EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO positief over nieuw herkenningssysteem zware vrachtauto's

EVO is positief over het nieuwe herkenningssysteem dat te zware vrachtauto's rijdend herkent. Minister Netelenbos heeft dit zogenoemde 'Weigh in Motionsystem' vanochtend in werking gesteld op de A12 bij Bodegraven. EVO denkt dat dit systeem, dat ook op de A4 bij Schiphol en op de A16 bij Moerdijk functioneert, een goede bijdrage levert aan het voorkomen van overbelading. De verladersorganisatie is principieel tegen te zwaar beladen vrachtauto's, omdat die de veiligheid verlagen, schade aan het wegdek veroorzaken en concurrentievervalsend werken.

Wel verzet EVO zich tegen het beeld dat iedere vrachtauto overbeladen zou zijn. Dit is zeker niet het geval. Bovendien gaat het in veel gevallen van overbelading om overschrijding van de maximaal toegestane aslast in plaats van overschrijding van het totale maximale gewicht. Aslast overschrijding gebeurt niet opzettelijk. In een vrachtauto staat lading voor verschillende klanten. Op het moment dat een deel van de lading is gelost, verschuift het zwaartepunt van de vrachtauto. Hierdoor kan de last op bijvoorbeeld de voorste as te hoog worden, hoewel het totale gewicht het maximum niet overschrijdt. EVO vindt dat de overheid soepel moet zijn bij aslastoverschrijdingen.

De aansprakelijkheid voor overbelading ligt tussen de verlader (opdrachtgever) en vervoerder (uitvoerder). Daarom pleit EVO voor gedeelde verantwoordelijkheid en wijst haar leden, de verladers, erop dat zij goede afspraken maken met de vervoerder.

EVO vraagt de overheid om initiatieven te stimuleren die de overbelading kunnen voorkomen. Zoals 'on board-weegapparatuur', waarmee de chauffeur na het laden en lossen de aslasten kan bepalen. Een andere oplossing is stimuleren van het gebruik van de drie-assige trekker, het voorste deel van een vrachtauto met oplegger. Nadeel hiervan is dat het eigen gewicht van deze vrachtauto zwaarder is dan van twee-assige versies. Door de beperking van het maximaal toelaatbare gewicht van vrachtauto's kunnen drie-assers niet volledig worden benut. Volgens EVO moet daarom het maximaal toelaatbaar gewicht worden verhoogd. Ook is het mogelijk het bedrijfsleven voor de hogere kosten te compenseren.

Terug ...