Politiebericht Flevoland: Gehele regio 7-06-2001
Persbericht Klachtencommissie
Aan de redactie
Namens de klachtencommissie van Politie Flevoland treft u onderstaand
een korte samenvatting aan van de jaarverslagen van de
klachtencommissie en de commissie van toezicht voor de politiecellen
in de politieregio Flevoland.
Persbericht
Jaarverslag 2000 klachtencommissie optreden ambtenaren van Politie
Flevoland
Conform de regionale klachtenregeling van de politieregio Flevoland
beoordeelt sinds 1994 een onafhankelijke klachtencommissie de klachten
die bij Politie Flevoland binnenkomen. Zij adviseert de
korpsbeheerder, die uiteindelijk het eindoordeel vaststelt over de
afhandeling van de klacht. Jaarlijks doet de commissie verslag van
haar werkzaamheden. Onderstaand is een korte indruk van het
jaarverslag 2000 weergegeven.
In 2000 werden 101 klachten ingediend tegen 83 klachten in 1999.
De commissie kreeg in 2000 in totaal 106 klachten onder ogen ter
beoordeling / advisering. Van deze 106 klachten waren er 4 in 1998 en
51 in 1999 ingediend. De klachten die in 2000 werden ingediend,
bestonden uit 249 onderdelen waarvan er 114 in 2000 werden afgehandeld
. Van deze 114 waren 25 onderdelen gegrond, 4 gedeeltelijk gegrond, 47
ongegrond en 28 ter kennis van de commissie gebracht. Ten aanzien van
10 onderdelen onthield de commissie zich van advies. Op 31 december
2000 waren nog 135 klachtonderdelen in behandeling.
De korpsbeheerder heeft steeds het advies van de commissie gevolgd.
Ten aanzien van het gestegen aantal in 2000 ingediende klachten is de
commissie licht zorgelijk. Het grootst aantal klachtonderdelen had
betrekking op onvoldoende dienstverlening en nagenoeg eenzelfde aantal
op niet of onvoldoende optreden.
Tevens ontving de commissie een aanzienlijk aantal klachten
(gedeeltelijk) betrekking hebbend op onbehoorlijke bejegening.
In tegenstelling tot 1999 werden in 2000 minder klachten ingediend
over handboeien en over de inzet van diensthonden.
Evenals in voorgaande jaren heeft de commissie zich bezig gehouden met
de vraag of er structurele tekortkomingen zijn in het functioneren van
de politie en zich met extra aandacht gebogen over de klachten per
district.
De commissie constateert dat de stijging van het aantal klachten
evenredig is verdeeld over beide districten van de politieregio.
Daarbij merkt de commissie op dat het aantal klachten in Lelystad ten
opzichte van het aantal in Almere zich goed verhoudt tot het aantal
inwoners in de respectievelijke plaatsen.
De commissie heeft ten aanzien van het aantal geweldmeldingen speciaal
gelet op Almere, waarbij zij constateert dat met betrekking tot de
politie in de gemeente Almere 10 klachten, in de gemeente Dronten 1
klacht en in de gemeente Lelystad 3 klachten over geweld werden
ingediend. Volgens de commissie blijft het aantal klachten over geweld
voor de politie in Almere zorgwekkend, hetgeen betekent dat voor de
beheersing van deze geweldsinzet extra aandacht nodig is.
De commissie komt tot de volgende conclusie:
Er is geen reden om te stellen dat er sprake is van structurele
tekorten in het politieoptreden in Flevoland. Een aparte opmerking in
dit verband moet voor Almere worden gemaakt. Almere heeft wel kans
gezien om de afhandeltermijn in met name de tweede helft van 2000
aanzienlijk terug te brengen ten opzichte van de eerste helft van
2000, en met name ten opzichte van de afhandeltermijn die Almere in
1999 nodig had.
De commissie plaatst voorts een gemengd negatieve en positieve
opmerking bij de afhandeling van klachten. Negatief vindt de commissie
het feit dat de door een burger ingediende klacht bevestigd wordt met
een ontvangstbewijs waarin staat dat de klacht in uiterlijk 10 weken
wordt afgehandeld, terwijl de burger dan bemerkt dat nog steeds de
daadwerkelijke afhandeling pas vele weken later plaatsvindt. De
commissie heeft kennisgenomen van een evaluatierapport met betrekking
tot klachtafhandeling 1999/2000 naar aanleiding waarvan diverse
maatregelen ter verbetering worden getroffen, met name ook betreffende
de afhandeltermijn. Dit stemt de commissie positief.
De commissie beveelt de korpsbeheerder dan ook aan te bevorderen dat
verder gezocht wordt naar maatregelen die kunnen leiden tot
verbetering.
Jaarverslag 2000 Commissie van Toezicht voor de politiecellen in de
politieregio Flevoland
De commissie van toezicht heeft tot taak toezicht te houden op de
bejegening van arrestanten in politiebureaus en op de naleving van de
daarop betrekking hebbende voorschriften. De commissieleden bezoeken
daarvoor onaangekondigd op wisselende dagen en tijdstippen de bureaus.
In 2000 werden door de leden van de commissie 24 bezoeken afgelegd, te
weten 4 in Emmeloord, 10 in Lelystad en 10 in Almere.
De leden spraken met 82 arrestanten.
De commissie concludeert
- dat de politiecellen in de bureaus voldoen aan de wettelijke eisen;
- dat de arrestantenzorg over het algemeen goed, vriendelijk en
professioneel is;
- dat de arrestantenverzorgers gemotiveerd en bekwaam zijn.
Deze conclusies nemen niet weg dat vrijwel bij nagenoeg ieder bezoek
blijkt hoe nuttig en wenselijk de bezoeken zijn, zowel voor de
arrestanten als voor arrestantenverzorgers en politieambtenaren.
Nadere informatie over dit persbericht / de jaarverslagen kan vanaf
donderdag 7 juni 2001, 9.00 uur worden ingewonnen bij:
- De heer mr. P.R. Stoffelen, voorzitter van de klachtencommissie en
commissie van toezicht politiecellen, telefoon 0252 53 25 80;
- De heer drs. Ch. Leeuwe, korpsbeheerder van politie regio Flevoland,
telefoon 0320 27 82 50
Exemplaren van de jaarverslagen zijn op te vragen bij het secretariaat
van de klachtencommissie en commissie van toezicht politiecellen,
telefoon 0320 27 77 88 / 27 77 57.
NB: Een klacht kan bestaan uit meerdere onderdelen. Iemand kan
bijvoorbeeld een klacht indienen omdat zijn aangifte niet is opgenomen
en hij daarbij onbehoorlijk te woord is gestaan. Het klachtonderdeel
over het niet opnemen van de aangifte kan dan ongegrond worden
verklaard terwijl het onderdeel het onbehoorlijk te woord zijn gestaan
gegrond verklaard kan worden.