Partij van de Arbeid

PERSBERICHT PVDA

Den Haag, 8 juni 2001



PVDA-FRACTIE: ICT MOET STRUCTURELE INBEDDING IN BEKOSTIGING SCHOLEN KRIJGEN

De voortgangsrapportage 'Onderwijs on line' (over het schooljaar 1999-2000), die tijdens een overleg met minister Hermans van OCW is besproken, laat een zeer wisselend beeld zien van de opkomst van ICT in het onderwijs. Positief is de ontwikkeling in het basisonderwijs, waar met vallen en opstaan en het nodige enthousiasme de computer in hoog tempo ingeburgerd raakt in de klas. Somberder zijn de conclusies over het voortgezet onderwijs: het aantal uren dat leerlingen daar met de pc werken ligt 5 maal zo laag als in het basisonderwijs (8 uur per jaar, tegen 40 keer per jaar in groep 7), en ook de kennisontwikkeling van leraren loopt achter bij het basisonderwijs. In de BVE is het aantal uren dat studenten onder studietijd met computers werken zelfs gedaald, van 2,7 naar 2 uur per week.

Scholen worden in het werken met computers links en rechts ingehaald door hun leerlingen, die thuis bijna allemaal zeer actief zijn op de computer; wie er thuis geen heeft, weet de weg naar bibliotheek en mediatheek goed te vinden (in het basisonderwijs werkt 99% van de leerlingen buiten school op de computer, in het voortgezet onderwijs heeft 94% er een thuis staan, waar gemiddeld 5 uur per week op gewerkt wordt).

Deze situatie blijkt grote nadelen te hebben. Naast een groeiende achterstelling voor de kleine groep leerlingen die thuis geen computer heeft, blijken de verschillen tussen jongens en meisjes steeds groter te worden.

Wat de PvdA-fractie betreft betekenen deze gegevens vooral dat ICT een structurele inbedding in de bekostiging van scholen moet krijgen. Moderne technologie biedt ongekende mogelijkheden voor betere leeropbrengsten en individueler onderwijs. In een kenniseconomie is een school zonder ICT ondenkbaar. Het bedrag per leerling zal daarom structureel verder omhoog moeten. In deze kabinetsperiode is een brede basis gelegd, in de volgende periode zal de cultuuromslag naar daadwerkelijke vernieuwing van het onderwijs moeten worden gemaakt.

Achterblijvende kennis bij leraren vormt daarbij het grootste obstakel. Eerder heeft de PvdA-fractie er voor gepleit om leraren die zich actief scholen beter te belonen. Minister Hermans zal daar snel afspraken met vakbonden over moeten maken. Ook zal het werken met computers veel meer dan nu het geval is verankerd moeten worden in kerndoelen en exameneisen.

De PvdA maakt zich zorgen over de groeiende verschillen tussen jongens en meisjes. ICT kan een prachtig middel zijn om achterstanden aan te pakken, het mag geen nieuwe veroorzaken. De remedie van de minister (meer onderzoek) is onvoldoende. Barth heeft hem tijdens het overleg gevraagd te komen met maatregelen, bijvoorbeeld het stimuleren van voor meisjes aantrekkelijke software.



Voor nadere informatie: Marleen Barth 070-318 2765