NMBS

09/06/2001

Zeebrugge-Strand, met de trein tot op het strand

Zondag 10 juni, de dag waarop de nieuwe dienstregeling 2001 ingaat, beleeft Zeebrugge een primeur. Nergens in België opent de trein vanaf die dag haar deuren dichter bij het strand dan in Zeebrugge. Het perron van de nieuwe stopplaats Zeebrugge-Strand is enkel door een voetgangerstunnel en een open plein gescheiden van het strand. Voortaan stoppen de treinen in Zeebrugge op weekend- en feestdagen enkel in dit nieuwe station en stappen kustgangers als het ware uit in het zand. Op weekdagen, wanneer ook veel scholieren en pendelaars van of naar Zeebrugge sporen, houden de treinen halt in de bestaande stopplaast in het centrum van Zeebrugge-dorp.

Met één duik in het water

Ter hoogte van de strandlijn op de westelijke havendam werd een voetgangerstunnel aangelegd onder de Baron A. de Maerelaan. Dit vloeide voort uit een overeenkomst die de NMBS op 27 juli 1995 afsloot met het Vlaams Gewest. De overeenkomst maakte deel uit van de infrastructuurwerken in het kader van de ontsluiting van de haven en de heraanleg van de kruising van de Koninklijke Baan met de Baron de Maerelaan.

In november vorig jaar volgde de aanbesteding voor de aanleg van een perron en de afwerking van de onderdoorgang. Het 300 meter lange perron (geschikt om extra lange treinen te ontvangen ter gelegenheid van grote evenementen) is volledig verhard met betonklinkers. De perronhoogte van 75 cm boven de sporen garandeert het comfortabel op- en afstappen met valiezen en kinderwagens. Nieuwe en moderne schuilhuisjes zorgen ervoor dat de klanten tijdens het wachten beschutting vinden tegen de guurste weersomstandigheden.

Het perron sluit via een toegangshelling aan op de voetgangerstunnel onder de Baron de Maerelaan. Op het andere einde van de tunnel kunnen de klanten alweer via een helling of langs de trappen naar het Baron de Maereplein. Vanop het nieuwe plein lonkt de zee.

In de tunnel worden de klanten reeds in de kustsfeer gebracht. De kleurenkeuze en de tekening in de betegeling herinnert aan strand en zee. De andere tekeningen in de betegeling zijn dan weer een verwijzing naar de "4 kardinaalsboeien" die in het verleden de schippers de vier windstreken aangaven. De golvende beweging van de zee komt ook terug in de fries boven het toegangsluik aan de kant van het plein.

De werken voor de aanleg van het perron en de afwerking van de ondergang betekenen een investering van 14 miljoen frank (ca. 350 000 euro) en zijn uitgevoerd door de NV Rentabel uit Oordegem-Lede.

Een gedeelde rol

De stopplaatsen Zeebrugge-dorp en Zeebrugge-Strand delen voortaan hun stationsfunctie voor de kustgemeente. Voor een complete vervanging van de oude stopplaats door Zeebrugge-Strand werd niet geopteerd, omdat er tijdens de week ook veel scholieren, studenten en pendelaars van de trein gebruik maken van of naar Zeebrugge. Uit een enquête bleken die reizigers een voorkeur te hebben voor de bestaande locatie van de stopplaats.

Naast de criteria reistijd (voor- of natransport inbegrepen) en de ligging in functie van de doelstelling van de treinreis (toerisme, werkgelegenheid, school) werden ook de exploitatiefaciliteiten en de duidelijkheid van het treinaanbod in ogenschouw genomen bij het bepalen van de voorkeur van de bediening van de twee stopplaatsen.

De stopplaats in Zeebrugge wordt op normale weekdagen gebruikt door ongeveer 300 reizigers, in het weekend zakt dit aantal onder de vijftig. Tijdens het zomerseizoen steeg het aantal klanten de vorige jaren vooral bij speciale gelegenheden fors. Zo telde we verleden jaar veel extra klanten voor de zandsculptuur op het strand: op weekenddagen trokken dan 700 à 1200 klanten naar Zeebrugge. Een absolute topdag beleeft het station jaarlijks bij de organisatie van het Axion Beach Festival. Met de opening van de stopplaats Zeebrugge-Strand op weekend- en feestdagen mag worden verwacht dat het aantal kustgangers dat specifiek naar Zeebrugge afzakt sterk zal toenemen. In geen enkele kustgemeente staat men sneller op het strand.

Extra treinen voor Axion Beach

Dit jaar legt de NMBS op het einde van de festivaldagen, op 13 en 14 juli 2001 telkens een aantal nachttreinen in. Die vertrekken vanzelfsprekend vanuit Zeebrugge-Strand.

In de nacht van vrijdag op zaterdag, na afloop van Axion Beach BEATS rijden er twee treinen naar respectievelijk Genk via Gent, Brussel, Leuven en Tienen (vertrek 3.30 uur) en Antwerpen via Gent en Sint-Niklaas (vertrek 3.50 uur).

