09/06/2001
Zeebrugge-Strand, met de trein tot op het strand
Zondag 10 juni, de dag waarop de nieuwe dienstregeling 2001 ingaat,
beleeft Zeebrugge een primeur. Nergens in België opent de trein vanaf
die dag haar deuren dichter bij het strand dan in Zeebrugge. Het
perron van de nieuwe stopplaats Zeebrugge-Strand is enkel door een
voetgangerstunnel en een open plein gescheiden van het strand.
Voortaan stoppen de treinen in Zeebrugge op weekend- en feestdagen
enkel in dit nieuwe station en stappen kustgangers als het ware uit in
het zand. Op weekdagen, wanneer ook veel scholieren en pendelaars van
of naar Zeebrugge sporen, houden de treinen halt in de bestaande
stopplaast in het centrum van Zeebrugge-dorp.
Met één duik in het water
Ter hoogte van de strandlijn op de westelijke havendam werd een
voetgangerstunnel aangelegd onder de Baron A. de Maerelaan. Dit
vloeide voort uit een overeenkomst die de NMBS op 27 juli 1995 afsloot
met het Vlaams Gewest. De overeenkomst maakte deel uit van de
infrastructuurwerken in het kader van de ontsluiting van de haven en
de heraanleg van de kruising van de Koninklijke Baan met de Baron de
Maerelaan.
In november vorig jaar volgde de aanbesteding voor de aanleg van een
perron en de afwerking van de onderdoorgang. Het 300 meter lange
perron (geschikt om extra lange treinen te ontvangen ter gelegenheid
van grote evenementen) is volledig verhard met betonklinkers. De
perronhoogte van 75 cm boven de sporen garandeert het comfortabel op-
en afstappen met valiezen en kinderwagens. Nieuwe en moderne
schuilhuisjes zorgen ervoor dat de klanten tijdens het wachten
beschutting vinden tegen de guurste weersomstandigheden.
Het perron sluit via een toegangshelling aan op de voetgangerstunnel onder de Baron de Maerelaan. Op het andere einde van de tunnel kunnen de klanten alweer via een helling of langs de trappen naar het Baron de Maereplein. Vanop het nieuwe plein lonkt de zee.
In de tunnel worden de klanten reeds in de kustsfeer gebracht. De
kleurenkeuze en de tekening in de betegeling herinnert aan strand en
zee. De andere tekeningen in de betegeling zijn dan weer een
verwijzing naar de "4 kardinaalsboeien" die in het verleden de
schippers de vier windstreken aangaven. De golvende beweging van de
zee komt ook terug in de fries boven het toegangsluik aan de kant van
het plein.
De werken voor de aanleg van het perron en de afwerking van de
ondergang betekenen een investering van 14 miljoen frank (ca. 350 000
euro) en zijn uitgevoerd door de NV Rentabel uit Oordegem-Lede.
Een gedeelde rol
De stopplaatsen Zeebrugge-dorp en Zeebrugge-Strand delen voortaan hun
stationsfunctie voor de kustgemeente. Voor een complete vervanging van
de oude stopplaats door Zeebrugge-Strand werd niet geopteerd, omdat er
tijdens de week ook veel scholieren, studenten en pendelaars van de
trein gebruik maken van of naar Zeebrugge. Uit een enquête bleken die
reizigers een voorkeur te hebben voor de bestaande locatie van de
stopplaats.
Naast de criteria reistijd (voor- of natransport inbegrepen) en de
ligging in functie van de doelstelling van de treinreis (toerisme,
werkgelegenheid, school) werden ook de exploitatiefaciliteiten en de
duidelijkheid van het treinaanbod in ogenschouw genomen bij het
bepalen van de voorkeur van de bediening van de twee stopplaatsen.
De stopplaats in Zeebrugge wordt op normale weekdagen gebruikt door ongeveer 300 reizigers, in het weekend zakt dit aantal onder de vijftig. Tijdens het zomerseizoen steeg het aantal klanten de vorige jaren vooral bij speciale gelegenheden fors. Zo telde we verleden jaar veel extra klanten voor de zandsculptuur op het strand: op weekenddagen trokken dan 700 à 1200 klanten naar Zeebrugge. Een absolute topdag beleeft het station jaarlijks bij de organisatie van het Axion Beach Festival. Met de opening van de stopplaats Zeebrugge-Strand op weekend- en feestdagen mag worden verwacht dat het aantal kustgangers dat specifiek naar Zeebrugge afzakt sterk zal toenemen. In geen enkele kustgemeente staat men sneller op het strand.
Extra treinen voor Axion Beach
Dit jaar legt de NMBS op het einde van de festivaldagen, op 13 en 14
juli 2001 telkens een aantal nachttreinen in. Die vertrekken
vanzelfsprekend vanuit Zeebrugge-Strand.
In de nacht van vrijdag op zaterdag, na afloop van Axion Beach BEATS
rijden er twee treinen naar respectievelijk Genk via Gent, Brussel,
Leuven en Tienen (vertrek 3.30 uur) en Antwerpen via Gent en
Sint-Niklaas (vertrek 3.50 uur).
