PERSBERICHT PVDA
Den Haag, 8 juni 2001
PVDA-FRACTIE: ICT MOET STRUCTURELE INBEDDING IN BEKOSTIGING SCHOLEN
KRIJGEN
De voortgangsrapportage 'Onderwijs on line' (over het schooljaar
1999-2000), die tijdens een overleg met minister Hermans van OCW is
besproken, laat een zeer wisselend beeld zien van de opkomst van ICT in het
onderwijs. Positief is de ontwikkeling in het basisonderwijs, waar met
vallen en opstaan en het nodige enthousiasme de computer in hoog tempo
ingeburgerd raakt in de klas. Somberder zijn de conclusies over het
voortgezet onderwijs: het aantal uren dat leerlingen daar met de pc werken
ligt 5 maal zo laag als in het basisonderwijs (8 uur per jaar, tegen 40 keer
per jaar in groep 7), en ook de kennisontwikkeling van leraren loopt achter
bij het basisonderwijs. In de BVE is het aantal uren dat studenten onder
studietijd met computers werken zelfs gedaald, van 2,7 naar 2 uur per week.
Scholen worden in het werken met computers links en rechts ingehaald door hun leerlingen, die thuis bijna allemaal zeer actief zijn op de computer; wie er thuis geen heeft, weet de weg naar bibliotheek en mediatheek goed te vinden (in het basisonderwijs werkt 99% van de leerlingen buiten school op de computer, in het voortgezet onderwijs heeft 94% er een thuis staan, waar gemiddeld 5 uur per week op gewerkt wordt).
Deze situatie blijkt grote nadelen te hebben. Naast een groeiende
achterstelling voor de kleine groep leerlingen die thuis geen computer
heeft, blijken de verschillen tussen jongens en meisjes steeds groter te
worden.
Wat de PvdA-fractie betreft betekenen deze gegevens vooral dat ICT
een structurele inbedding in de bekostiging van scholen moet krijgen.
Moderne technologie biedt ongekende mogelijkheden voor betere
leeropbrengsten en individueler onderwijs. In een kenniseconomie is een
school zonder ICT ondenkbaar. Het bedrag per leerling zal daarom structureel
verder omhoog moeten. In deze kabinetsperiode is een brede basis gelegd, in
de volgende periode zal de cultuuromslag naar daadwerkelijke vernieuwing van
het onderwijs moeten worden gemaakt.
Achterblijvende kennis bij leraren vormt daarbij het grootste
obstakel. Eerder heeft de PvdA-fractie er voor gepleit om leraren die zich
actief scholen beter te belonen. Minister Hermans zal daar snel afspraken
met vakbonden over moeten maken. Ook zal het werken met computers veel meer
dan nu het geval is verankerd moeten worden in kerndoelen en exameneisen.
De PvdA maakt zich zorgen over de groeiende verschillen tussen
jongens en meisjes. ICT kan een prachtig middel zijn om achterstanden aan te
pakken, het mag geen nieuwe veroorzaken. De remedie van de minister (meer
onderzoek) is onvoldoende. Barth heeft hem tijdens het overleg gevraagd te
komen met maatregelen, bijvoorbeeld het stimuleren van voor meisjes
aantrekkelijke software.
Voor nadere informatie: Marleen Barth 070-318 2765