Universiteit Twente

Ontdekkend leren in computerondersteunde simulaties WN 01/32 * 7 juni 2001
promotie drs. C.D. Hulshof, faculteit Toegepaste Onderwijskunde: Discovery of Ideas and Ideas about Discovery: The Influence of Prior Knowledge on Scientific Discovery Learning in Computer-Based Simulations

Het sterk toegenomen gebruik van computers in het onderwijs heeft ertoe geleid om gebruik te maken van nieuwe manieren van leren en instrueren. Computersimulaties kunnen leerprocessen ondersteunen. Daarbij neemt ontdekken een centrale positie in. De instructievorm ontdekkend leren kan leiden tot een betere leerprestatie dan andere instructievormen. Echter, leerlingen blijken dan wel makkelijk de draad kwijt te raken. Onder welke omstandigheden het ondersteunen van het leerproces het best werkt, moet nog worden onderzocht.
Volgens Hulshof heeft de kennis die een leerling meebrengt naar een leertaak grote invloed op het proces van ontdekkend leren. De processen die tijdens ontdekkend leren plaatsvinden zijn door de promovendus onderzocht in de context van een aantal verschillende computersimulaties. In het bijzonder keek hij naar de invloed van domeinspecifieke voorkennis en algemene kennis van wiskundige relaties op ontdekkend leerprocessen. Een belangrijke uitkomst is dat domeinspecifieke kennis bij ontdekkend leren een kleinere rol lijkt te spelen dan werd aangenomen. Deze kennis lijkt alleen van invloed te zijn op het ontdekkend leerproces als deze tijdens het werken met een computersimulatie kan worden aangesproken.
Het proefschrift is bedoeld om het gat tussen kennis over leersituaties en kennis over individuele behoeften op te vullen.