Na Axion Beach ROCK rijden er in de nacht van zaterdag op zondag liefst zes speciale nachttreinen: vanaf 1 uur vertrekken ze naar Antwerpen, Gent, Brussel, Genk, Turnhout (via Mechelen) en nogmaals Antwerpen.

De NMBS verkoopt voordelige B-dagtrips waarbij de toegang tot het festival wordt gecombineerd met de treinreis heen en terug in 2de klas van elk Belgisch station naar Zeebrugge:

* 1050 frank (26,03 Euro) voor Axion Beach BEATS;
* 1850 frank (45,86 Euro) voor Axion Beach ROCK;
* 2300 frank (57,02 Euro) voor Axion Beach COMBI.
Meer details over die voordeelformules en de nachttreinen zijn te vinden op www.nmbs.be.

Andere wijzigingen diensregeling vanaf 10 juni

Op 10 juni treedt de nieuwe dienstregeling voor het binnenlandse reizigersverkeer in voege. Er zijn slechts enkele en erg punctuele wijzigingen. Dit zijn de voornaamste:

* Sinds 1 oktober 2000 werden belangrijke onderhouds- en moderniseringswerken uitgevoerd op de lijn 50A Brussel - Gent. Dit had tijdens het weekend nogal wat gevolgen voor het treinverkeer (verplicht overstappen of aangepaste routes). De werken zijn nu klaar, zodat de dienstregeling van voor 1 oktober van verleden jaar opnieuw gelden vanaf 10 juni.

* Omdat de nieuwe motorwagens op de verbindingen Antwerpen-Berchem - Neerpelt en Mol - Hasselt in dienst worden genomen, wordt de dienstregeling van deze treinen lichtjes aangepast.
* De ritten van de treinen op de verbinding Brussel - Antwerpen-Berchem worden met enkele minuten ingekort.
* Omwille van grote werken kan er maar over een spoor naar Brussel-Nationaal-Luchthaven worden gereden. De dienstregeling van de treinen van en naar de luchthaven wordt dan ook lichtjes aangepast met twee à drie minuten verschil.
* Van de drie treinen per uur op de lijn Halle - Vilvoorde - Mechelen zal er één in de piekuren en buiten de vakantieperiodes worden verlengd: het traject loopt dan in beide richtingen van Halle tot Edingen en Geraardsbergen. De treinen op dit verlengde traject vervangen bepaalde piekuurtreinen die momenteel in dezelfde tijdspanne rijden. Een trein maakt het voor scholieren uit Geraardsbergen ook mogelijk om op woensdagmiddag in een van de stations op de lijn Halle - Etterbeek uit te stappen.
* De dienstregeling van de treinen tussen Brussel en Luxemburg wordt met 4 minuten verlengd: 4 minuten tussen Aarlen en Libramont en 2 minuten tussen Ottignies en Brussel-Luxemburg. Deze verlenging van de rittijd is noodzakelijk om de versnelling mogelijk te maken van de onderhouds- en moderniseringswerken op deze lijn en de werken om de maximaal toegelaten snelheid op te drijven tot 160km/h.
* Ook de dienstregeling van de treinen op de verbinding Luxemburg - Luik - Liers wordt met 2 à 3 minuten aangepast.

Toeristisch treinaanbod zomer 2001

Ondertussen is de zomerperiode aangebroken. Dit betekent elk jaar opnieuw dat de treinen (vooral die naar de kust) kunnen rekenen op extra passagiers. Voor dagjesmensen is de trein het aangewezen vervoermiddel om zich zorgeloos naar hun favoriete badplaats te begeven. Uiteraard past de NMBS in deze toeristische periode haar treinaanbod aan.

Bijkomende treinen

Voor de zomerperiode 2001 werd besloten om het treinaanbod aanzienlijk uit te breiden: nu reeds zijn 900 bijkomende treinen van en naar de kust gepland. De belangrijkste verandering ten opzichte van de voorbije jaren, is dat de NMBS heeft beslist om haar `toeristische periode' tijdens de week te verlengen. Van april tot eind september rijden een aantal IC's met een verhoogde samenstelling in de richting van de kust tijdens het weekend. De 9 IC K-treinen krijgen een verlengde rit in de week van 11 juni tot 28 september, nl. de treinen van Genk naar Gent rijden door naar Blankenberge. Een bijkomende trein Brussel - Blankenberge is eveneens gepland over de hele periode. De toeristische periode wordt verlengd van 2 juli tot 31 augustus. In de nieuwe treingids worden de toeristische treinen voortaan ICT-treinen genoemd, omdat het gaat om vlugge Intercity-treinen die vooral naar de kust rijden. Zoals vroeger worden deze ICT's aangeduid met het pictogram .

