Ontdekkend leren in computerondersteunde simulaties
WN 01/32 * 7 juni 2001
promotie drs. C.D. Hulshof, faculteit Toegepaste Onderwijskunde:
Discovery of Ideas and Ideas about Discovery: The Influence of Prior
Knowledge on Scientific Discovery Learning in Computer-Based
Simulations
Het sterk toegenomen gebruik van computers in het onderwijs heeft
ertoe geleid om gebruik te maken van nieuwe manieren van leren en
instrueren. Computersimulaties kunnen leerprocessen ondersteunen.
Daarbij neemt ontdekken een centrale positie in.
De instructievorm ontdekkend leren kan leiden tot een betere
leerprestatie dan andere instructievormen. Echter, leerlingen blijken
dan wel makkelijk de draad kwijt te raken. Onder welke omstandigheden
het ondersteunen van het leerproces het best werkt, moet nog worden
onderzocht.
Volgens Hulshof heeft de kennis die een leerling meebrengt naar een
leertaak grote invloed op het proces van ontdekkend leren. De
processen die tijdens ontdekkend leren plaatsvinden zijn door de
promovendus onderzocht in de context van een aantal verschillende
computersimulaties. In het bijzonder keek hij naar de invloed van
domeinspecifieke voorkennis en algemene kennis van wiskundige relaties
op ontdekkend leerprocessen. Een belangrijke uitkomst is dat
domeinspecifieke kennis bij ontdekkend leren een kleinere rol lijkt te
spelen dan werd aangenomen. Deze kennis lijkt alleen van invloed te
zijn op het ontdekkend leerproces als deze tijdens het werken met een
computersimulatie kan worden aangesproken.
Het proefschrift is bedoeld om het gat tussen kennis over
leersituaties en kennis over individuele behoeften op te vullen.