Thomson Multimedia neemt DSL-modem activiteiten van Alcatel over
Deze nieuwe fase in de samenwerking tussen de twee groepen is in lijn met de strategie van Alcatel zich meer op netwerkapparatuur te richten terwijl Thomson Multimedia zijn leidende spositie op de wereldmarkt versterkt in het CE-domein van de access-technologie en -producten voor breedbandnetwerken.
Rijswijk, 7 juni 2001. Thomson multimedia (Paris Sicovam: 18453 en NYSE: TMS) en Alcatel (Parijs: CGEP. en NYSE: ALA) maken bekend een Memory of Understanding te hebben getekend voor de overdracht van de activiteiten op het gebied van DSL-modems van Alcatel aan Thomson Multimedia.
Volgens de voorwaarden van deze overeenkomst neemt Thomson Multimedia in ruil voor 9,5 miljoen nieuwe aandelen van Thomson Multimedia, de activiteiten op het gebied van DSL-modems van Alcatel over. Alcatel neemt hier een leidende positie in op een groeiende markt. Tegen een koers van 48 euro per aandeel wordt de transactie geschat op 456 miljoen euro. De definitieve overeenkomst tussen de twee groepen zal worden voorgelegd aan de Ondernemingsraad en de Algemene Vergadering van Thomson Multimedia, aan de vertegenwoordigers van de Alcatel werknemers en ter goedkeuring aan de bevoegde Franse en Europese overheden. De overdracht van deze activiteiten zal naar wordt verwacht vóór het eind van 2001 afgerond zijn.
De DSL-technologieën zijn essentieel voor snelle internettoegang. In de overtuiging dat de huidige groei zich zal doorzetten, beschouwen Alcatel en Thomson Multimedia deze technologieën als een van de sleutels in de convergentie van spraak, data en video die de toegang tot de netwerken van de toekomst ingrijpend zal veranderen. Door deze overname zullen beide bedrijven hun bestaande technologische en commerciële samenwerking in deze domeinen nog verder versterken, waar ze elkaar uitstekend aanvullen.
Voor Alcatel ligt deze ontwikkeling in het verlengde van de heroriëntering
op netwerkapparatuur, dus in het bijzonder op de DSL-multiplexers (DSLAM)
waar Alcatel, volgens berekeningen van Dell'Oro, wereldwijd een marktaandeel
van 52% bezit. Anderzijds is de markt voor DSL-modems van nature voorbestemd
om te evolueren naar een commercieel en industrieel consumenten business
model; bij uitstek het domein van Thomson multimedia. Door de verkoop van
deze activiteiten aan Thomson Multimedia zal de ontwikkeling van deze
DSL-modems worden versneld.
Alcatel zal zijn posities en technologieën in DSL-infrastructuur blijven
ontwikkelen, in het bijzonder op het gebied van videodiensten, waarvoor
volgens de verwachting een uitstekende toekomst is weggelegd. Door de
samenwerking met Thomson Multimedia zullen innovatieve end-to-end
oplossingen kunnen worden aangeboden dankzij het aanvullende karakter van
netwerkapparatuur en access-producten voor de consumentenmarkt. Overigens
behoudt Alcatel de productieactiviteiten van DSL-componenten.
Voor Thomson Multimedia betekent deze overname dat het bedrijf onmiddellijk
een leidende positie op wereldschaal verwerft, een algemeen erkende
technologische expertise en een wereldwijde klantenportfolio voor het
segment van DSL-producten op de consumentenmarkt. Op dit vlak wordt een
sterke expansie verwacht. Deze activiteiten betekenen een aanvulling op het
gebied van satellietdecoders, kabelmodems en ontwikkelingen op het gebied
van digitale televisie (DVB-Terrestrial). Op deze wijze wordt zo de absolute
leiderspositie van Thomson op het gebied van access-technologieën en
-producten voor breedbandnetwerken nog meer versterkt.