In het hoogseizoen worden van 9 juli tot 17 augustus 7 bijkomende ICT-treinen ingelegd op werkdagen. Bovendien volgt de NMBS de evolutie van het weer op de voet. Wanneer de weersvoorspellingen het beste laten vermoeden en er dus een grote drukte aan de kust mag worden verwacht, wil zij daar op inspelen. Dan wordt enkele dagen op voorhand beslist om op de drukste verbindingen nog extra treinen te laten rijden.

Voor alle details (dienstregelingen, ...) over de speciale toeristische treinen, is een aparte brochure over het zomer aanbod van de NMBS uitgegeven. "Toeristentreinen 2001" is te verkrijgen in alle stations. Deze informatie staat natuurlijk ook op de website van de NMBS (www.nmbs.be).

Aangepaste voorwaarden voor senioren met bestemming kust

Een andere belangrijke aanpassing is een wijziging in de voorwaarden voor het 65+-retourtje tegen 100 frank met als bestemming een van de kuststations (De Panne, Koksijde, Veurne, Oostende, Blankenberge, Zeebrugge, Heist, Duibergen en Knokke), dit voor een betere spreiding van de avondspits.

Voor de heenreis blijven de voorwaarden dezelfde: het vervoerbewijs is pas na 9 uur geldig (voorwaarde voor alle bestemmingen).

Voor de terugreis van de kust werd een gelijkaardige regeling uitgewerkt. 65+'ers kunnen die slechts aanvatten na 19 uur. De Minister gaf hiervoor zopas haar akkoord. Deze beperking geldt van maandag 18 juni tot vrijdag 14 september 2001. Dit is alleen van toepassing voor alle kuststations. Senioren die vroeger dan 19 uur wensen terug te keren van de kust, kunnen steeds een nieuw biljet 65+ kopen. De treinen na 19 uur zullen duidelijk geafficheerd worden.

De gebruiksbeperkingen van dit seniorentarief staan overigens duidelijk op het biljet vermeld.

Voordelige formules voor het reizen naar de kust

Een dag aan zee

Het biljet "Een dag aan zee" is een heen- en terugbiljet (voor een reis in eerste of tweede klas in de loop van de maanden juni, juli en augustus en tijdens de schoolvakantie in de andere maanden van het jaar). Het is geldig tussen de vertrekplaats en een van de kuststations (De Panne, Koksijde, Oostende, Blankenberge, Veurne, Zeebrugge, Heist, Duinbergen of Knokke) op de datum vermeld op het biljet.

Wie alleen reist, krijgt u 40% korting. Ook groepen genieten van aantrekkelijke kortingen: de 1e reiziger krijgt 40% korting en de 2e tot 6e reiziger geniet van 60% korting. Dit alles op voorwaarde dat alle leden van de groep samen reizen, zowel op de heen- als op de terugreis.

Op de heenreis dient men steeds te reizen naar het station dat vermeld staat op het biljet. De terugreis mag worden afgelegd vanuit éénder welk van de negen kuststations.

Het weekendbiljet

Dit biljet biedt dezelfde kortingen als de formule "Een dag aan zee", de heenreis is mogelijk vanaf vrijdagavond om 19u00 en de terugreis is mogelijk vanaf zaterdagmorgen tot zondagavond.

Pass-formules en B-Dagtrips

Voor de pass-formules gelden tijdens de maanden juli en augustus, van 24 december tot 02 januari en alle weekends gelden geen gebruiksbeperking. Op de andere dagen kan het vertrek pas na 9 uur. Hiervoor gelden forfaitaire prijzen, die vooral op de langere afstanden bijzonder voordelig zijn:

GO PASS (personen jonger dan 26 jaar): 155 BEF/rit in 2de klas RAIL PASS (personen vanaf 26 jaar): 228 BEF/rit in 2de klas, 350 BEF/rit in 1ste klas
GOLDEN RAIL PASS (personen van 60 jaar en meer): 300 BEF/rit in 1ste klas
Voor kleine groepen is er nog de MULTI-PASS die één dag geldig is en een heen en terugreis toelaat voor 3 tot 5 personen, de prijzen zijn (enkel in 2de klas):
tot 3 personen 1370 BEF of 228 BEF/rit en per persoon tot 4 personen 1550 BEF of 194 BEF/rit en per persoon tot 5 personen 1710 BEF of 171 BEF/rit en per persoon

In samenwerking met een groot aantal exploitanten van toeristische attracties biedt de NMBS bijzonder voordelige B-Dagtrips aan, met kortingen op hun prijzen. Vooral naar de kjst bestaat een bijzonder ruim aanbod. Daarnaast is er ook nog de formule `trein + fiets' in de stations van Knokke, Blankenberge, Oostende en Veurne. Deze formule combineert een treinreis en de huur van een fiets. De B-Dagtrips worden beschreven in de brochure B-Dagtrips en in de folder met de tijdelijke B-Dagtrips. Deze zijn eveneens terug te vinden op de website van de NMBS.

© 2001 NMBS