Datum : 08/06/01
Kleine aanpassingen in de dienstregeling vanaf 10 juni
Vanaf 10 juni treedt de nieuwe dienstregeling voor het binnenlandse
reizigersverkeer in voege. Er zijn slechts enkele en erg punctuele
wijzigingen. Dit zijn de voornaamste:
* Sinds 1 oktober 2000 werden belangrijke onderhouds- en
moderniseringswerken uitgevoerd op de lijn 50A Brussel - Gent. Dit
had tijdens het weekend nogal wat gevolgen voor het treinverkeer
(verplicht overstappen of aangepaste routes). De werken zijn nu
klaar, zodat de dienstregeling van voor 1 oktober van verleden
jaar opnieuw gelden vanaf 10 juni.
* Omdat de nieuwe motorwagens op de verbindingen Antwerpen-Berchem -
Neerpelt en Mol - Hasselt in dienst worden genomen, wordt de
dienstregeling van deze treinen lichtjes aangepast.
* De ritten van de treinen op de verbinding Brussel -
Antwerpen-Berchem worden met enkele minuten ingekort.
* Omwille van grote werken kan er maar over een spoor naar
Brussel-Nationaal-Luchthaven worden gereden. De dienstregeling van
de treinen van en naar de luchthaven wordt dan ook lichtjes
aangepast met twee à drie minuten verschil.
* Van de drie treinen per uur op de lijn Halle - Vilvoorde -
Mechelen zal er één in de piekuren en buiten de vakantieperiodes
worden verlengd: het traject loopt dan in beide richtingen van
Halle tot Edingen en Geraardsbergen. De treinen op dit verlengde
traject vervangen bepaalde piekuurtreinen die momenteel in
dezelfde tijdspanne rijden. Een trein maakt het voor scholieren
uit Geraardsbergen ook mogelijk om op woensdagmiddag in een van de
stations op de lijn Halle - Etterbeek uit te stappen.
* Aan de kust wordt een nieuwe stopplaats in gebruik genomen:
Zeebrugge-Strand. Tijdens de weekends en op feestdagen, zelfs
buiten het hoogseizoen, hebben de treinen Brugge - Zeebrugge
voortaan hun eindstation dichtbij het strand.
* De dienstregeling van de treinen tussen Brussel en Luxemburg wordt
met 4 minuten verlengd: 4 minuten tussen Aarlen en Libramont en 2
minuten tussen Ottignies en Brussel-Luxemburg. Deze verlenging van
de rittijd is noodzakelijk om de versnelling mogelijk te maken van
de onderhouds- en moderniseringswerken op deze lijn en de werken
om de maximaal toegelaten snelheid op te drijven tot 160km/h.
* Ook de dienstregeling van de treinen op de verbinding Luxemburg -
Luik - Liers wordt met 2 à 3 minuten aangepast.
* De periode waarin de toeristische treinen rijden wordt verlengd
ten opzichte van verleden jaar: ze loopt nu van 30 juni tot en met
2 september 2001. In de nieuwe treingids worden deze toeristische
treinen voortaan ICT-treinen genoemd, omdat het gaat om vlugge
Intercity-treinen die vooral naar de kust rijden. Zoals vroeger
worden deze ICT's aangeduid met het pictogram image9.gif (949
bytes) .
Regelmatig moeten op bepaalde plaatsen in het net onderhoudswerken of
aanpassingswerken worden uitgevoerd. De werken met de ergste gevolgen
voor het treinverkeer worden zo veel mogelijk tijdens het weekend
uitgevoerd. Ze brengen dan een tijdelijke aanpassing van de
dienstregeling met zich mee, of soms moet een vervangende busdienst
worden ingelegd.
In dit geval tracht de NMBS haar klanten zo goed mogelijk in te
lichten. Daarvoor werd een procedure op punt gesteld die ervoor moet
zorgen dat deze informatie iedereen bereikt, ongeacht de
informatiekanalen waarover hij of zij beschikt. In de eerste plaats
worden de aanpassingen meegedeeld via affiches en de omroepinstallatie
in de stations. Ook op internet en op de teletekstpagina's van VRT en
RTBF vinden de klanten deze informatie terug. Op de radio, tijdens de
verkeersinformatie, worden deze berichten eveneens meegegeven en
verder maken de lokale edities van de verschillende kranten er melding
van.
Tenslotte wijst de NMBS er ook op dat de betalende telefoonnummers van
de telesales (0900/10.177) en van de internationale inlichtingen
(0900/1.366) worden vervangen door een nieuw centraal telefoonnummer:
02/528.28.28.
© 2001 NMBS