Met deze overname zet het bedrijf een nieuwe stap in de verwezenlijking van
de strategie om een leidende positie in te nemen in de transitie van analoge
naar digitale technologien, door voor elke netwerktype complete
end-to-end-oplossingen aan te bieden voor toegang tot digitale content en
-diensten; voor zowel de zakelijke als de consumenten markt.
De Alcatel-activiteiten op het gebied van DSL-modems, die door Thomson
Multimedia worden overgenomen, nemen een vooraanstaande plaats in op een
sterk groeiende markt die in 2000 reeds 7,6 miljoen units betrof. Alcatel
verkocht in 2000 circa 1,7 miljoen units. Volgens Dell'Oro komt dat neer op
22% van de markt in 2000, en 28% in het eerste kwartaal van 2001. De
productielijn betreft alle toepassingen (bedrijfsmatige en consumenten),
zowel Ethernet, USB als draadloze LAN's. Een aantal toonaangevende
telecomoperators die DSL bieden, waaronder SBC, Bell South, Telmex, France
Telecom, BT, Telefonica, China Telecom, Telstra, etc. maken gebruik van
Alcatel DSL-modems.
De technologische expertise van het R&D-team, bestaande uit 150 ingenieurs
geniet wereldfaam, dankzij de algemene eigenschappen van de DSL-technologie
en het IC-ontwerp. De kern van de activiteiten bevindt zich te Kontich bij
Antwerpen (België), terwijl nog twee andere teams actief zijn in Rennes
(Frankrijk) en in Stuttgart (Duitsland). Deze activiteiten zullen worden
ondergebracht in de divisie Consumentenproducten van Thomson Multimedia, in
het segment Breedbandproducten.
"Alcatel is enthousiast over deze nieuwe stap in de samenwerking met Thomson
Multimedia, die een nauwe band legt tussen twee kernactiviteiten van onze
bedrijven. Ik twijfel er niet aan dat deze transactie het modemteam in staat
zal stellen de ontwikkelingen nog verder te versnellen en dat onze twee
groepen de markt zullen kunnen verrijken met de end-to-end-oplossingen die
ze nodig heeft voor interactieve video", verklaarde Serge Tchuruk, CEO van
Alcatel.
"Onze expertise in videotechnologieën en onze gerichtheid op de sterk
groeiende consumentenmarkt voor digitale apparatuur, worden op ideale wijze
aangevuld door de versteviging van onze partnership met Alcatel. Met de
satelliet, de kabel en thans DSL wil Thomson een onomstotelijke
leiderspositie veroveren op het gebied van accesstechnieken voor digital
content en interactieve diensten", verklaarde Thierry Breton, CEO van
Thomson Multimedia.
Over Thomson multimedia
Met verkoopcijfers van 9,1 miljard euro (8,3 miljard US$) in 2000 en 73.000
medewerkers in meer dan 30 landen, biedt Thomson Multimedia (Paris Sicovam:
18453) (NYSE: TMS) een ruim gamma van technologieën, systemen, afgewerkte
producten en diensten zowel voor de cosument als voor bedrijven in het
domein van entertainment en media. De groep is met vijf hoofdactiviteiten
volop bij de transitie naar digitale technologien betrokken: oplossingen
voor digitale media, schermen en componenten, consumentenproducten, nieuwe
media en diensten, octrooien en licenties. Thomson Multimedia levert de
producten en diensten hoofdzakelijk onder de merknamen THOMSON, RCA en
TECHNICOLOR. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Thomson
multimedia: http://www.thomson-multimedia.com
Over Alcatel
Alcatel bouwt de nieuwe generatie netwerken en biedt daarmee geintegreerde
'end-to-end' voice- en data-oplossingen aan bestaande en nieuwe operators.
Evenals aan bedrijven en consumenten. Met een omzet van Euro 31,4 miljard
(69 miljard gulden) in 2000 en 130.000 werknemers is Alcatel actief in ruim
130 landen. In Nederland biedt Alcatel Telecom Nederland B.V. werk aan
ongeveer 1000 mensen. De hoofdvestiging is in Rijswijk.
Einde persbericht