7-6-2001
MINI by BMW, een moderne legende
BMW heeft de legendarische MINI in een nieuw, modern jasje gestoken,
het resultaat is een klassieker met de allernieuwste techniek die
ruimschoots voldoet aan de wensen van hedendaagse automobilisten.
De nieuwe MINI is een sterk toekomstgerichte interpretatie van een
pure klassieker. Enerzijds zijn er duidelijke trekken van de
oorspronkelijke Mini waarneembaar, maar onder de fraaie lijnen gaat de
laatste stand der techniek schuil.
Een volwaardige vierzitter, exponent van een moderne, urbane
levensstijl. Verheven boven mode en kortstondige grillen komt de
nieuwe MINI op eigen wijze tegemoet aan de wensen van autoliefhebbers.
De MINI staat voor plezier in je leven en schept een band tussen
maatschappelijke klassen, nationaliteiten en generaties. Deze auto is
ongeveer het tegenovergestelde van een statussymbool.
MINI: design
Alle uitvoeringen van de nieuwe MINI hebben een krachtige,
aantrekkelijke uitstraling. Het design heeft iets organisch, de
belijning is vloeiend, zuiver en elegant. De nieuwe modellen zijn
ontworpen als MINI, dus ontwerp en technologie zijn absoluut
authentiek. De MINI voelt vlot en levendig aan. De nieuwe vormgeving
maakt ook een ongekend dynamische indruk. Zelfs bij stilstand lijkt
het nog alsof de auto vooruitgaat.
De vormgeving van de motorkap maakt het nieuwe model weer in één
oogopslag herkenbaar als MINI. Daarbij geven de grote, ronde koplampen
hem weer een eigen gezicht, altijd vriendelijk, krachtig en
beweeglijk. De combinatie van extreem korte achtersteven, rechte
schermen en dominante achterlichten zorgt ervoor dat de MINI compact
en toch bijzonder dynamisch overkomt. De vormgeving van de
achterlichten is eveneens bijzonder. Dat komt omdat de ontwerpers erin
zijn geslaagd traditionele vormen te transformeren naar een
lijnvoering van deze tijd. De MINI is een van de weinige automobielen
waarvan de achterlichten buiten de kofferruimte-opening zijn
geplaatst. De spatbordverbreders en de horizontale belijning van de
achterzijde zorgen er samen voor dat de MINI van achteren een brede
indruk maakt.
Bij de MINI Cooper kunnen het dak en de buitenspiegels naar keuze
worden uitgevoerd in wit of zwart, ongeacht de carrosseriekleur.
Indien voor een dak in carrosseriekleur wordt gekozen zijn de spiegels
altijd zwart. De buitenspiegels zijn overigens elektrisch verstelbaar.
Bij de MINI One is het dak altijd uitgevoerd in carrosseriekleur. Het
geheel is afgezet met zwarte details, zoals de lamellen in de grille,
de handgreep op de achterklep, de antenne en de buitenspiegelhuizen.
De MINI One biedt alles dat karakteristiek is voor de MINI. Verder
onderscheidt hij zich in dit premium-segment door zijn attractieve
prijsstelling.
Bij het ontwerp van de MINI is veel aandacht geschonken aan de
spoorbreedte. Die moest zo groot mogelijk zijn. Natuurlijk om het
kenmerkende verschijningsbeeld van de MINI te accentueren. Maar vooral
ook om tot de verbeelding sprekende rijprestaties mogelijk te maken.
En niet in de laatste plaats om te voldoen aan de veiligheidseisen, nu
en in de toekomst.
In de cockpit zijn alle primaire functies, zoals motortoerental,
snelheid, tankinhoud en koelvloeistoftemperatuur snel en exact te
overzien op een nieuw ontworpen instrumentarium. Vormgeving en
plaatsing van alle bedieningselementen zijn uiterst functioneel en
ergonomisch. Volgens het motto MINI is different, hebben de ingenieurs
bij het ontwerpen van de middenconsole iets gecreëerd dat in geen
enkele andere auto is te vinden. Daarbij hebben ze karakteristieke
elementen getransformeerd tot typische MINI-details van de 21e eeuw.