Na Axion Beach ROCK rijden er in de nacht van zaterdag op zondag
liefst zes speciale nachttreinen: vanaf 1 uur vertrekken ze naar
Antwerpen, Gent, Brussel, Genk, Turnhout (via Mechelen) en nogmaals
Antwerpen.
De NMBS verkoopt voordelige B-dagtrips waarbij de toegang tot het
festival wordt gecombineerd met de treinreis heen en terug in 2de klas
van elk Belgisch station naar Zeebrugge:
* 1050 frank (26,03 Euro) voor Axion Beach BEATS;
* 1850 frank (45,86 Euro) voor Axion Beach ROCK;
* 2300 frank (57,02 Euro) voor Axion Beach COMBI.
Meer details over die voordeelformules en de nachttreinen zijn te
vinden op www.nmbs.be.
Andere wijzigingen diensregeling vanaf 10 juni
Op 10 juni treedt de nieuwe dienstregeling voor het binnenlandse
reizigersverkeer in voege. Er zijn slechts enkele en erg punctuele
wijzigingen. Dit zijn de voornaamste:
* Sinds 1 oktober 2000 werden belangrijke onderhouds- en
moderniseringswerken uitgevoerd op de lijn 50A Brussel - Gent. Dit
had tijdens het weekend nogal wat gevolgen voor het treinverkeer
(verplicht overstappen of aangepaste routes). De werken zijn nu
klaar, zodat de dienstregeling van voor 1 oktober van verleden
jaar opnieuw gelden vanaf 10 juni.
* Omdat de nieuwe motorwagens op de verbindingen Antwerpen-Berchem -
Neerpelt en Mol - Hasselt in dienst worden genomen, wordt de
dienstregeling van deze treinen lichtjes aangepast.
* De ritten van de treinen op de verbinding Brussel -
Antwerpen-Berchem worden met enkele minuten ingekort.
* Omwille van grote werken kan er maar over een spoor naar
Brussel-Nationaal-Luchthaven worden gereden. De dienstregeling van
de treinen van en naar de luchthaven wordt dan ook lichtjes
aangepast met twee à drie minuten verschil.
* Van de drie treinen per uur op de lijn Halle - Vilvoorde -
Mechelen zal er één in de piekuren en buiten de vakantieperiodes
worden verlengd: het traject loopt dan in beide richtingen van
Halle tot Edingen en Geraardsbergen. De treinen op dit verlengde
traject vervangen bepaalde piekuurtreinen die momenteel in
dezelfde tijdspanne rijden. Een trein maakt het voor scholieren
uit Geraardsbergen ook mogelijk om op woensdagmiddag in een van de
stations op de lijn Halle - Etterbeek uit te stappen.
* De dienstregeling van de treinen tussen Brussel en Luxemburg wordt
met 4 minuten verlengd: 4 minuten tussen Aarlen en Libramont en 2
minuten tussen Ottignies en Brussel-Luxemburg. Deze verlenging van
de rittijd is noodzakelijk om de versnelling mogelijk te maken van
de onderhouds- en moderniseringswerken op deze lijn en de werken
om de maximaal toegelaten snelheid op te drijven tot 160km/h.
* Ook de dienstregeling van de treinen op de verbinding Luxemburg -
Luik - Liers wordt met 2 à 3 minuten aangepast.
Toeristisch treinaanbod zomer 2001
Ondertussen is de zomerperiode aangebroken. Dit betekent elk jaar
opnieuw dat de treinen (vooral die naar de kust) kunnen rekenen op
extra passagiers. Voor dagjesmensen is de trein het aangewezen
vervoermiddel om zich zorgeloos naar hun favoriete badplaats te
begeven. Uiteraard past de NMBS in deze toeristische periode haar
treinaanbod aan.
Bijkomende treinen
Voor de zomerperiode 2001 werd besloten om het treinaanbod aanzienlijk
uit te breiden: nu reeds zijn 900 bijkomende treinen van en naar de
kust gepland. De belangrijkste verandering ten opzichte van de
voorbije jaren, is dat de NMBS heeft beslist om haar `toeristische
periode' tijdens de week te verlengen. Van april tot eind september
rijden een aantal IC's met een verhoogde samenstelling in de richting
van de kust tijdens het weekend. De 9 IC K-treinen krijgen een
verlengde rit in de week van 11 juni tot 28 september, nl. de treinen
van Genk naar Gent rijden door naar Blankenberge. Een bijkomende trein
Brussel - Blankenberge is eveneens gepland over de hele periode. De
toeristische periode wordt verlengd van 2 juli tot 31 augustus. In de
nieuwe treingids worden de toeristische treinen voortaan ICT-treinen
genoemd, omdat het gaat om vlugge Intercity-treinen die vooral naar de
kust rijden. Zoals vroeger worden deze ICT's aangeduid met het
pictogram .
