Persbericht 8 juni 2001
Wereld Natuur Fonds start campagne Kijken, kijken, niet kopen

Internet belangrijk informatiekanaal richting reizigers

Op 9 juni start het Wereld Natuur Fonds de campagne Kijken, kijken, niet kopen. Plant en dier te mooi voor een souvenir. Met deze campagne roept het Wereld Natuur Fonds reizigers op geen souvenirs meer te kopen die gemaakt zijn van bedreigde dier- en plantensoorten. Actie is hard nodig. Dat blijkt uit een onderzoek van Interview*NSS in opdracht van het Wereld Natuur Fonds en het aantal inbeslagnames door de douane op Schiphol. Het onderzoek laat zien dat de Nederlandse reiziger weinig weet over de soorten souvenirs die schade aan de natuur veroorzaken. Ook over de regelgeving omtrent natuursouvenirs is weinig bekend. Veel souvenirs mogen namelijk helemaal niet of alleen met de juiste vergunningen ingevoerd worden en kunnen bij inbeslagname een boete opleveren. Bij goede voorlichting is zowel de natuur als de reiziger gebaat. Een belangrijk medium binnen deze campagne is internet (www.wnf.nl).

Het lage kennisniveau over de natuursouvenirhandel bij de Nederlandse reiziger, het aantal inbeslagnames door de douane bij Schiphol en de verdubbeling van het aantal reizigers de afgelopen tien jaar, maken duidelijk dat de campagne Kijken, kijken, niet kopen bittere noodzaak is. Binnen deze campagne is als belangrijk informatiekanaal gekozen voor internet, juist om de reiziger diepgaand en zo specifiek mogelijk te informeren. In alle voorlichtingsmaterialen worden reizigers verwezen naar de internetsite.

Natuurboodschap via internet
Via een 'kijken, kijken, niet kopen-banner' op de site van het Wereld Natuur Fonds, is allereerst de link 'informatie over souvenirs' te vinden. Hier kan men opzoeken welke bedreigde dieren en planten en bijbehorende souvenirs op een vakantiebestemming voorkomen. Gedetailleerde informatie per regio is hier beschikbaar. Verder kunnen bezoekers hun kennis testen met het 'Kijken, kijken, niet kopen-spel'. De link 'campagneactiviteiten' gaat in op wat het Wereld Natuur Fonds nog meer doet om het Nederlandse publiek te informeren, maar vooral ook reizigers voor te lichten over souvenirs van bedreigde dieren en planten. Op de site is vervolgens actiemateriaal te downloaden en kunnen e-cards verstuurd worden. Zo kunnen bezoekers helpen om via internet de natuurboodschap te verspreiden.

Focus op de reiziger
Om de reiziger zo goed en direct mogelijk voor te lichten, werkt het Wereld Natuur Fonds samen met verschillende partners die ook vinden dat bij een goede voorlichting zowel de natuur als de reiziger gebaat is. Tientallen netpartners linken met de site van het Wereld Natuur Fonds of hebben redactionele ruimte aangeboden op hun websites. Deze partners zijn te vinden onder de link 'WNF Netpartners'.



Op aanvraag beschikbaar:
Beeldmateriaal is rechtenvrij verkrijgbaar via de site: www.wnf.nl/souvenirtoolkit. U kunt voor beeldmateriaal ook contact opnemen met Marjolein Sol, unit persvoorlichting, telefoon (030) 693 73 75, e-mail: msol@wwfnet.org. Persmateriaal (onderzoek Wildlife souvenirs, folder Kijken, kijken, niet kopen, factsheets, top-10-lijsten, A4 met campagnebeelden, donateursblad Panda en schema van de regionale campagnetour) is ook te vinden op de site: www.wnf.nl/souvenirtoolkit. Voor hardcopies kunt u bellen met Marjolein Sol, telefoon (030) 693 73 75.

Meer informatie:
Marie Jeanne Douven, persvoorlichter, telefoon (030) 693 73 13
Mobiel: (06) 29 535 952
e-mail: mdouven@wwfnet.org

Met vriendelijke groet,
Marjolein Sol
assistent unit persvoorlichting
Wereld Natuur Fonds
tel. 030-6937375

KIJKEN, KIJKEN, NIET KOPEN. Bezoek www.wnf.nl en leer voor uw vakantie alles over souvenirs van bedreigde dieren en planten.