MINI: techniek
Even boeiend als zijn verschijningsbeeld is de carrosseriestructuur,
die absoluut nieuwe maatstaven zet. Met gebruikmaking van de
allermodernste constructiemethodes, zoals virtuele crash-simulatie, is
de hoogst mogelijke mate van carrosseriestijfheid verkregen met de
meest compacte bouwwijze. Dat vormt de basis voor het kart-achtige
gevoel, waaraan MINI-rijders zoveel plezier beleven. Dat rijplezier
wordt krachtig ondersteund door een 1,6-liter viercilinder
benzinemotor met vier kleppen per cilinder.
De conversie van motorvermogen in veilig rijplezier werd mogelijk met
geavanceerde ondersteltechnologie. De multi-link achterwielophanging
van de MINI is een unieke constructie. Het biedt enerzijds een
ongekend handlinggemak, waarbij wisselend wegdek nauwelijks invloed
heeft op de wegligging of het stuurkarakter. Anderzijds maakt het een
zeer royale bagageruimte mogelijk.
De voorwielophanging van de MINI is gebaseerd op het beproefde
McPherson-principe. Dit biedt immers niet alleen voordelen voor wat
betreft het gewicht, maar ook voor de benodigde ruimte. Aandrijfassen
van gelijke lengte een aspect dat meestal is voorbehouden aan grote
voorwielaangedreven modellen garanderen een symmetrische feedback van
de voorwielaandrijving naar de besturing. Een detail dat duidelijk
merkbaar is bij zowel acceleren, remmen als rijden in bochten.
Grote schijfremmen (vóór geventileerd) op alle wielen, aangevuld met ABS (vier sensoren), CBC (Cornering Brake Control) en EBD (elektronische remkrachtverdeling) geven de MINI een toonaangevend remgedrag. Naar wens zijn tegen meerprijs ook de tractieregeling ASC+T en de dynamische stabiliteitscontrole DSC verkrijgbaar.
De MINI Cooper wordt aangedreven door een bijzonder vlotte
viercilinder 16V-motor. Uit een cilinderinhoud van 1,6 liter levert
hij 85 kW/115 pk. Daarmee accelereert de MINI Cooper in slechts 9,2
seconden van 0 naar 100 km/h en heeft hij een topsnelheid van 200
km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik is met 6,7 l/100 km relatief
bescheiden.
In het basismodel MINI One levert de 1,6-liter motor een vermogen van
66 kW/90 pk. De acceleratie van 0 100 km/h duurt hier slechts10,9
seconden. De topsnelheid is 185 km/h en gemiddeld bedraagt het
verbruik slechts 6,5 l/100 km.
Alle varianten van de MINI zetten in deze klasse nieuwe maatstaven op
het gebied van zowel actieve als passieve veiligheid. Zo zorgen de
zeer sterke carrosserie en het uitgebreide airbagsysteem voor een in
dit segment unieke bescherming van de inzittenden. De bestuurder en
voorpassagier worden standaard beschermd door airbags in stuur en
dashboard. Voor zijdelingse bescherming zorgen in de voorstoelen
geïntegreerde zij-airbags. Bovendien kan de MINI als optie en ook dat
is uniek in deze klasse worden uitgerust met het hoofd-airbagsysteem
AHPS 2 (Advanced Head Protection System). Dit biedt inzittenden voor-
én achterin de hoogst mogelijke bescherming tegen hoofdletsel. Verder
is een automatische bandenspanningswaarschuwing standaard eveneens een
uniek veiligheidsverhogend detail.
MINI: zelfstandig merk binnen BMW Group
MINI is binnen de portfolio van de BMW Group een zelfstandig merk. De
MINI wordt geheel gebouwd volgens de principes en de kwaliteitseisen
van BMW in de dedicated MINI fabriek in het Engelse Oxford.