In het hoogseizoen worden van 9 juli tot 17 augustus 7 bijkomende
ICT-treinen ingelegd op werkdagen. Bovendien volgt de NMBS de evolutie
van het weer op de voet. Wanneer de weersvoorspellingen het beste
laten vermoeden en er dus een grote drukte aan de kust mag worden
verwacht, wil zij daar op inspelen. Dan wordt enkele dagen op voorhand
beslist om op de drukste verbindingen nog extra treinen te laten
rijden.
Voor alle details (dienstregelingen, ...) over de speciale
toeristische treinen, is een aparte brochure over het zomer aanbod van
de NMBS uitgegeven. "Toeristentreinen 2001" is te verkrijgen in alle
stations. Deze informatie staat natuurlijk ook op de website van de
NMBS (www.nmbs.be).
Aangepaste voorwaarden voor senioren met bestemming kust
Een andere belangrijke aanpassing is een wijziging in de voorwaarden
voor het 65+-retourtje tegen 100 frank met als bestemming een van de
kuststations (De Panne, Koksijde, Veurne, Oostende, Blankenberge,
Zeebrugge, Heist, Duibergen en Knokke), dit voor een betere spreiding
van de avondspits.
Voor de heenreis blijven de voorwaarden dezelfde: het vervoerbewijs is
pas na 9 uur geldig (voorwaarde voor alle bestemmingen).
Voor de terugreis van de kust werd een gelijkaardige regeling uitgewerkt. 65+'ers kunnen die slechts aanvatten na 19 uur. De Minister gaf hiervoor zopas haar akkoord. Deze beperking geldt van maandag 18 juni tot vrijdag 14 september 2001. Dit is alleen van toepassing voor alle kuststations. Senioren die vroeger dan 19 uur wensen terug te keren van de kust, kunnen steeds een nieuw biljet 65+ kopen. De treinen na 19 uur zullen duidelijk geafficheerd worden.
De gebruiksbeperkingen van dit seniorentarief staan overigens
duidelijk op het biljet vermeld.
Voordelige formules voor het reizen naar de kust
Een dag aan zee
Het biljet "Een dag aan zee" is een heen- en terugbiljet (voor een
reis in eerste of tweede klas in de loop van de maanden juni, juli en
augustus en tijdens de schoolvakantie in de andere maanden van het
jaar). Het is geldig tussen de vertrekplaats en een van de
kuststations (De Panne, Koksijde, Oostende, Blankenberge, Veurne,
Zeebrugge, Heist, Duinbergen of Knokke) op de datum vermeld op het
biljet.
Wie alleen reist, krijgt u 40% korting. Ook groepen genieten van
aantrekkelijke kortingen: de 1e reiziger krijgt 40% korting en de 2e
tot 6e reiziger geniet van 60% korting. Dit alles op voorwaarde dat
alle leden van de groep samen reizen, zowel op de heen- als op de
terugreis.
Op de heenreis dient men steeds te reizen naar het station dat vermeld
staat op het biljet. De terugreis mag worden afgelegd vanuit éénder
welk van de negen kuststations.
Het weekendbiljet
Dit biljet biedt dezelfde kortingen als de formule "Een dag aan zee",
de heenreis is mogelijk vanaf vrijdagavond om 19u00 en de terugreis is
mogelijk vanaf zaterdagmorgen tot zondagavond.
Pass-formules en B-Dagtrips
Voor de pass-formules gelden tijdens de maanden juli en augustus, van
24 december tot 02 januari en alle weekends gelden geen
gebruiksbeperking. Op de andere dagen kan het vertrek pas na 9 uur.
Hiervoor gelden forfaitaire prijzen, die vooral op de langere
afstanden bijzonder voordelig zijn:
GO PASS (personen jonger dan 26 jaar): 155 BEF/rit in 2de klas
RAIL PASS (personen vanaf 26 jaar): 228 BEF/rit in 2de klas, 350
BEF/rit in 1ste klas
GOLDEN RAIL PASS (personen van 60 jaar en meer): 300 BEF/rit in 1ste
klas
Voor kleine groepen is er nog de MULTI-PASS die één dag geldig is en
een heen en terugreis toelaat voor 3 tot 5 personen, de prijzen zijn
(enkel in 2de klas):
tot 3 personen 1370 BEF of 228 BEF/rit en per persoon
tot 4 personen 1550 BEF of 194 BEF/rit en per persoon
tot 5 personen 1710 BEF of 171 BEF/rit en per persoon
In samenwerking met een groot aantal exploitanten van toeristische
attracties biedt de NMBS bijzonder voordelige B-Dagtrips aan, met
kortingen op hun prijzen. Vooral naar de kjst bestaat een bijzonder
ruim aanbod. Daarnaast is er ook nog de formule `trein + fiets' in de
stations van Knokke, Blankenberge, Oostende en Veurne. Deze formule
combineert een treinreis en de huur van een fiets. De B-Dagtrips
worden beschreven in de brochure B-Dagtrips en in de folder met de
tijdelijke B-Dagtrips. Deze zijn eveneens terug te vinden op de
website van de NMBS.
© 2001 NMBS