VU steunt eisen onthaalouders met woord én daad: omvattend
wetsvoorstel werd ingediend (08/06/01)
Op vrijdag 8 juni betogen de onthaalouders in Brussel voor een
verbetering van hun werksituatie en een volwaardige sociale
bescherming. De VU ondersteunt de eisen van de betogers zowel in woord
als in daad en bepleit één omvattende regeling voor alle vormen van
kinderopvang. Daarom diende de VU-kamerfractie reeds eerder een
wetsvoorstel (kamerdoc. 50 0700:
http://www.dekamer.be/documents/700/1.pdf ) in waarmee alvast één
aspect van de kinderopvangproblematiek rechtstreeks en onmiddellijk
kan worden geregeld, nl. de mogelijkheid voor ouders om de kosten van
kinderopvang voor 100% en zonder plafond af te trekken van het
belastbaar inkomen, zowel voor de klassieke opvang van kinderen tot 3
jaar, als voor de meer flexibele opvang van kinderen tot 12 jaar.
Daarnaast worden er in het wetsvoorstel echter ook maatregelen
aangedragen voor het gebrekkig aanbod aan kinderopvangplaatsen, de
betaalbaarheid voor de ouders en het sociaal en fiscaal statuut van de
opvanggezinnen. Deze voorstellen impliceren evenwel een wijziging van
de uitvoeringsbesluiten op het Wetboek van de Inkomstenbelastingen en
inzake de sociale zekerheid.
Inzake het sociaal statuut van de onthaalouders bepleit de VU een
uniforme regeling voor álle categorieën van opvangouders aan de hand
van een fictieve gelijkstelling met werknemers aangevuld met een
bijdragevrijstelling.
Er wordt voorgesteld om het collectief akkoord betreffende de
forfaitaire raming van beroepskosten voor opvangouders aan te passen
zodat voortaan personen die inkomsten ontvangen uit de opvang van
kinderen tot 12 jaar een vast uurbedrag per kind als forfaitaire
raming voor de beroepskosten mogen aanzien.
Daarnaast wordt het toepassingsgebied van het sociale
zekerheidsstelsel voor werknemers, via een gewoon Koninklijk Besluit,
uitgebreid met de onthaalouders. De gemeente treedt dan op als
theoretische werkgever. Het loon waarop de bijdragen worden berekend
is een fictief loon gelijk aan het gewaarborgd minimummaandinkomen
voor eenieder die minstens 4 kinderen (van max. 12 jaar) voltijds
opvangt. Ieder uur kinderopvang wordt aanzien als 1 voltijdse
kinderopvangdag.
Voormeld fictief loon vormt tevens de basis voor de berekening van
pensioenen, werkloosheidsvergoedingen en invaliditeitsuitkeringen. Het
fictief loon wordt daarenboven vrijgesteld van werkgeversbijdragen.
Zelfstandige onthaalouders krijgen de mogelijkheid om in het
zelfstandigenstatuut te blijven, dan wel over te stappen naar het
nieuwe statuut.
Inzake het pensioen voor de statuutloze jaren uit het verleden, stelt
de VU een regeling voor waarbij de jaren waarvoor de onthaalouder
bewijst dat er inkomsten werden verworven ten belope van min. 4
voltijdse opvangplaatsen, worden gelijkgesteld voor de berekening van
het pensioen, met een max. van 10 gelijkgestelde jaren.
Op het niveau van de Vlaamse gemeenschap bepleit de VU de uitbreiding
van de subsidieregeling voor de openbare kribbes tot de, al dan niet
zelfstandige, onthaalouders en de POIs. De gedeeltelijke subsidiëring
van particuliere kinderopvangplaatsen blijft immers voordeliger dan de
organisatie door de overheid van kinderopvang.
Tot slot, en zeker niet onbelangrijk, wenst de VU de bedragen die aan
de onthaalouders worden uitgekeerd welvaartvast te maken. De huidige
bedragen voor onthaalouders aangesloten bij een dienst voor
opvanggezinnen, zijn al 20 jaar niet meer grondig onderhandeld.
Auteur:
VU-kamerfractie
Fons Borginon, algemeen voorzitter a.i. , Annemie Van de Casteele,
kamerlid en lid Commissie Sociale Zaken
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@vu.be
Url: www.vu.be