Vlaamse Volksunie

VU steunt eisen onthaalouders met woord én daad: omvattend wetsvoorstel werd ingediend (08/06/01)

Op vrijdag 8 juni betogen de onthaalouders in Brussel voor een verbetering van hun werksituatie en een volwaardige sociale bescherming. De VU ondersteunt de eisen van de betogers zowel in woord als in daad en bepleit één omvattende regeling voor alle vormen van kinderopvang. Daarom diende de VU-kamerfractie reeds eerder een wetsvoorstel (kamerdoc. 50 0700:
http://www.dekamer.be/documents/700/1.pdf ) in waarmee alvast één aspect van de kinderopvangproblematiek rechtstreeks en onmiddellijk kan worden geregeld, nl. de mogelijkheid voor ouders om de kosten van kinderopvang voor 100% en zonder plafond af te trekken van het belastbaar inkomen, zowel voor de klassieke opvang van kinderen tot 3 jaar, als voor de meer flexibele opvang van kinderen tot 12 jaar. Daarnaast worden er in het wetsvoorstel echter ook maatregelen aangedragen voor het gebrekkig aanbod aan kinderopvangplaatsen, de betaalbaarheid voor de ouders en het sociaal en fiscaal statuut van de opvanggezinnen. Deze voorstellen impliceren evenwel een wijziging van de uitvoeringsbesluiten op het Wetboek van de Inkomstenbelastingen en inzake de sociale zekerheid.

Inzake het sociaal statuut van de onthaalouders bepleit de VU een uniforme regeling voor álle categorieën van opvangouders aan de hand van een fictieve gelijkstelling met werknemers aangevuld met een bijdragevrijstelling.

Er wordt voorgesteld om het collectief akkoord betreffende de forfaitaire raming van beroepskosten voor opvangouders aan te passen zodat voortaan personen die inkomsten ontvangen uit de opvang van kinderen tot 12 jaar een vast uurbedrag per kind als forfaitaire raming voor de beroepskosten mogen aanzien.

Daarnaast wordt het toepassingsgebied van het sociale zekerheidsstelsel voor werknemers, via een gewoon Koninklijk Besluit, uitgebreid met de onthaalouders. De gemeente treedt dan op als theoretische werkgever. Het loon waarop de bijdragen worden berekend is een fictief loon gelijk aan het gewaarborgd minimummaandinkomen voor eenieder die minstens 4 kinderen (van max. 12 jaar) voltijds opvangt. Ieder uur kinderopvang wordt aanzien als 1 voltijdse kinderopvangdag.
Voormeld fictief loon vormt tevens de basis voor de berekening van pensioenen, werkloosheidsvergoedingen en invaliditeitsuitkeringen. Het fictief loon wordt daarenboven vrijgesteld van werkgeversbijdragen.

Zelfstandige onthaalouders krijgen de mogelijkheid om in het zelfstandigenstatuut te blijven, dan wel over te stappen naar het nieuwe statuut.

Inzake het pensioen voor de statuutloze jaren uit het verleden, stelt de VU een regeling voor waarbij de jaren waarvoor de onthaalouder bewijst dat er inkomsten werden verworven ten belope van min. 4 voltijdse opvangplaatsen, worden gelijkgesteld voor de berekening van het pensioen, met een max. van 10 gelijkgestelde jaren.

Op het niveau van de Vlaamse gemeenschap bepleit de VU de uitbreiding van de subsidieregeling voor de openbare kribbes tot de, al dan niet zelfstandige, onthaalouders en de POIs. De gedeeltelijke subsidiëring van particuliere kinderopvangplaatsen blijft immers voordeliger dan de organisatie door de overheid van kinderopvang.

Tot slot, en zeker niet onbelangrijk, wenst de VU de bedragen die aan de onthaalouders worden uitgekeerd welvaartvast te maken. De huidige bedragen voor onthaalouders aangesloten bij een dienst voor opvanggezinnen, zijn al 20 jaar niet meer grondig onderhandeld.

Auteur:
VU-kamerfractie
Fons Borginon, algemeen voorzitter a.i. , Annemie Van de Casteele, kamerlid en lid Commissie Sociale Zaken

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@vu.be
Url: www.vu.be