invoering van de 'platte' kilometerheffing in heel Nederland in het jaar 2004. Dat houdt in, dat de heffing over geheel Nederland hetzelfde tarief zal zijn. Hiermede wordt geen rekening gehouden met de plaats waar en het tijdstip waarop de kilometers worden afgelegd. Bij invoering van de platte heffing vervalt de houderschapsbelasting (wegenbelasting) en vermoedelijk ook de BPM. Hierdoor zou het autobezit goedkoper worden en het autorijden vanaf 15.000 kilometer per jaar duurder. Ook is voorzien, dat schone en zuinige auto's een lagere heffing krijgen dan auto's, die veel brandstof verbruiken en meer vervuilen.
Het vorenstaande houdt in, dat het tarief van de kilometerheffing niet hoger mag worden dan het laagstgenoemde tarief van14 cent. Wij nemen een middenklasser 1.6 liter met een aanschafprijs van f.35.000,00. Hierop zit f.6.900,00 BPM. Houderschapsbelasting bedraagt f. 836,00 per jaar. All risk verzekering bedraagt f.2.500,00. Verbruik 1 liter van f.2,70 op 12 kilometer. Bij 15.000 kilometer per jaar komt de prijs thans afgerond op 45 cent per kilometer.

Bij invoering van de kilometerheffing vervallen houderschapsbelasting en BPM. Bij afschrijving van de BPM over 10 jaar vermindert dit de kosten per jaar met f.690,00. Als gevolg van de afschaffing van de BPM wordt ook de verzekering goedkoper f.2.000,00 per jaar. Bij een tarief van 14 cent komen de kosten per kilometer dan eveneens op 45 cent uit.

Bij 15.000 kilometer tegen 14 cent per kilometer zijn dus houderschapsbelasting en BPM al gecompenseerd voor de staat. Wie per jaar meer rijdt, gaat dus veel meer betalen. Overigens reed de Nederlandse automobilist met een auto op benzine volgens CBS cijfers in 1997 gemiddeld 16.690 per jaar. Dat is sindsdien niet veel veranderd. Dus ook de genoemde grens van 15.000 kilometer betekent voor iedere automobilist een lastenverzwaring.
Het is duidelijk, dat de keuze van het kabinet voor deze 'platte' kilometerheffing een tweede keuze is. Met name verkeersminister Netelenbos zag veel liever een 'gevarieerde' kilometerheffing, waarbij het tarief naar tijd, plaats en drukte zou variëren. De coalitiepartners in de Tweede Kamer evenwel staat de maatschappelijke weerstand van automobilisten en bedrijfsleven nog helder op het netvlies. Niet minder dan tachtig procent van de bevolking was tegen rekening rijden. De gevarieerde kilometerheffing is vergelijkbaar en mogelijk nog erger dan rekening rijden. Bovendien is duidelijk, dat zowel rekening rijden als de gevarieerde kilometerheffing niets bijdragen aan de oplossing van het fileprobleem bij gebrek aan alternatieven voor automobilisten met name in het woon/werkverkeer in de spitsuren.
Met keuze voor de invoering van de 'platte' kilometerheffing wordt echter het paard van Troje binnengehaald. Deze 'tweede keus' is duidelijk gemaakt uit electorale overwegingen. Met de verkiezingen volgend jaar in het achterhoofd durven politieke partijen het absoluut niet aan om zich uit te spreken voor de gevarieerde kilometerheffing alias rekening rijden.
Nu al echter wordt in politiek Den Haag gesproken om in een latere fase te komen tot de gevarieerde kilometerheffing. Dat zal worden opgenomen in een nieuw regeeraccoord. Pro Auto is benieuwd welke politieke partij dit in het verkiezingsprogramma durft op te nemen. Verder zijn er nog allerlei technische problemen en het aspect van de privacy aan de orde. Ook moet bekeken worden, wat er nog meer voor gegevens voortvloeien uit het systeem kilometerheffing. Zo zou ook de snelheid van een voertuig gemeten kunnen worden met deze techniek. De overheid heeft kennelijk nog niets geleerd van het dure mislukken van de plannen voor rekening rijden; hierbij is ruim 220 miljoen gulden verspild aan belastinggeld.
De overheid zou er beter aan doen gebruik te maken van het Deltaplan Wegen voor Nederland, dat Pro Auto als alternatief voor rekening rijden heeft ontwikkeld. Door herindeling van de bestaande wegcapaciteit en ondertunneling voor doorgaand verkeer van bijvoorbeeld een grote stad als Rotterdam kan het fileprobleem binnen 5 jaar zijn opgelost.

Inlichtingen:
de heer C. Roos; telefoon 0181 - 418 681
de heer J.T. Grashoff; telefoon 06 53 67 34 04

10 jun 01 22:38