TT Circuit Assen, 22 mei 2001

Persbericht

Internationale Ducati Races - Assen - 9 & 10 juni

Eerder dan gebruikelijk zal het Ducati- en ander viertaktgeronk dit jaar op de Drenthse hei te horen zijn. Niet in het najaar, maar al in het weekend van 9 en 10 staan de traditionele Ducati Races op het programma. Ongetwijfeld zullen de ca. 600 deelnemers en duizenden toeschouwers toch hun weg weten te vinden naar Assen.

Sound of Thunder UEM Cup en BOTT NK

Voor het derde jaar wordt er in de Sound of Thunder-klasse om een Europese Cup gestreden. Maar zeker zullen veel rijders voor de dubbel gaan en zowel in de SOT UEM-race als de BOTT-race aantreden.

Een van de kandidaten is Wolfgang Bax, de Duitse onroerend goed-makelaar uit Stadthagen. Hij eindigde vorig jaar als tweede in de Sound of Thunder UEM Cup, maar was vorig jaar op Assen onverslaanbaar. Met een snelste ronde van 1:27.871 was hij Jeroen Oudeman en John Bakker te snel af. Dit jaar racet Bax aan met een door de Duitse Ducati-importeur März gesponsorde Ducati 996-S in de SOT UEM Cup. Na preparatie door tuner Christian Sakowitz heeft de 996 S een drooggewicht van 180 kg en levert de motor 140 pk.

Mr. Guzzi Jens Hofmann racete vorig jaar met een opgepepte V11 in de Formula Twins-klasse. Nu deze klasse is opgeheven is Hofmann overgestapt naar de Sound of Thunder. Volgens Hofmann moet de Guzzilla V13 Racing goed zijn voor maar liefst 150 pk.

Derde in de Formula Twins race op Assen vorig jaar werd Christoph Dachselt op een tweekleps Ducati, maar dit jaar is ook hij overgestapt naar de Sound of Thunder. Hij maakte ook een andere overstap, want na bijna 10 jaar met Ducati's te hebben geracet, bleek een 996 R voor hem toch wat te prijzig en is hij gevallen voor een Honda VTR-1000-SP1. Sinds oktober is Christoph bezig deze naar zijn eigen zeggen 'gemiddelde toerfiets' om te bouwen naar een echte racer.

De twee belangrijkste Nederlandse kandidaten voor het podium zijn zonder meer Lex van Dijk en Jeroen Oudeman. Lex liet tijdens de afgelopen Paasraces op Assen al zien enorm snel te zijn. Ondanks het koude weer liet hij rondetijden noteren van in de 1:27.

Lex' enige andere concurrent voor de BOTT-titel en voor een Nederlandse podiumplaats lijkt Jeroen Oudeman. De tweevoudig Nederlands kampioen (1999 en 2000) werkt bij Bakker Framebouw en is al twee jaar de te kloppen man in de Nederlandse BOTT-klasse.

Zoals gebruikelijk hebben de internationale Ducati Races een grote aantrekkingskracht op bouwers van specials. Een van de interessantste projecten is ongetwijfeld de Nederlandse Chiqane. Vorig jaar waren er nog wat technische probleempjes - vooral te wijten aan de korte voorbereidingstijd. De laatste maanden is er veel aan het Folan-blok gewerkt en wordt er zelfs met een tweede blok - nu met brandstofinjectie - getest. In tegenstelling tot de magere 90 pk bij de carburatieversie moet het nieuwe, ingespoten blok goed zijn voor 130 pk. De grote man achter het Chiqane-project Roel van der Heide heeft grote verwachtingen van dit nieuwe blok en hoopt dat het op tijd gereed is voor Assen. MOTOR-journalist Mink Bijlsma zal de Chiqane-Folan inzetten.

Michel Robert uit Parijs brengt voor de tweede achtereenvolgende keer zijn eigenbouw Atomo V1000 naar Assen. Vorig jaar werd hij tweede in het Franse Protwin-kampioenschap (de Franse BOTT-klasse) en ondanks dat hij maar in drie van de zeven races meedeed werd hij toch vierde in de eindstand van de Europese Sound of Thunder-serie. Ook voor dit jaar zijn dat zijn twee grote doelen: het Franse Protwin-kampioenschap en de Europese beker.

Ook wordt er nog steeds met BMW's geracete. De Duitser Ralf Schwickerath werkt zelf als ingenieur op de afdeling 'Fahrversuch' van BMW. Dit jaar start hij weer met een door Helmut Mader opgepepte BMW R1100S (128 pk, 168 kg),

Natuurlijk komen naast al deze Europese en Nederlandse toppers in Assen ook de mindere goden aan hun trekken op het heilige Drenthse asfalt. In de SAM- en Ducati-klassen zien we hordes amateurracers, waaronder al dan niet van wegrace-talent voorziene motorjournalisten.

Het gerucht gaat zelfs dat de Nederlandse Voxan-importeur vrijwillig een caféracer afstaat aan een van deze beruchte scribenten. Een ware vuurdoop voor het nieuwe Franse merk.Maar ook een speciaal geprepareerde Cagiva Raptor 1000 zal er aan moeten geloven.

Programma zondag 10 juni - Assen

11.00 - Demo 1

11.20 - Ducati Desmodue

11.45 - Sound of Thunder UEM Cup WARM UP

12.00 - Ducati Desmoquattro

12.25 - Demo Italclubs

12.35 - Presentatie Italclubs voor de hoofdtribune

12.35- 13.35 Pauze

13.35 - SAM boven 700 cc

14.00 - Supermono ONK & ESA

14.30 - SAM 1cilinder

14.55 - BOTT NK

15.25 - Ducati Twins

15.50 - Sound of Thunder UEM Cup

16.20 - SAM tot 700 cc

16.45 - KNMV Classics

17.15 - SAM Classics

17.40 - Demo 2

18.00 - Einde programma

Internationale Ducati Races

zaterdag 9 juni - trainingen vanaf 9.00 uur - entree ' 10,-

zondag 10 juni - wedstrijden vanaf 11.00 uur - entree ' 25,-

rennerskwartier is toegankelijk (zondag 10 gulden)

Meer informatie

Website www.ducaticlub.nl

E-mail Clubrace2001@worldmail.nl


Er op vertrouwend u hiermee van dienst te zijn geweest, verblijven wij met vriendelijke groet,

TT Circuit Assen
Willem Lute (Press Officer, Marketing & PR)

Postbus (PO Box) 150
NL-9400 AD Assen
Netherlands

Tel. +31-(0)592 - 380 380
Fax +31-(0)592 - 356 911

E-mail w.lute@tt-assen.com Website www.tt-assen.com