Nieuws voor de digitale consument uit week 23
8 juni 2001
De Consumentenbond houdt bij wat er in de diverse media over internet bericht wordt. Alles waarvan we denken dat het voor u als consument belangrijk of interessant is, verzamelen we in korte berichten.
Flat-rate internet bij Wanadoo
7 juni, het Parool
Vanaf augustus komt Wanadoo met onbeperkt internet voor een vast bedrag via de telefoon. De provider mikt daarbij op klanten van de gratis aanbieders en wil hiermee alvast inspelen op het verdwijnen van gratis internet. Mensen die nu nog gratis internetten, betalen alleen telefoontikken aan KPN. Daarbij weten ze vantevoren niet hoe hoog de rekening aan het eind van de maand is. Volgens Wanadoo willen deze gebruikers af van die onzekerheid over de hoogte van de rekening.
Europese voorlichting over veiligheid op internet
7 juni, WebWereld
De Europese Commissie start een grote voorlichtingscampagne om internetters te wijzen op de veiligheidsproblemen op internet. De campagne is onderdeel van een groter actieplan om de veiligheid op internet te vergroten. Burgers moeten op de hoogte zijn van de gevaren en in staat worden gesteld om zichzelf te beschermen. Daarnaast zal de Europese Unie meer investeren in onderzoek naar computerveiligheid. Het actieplan is nog niet definitief. De Europese Commissie roept burgers, instellingen en bedrijven op om per e-mail op de voorstellen te reageren.
Tiental websites domineert internetgebruik
7 juni, Algemeen Dagblad
Het Nederlandse internetgebruik wordt gedomineerd door slechts een tiental websites. De meeste surfers bezoeken sites van KPN, VNU en Microsoft. Dat concluderen onderzoekers van Multiscope en ProActive. De drie sites hebben zo'n groot bereik omdat ze meerdere populaire sites aanbieden. Zo is KPN de uitgever van de telefoongids op internet, VNU van Startpagina en Ilse en Microsoft van de MSN-site, waar bezoekers een eigen hotmail-adres kunnen aanvragen. De onderzoekers denken dat de populariteit weinig te maken heeft met de bekendheid van het bedrijf, omdat veel websurfers niet weten welk bedrijf achter hun favoriete site zit.