AutoRai

7-6-2001

MINI by BMW, een moderne legende

BMW heeft de legendarische MINI in een nieuw, modern jasje gestoken, het resultaat is een klassieker met de allernieuwste techniek die ruimschoots voldoet aan de wensen van hedendaagse automobilisten.

De nieuwe MINI is een sterk toekomstgerichte interpretatie van een pure klassieker. Enerzijds zijn er duidelijke trekken van de oorspronkelijke Mini waarneembaar, maar onder de fraaie lijnen gaat de laatste stand der techniek schuil.

Een volwaardige vierzitter, exponent van een moderne, urbane levensstijl. Verheven boven mode en kortstondige grillen komt de nieuwe MINI op eigen wijze tegemoet aan de wensen van autoliefhebbers. De MINI staat voor plezier in je leven en schept een band tussen maatschappelijke klassen, nationaliteiten en generaties. Deze auto is ongeveer het tegenovergestelde van een statussymbool.

MINI: design

Alle uitvoeringen van de nieuwe MINI hebben een krachtige, aantrekkelijke uitstraling. Het design heeft iets organisch, de belijning is vloeiend, zuiver en elegant. De nieuwe modellen zijn ontworpen als MINI, dus ontwerp en technologie zijn absoluut authentiek. De MINI voelt vlot en levendig aan. De nieuwe vormgeving maakt ook een ongekend dynamische indruk. Zelfs bij stilstand lijkt het nog alsof de auto vooruitgaat.

De vormgeving van de motorkap maakt het nieuwe model weer in één oogopslag herkenbaar als MINI. Daarbij geven de grote, ronde koplampen hem weer een eigen gezicht, altijd vriendelijk, krachtig en beweeglijk. De combinatie van extreem korte achtersteven, rechte schermen en dominante achterlichten zorgt ervoor dat de MINI compact en toch bijzonder dynamisch overkomt. De vormgeving van de achterlichten is eveneens bijzonder. Dat komt omdat de ontwerpers erin zijn geslaagd traditionele vormen te transformeren naar een lijnvoering van deze tijd. De MINI is een van de weinige automobielen waarvan de achterlichten buiten de kofferruimte-opening zijn geplaatst. De spatbordverbreders en de horizontale belijning van de achterzijde zorgen er samen voor dat de MINI van achteren een brede indruk maakt.

Bij de MINI Cooper kunnen het dak en de buitenspiegels naar keuze worden uitgevoerd in wit of zwart, ongeacht de carrosseriekleur. Indien voor een dak in carrosseriekleur wordt gekozen zijn de spiegels altijd zwart. De buitenspiegels zijn overigens elektrisch verstelbaar.

Bij de MINI One is het dak altijd uitgevoerd in carrosseriekleur. Het geheel is afgezet met zwarte details, zoals de lamellen in de grille, de handgreep op de achterklep, de antenne en de buitenspiegelhuizen. De MINI One biedt alles dat karakteristiek is voor de MINI. Verder onderscheidt hij zich in dit premium-segment door zijn attractieve prijsstelling.

Bij het ontwerp van de MINI is veel aandacht geschonken aan de spoorbreedte. Die moest zo groot mogelijk zijn. Natuurlijk om het kenmerkende verschijningsbeeld van de MINI te accentueren. Maar vooral ook om tot de verbeelding sprekende rijprestaties mogelijk te maken. En niet in de laatste plaats om te voldoen aan de veiligheidseisen, nu en in de toekomst.

In de cockpit zijn alle primaire functies, zoals motortoerental, snelheid, tankinhoud en koelvloeistoftemperatuur snel en exact te overzien op een nieuw ontworpen instrumentarium. Vormgeving en plaatsing van alle bedieningselementen zijn uiterst functioneel en ergonomisch. Volgens het motto MINI is different, hebben de ingenieurs bij het ontwerpen van de middenconsole iets gecreëerd dat in geen enkele andere auto is te vinden. Daarbij hebben ze karakteristieke elementen getransformeerd tot typische MINI-details van de 21e eeuw.

MINI: techniek

Even boeiend als zijn verschijningsbeeld is de carrosseriestructuur, die absoluut nieuwe maatstaven zet. Met gebruikmaking van de allermodernste constructiemethodes, zoals virtuele crash-simulatie, is de hoogst mogelijke mate van carrosseriestijfheid verkregen met de meest compacte bouwwijze. Dat vormt de basis voor het kart-achtige gevoel, waaraan MINI-rijders zoveel plezier beleven. Dat rijplezier wordt krachtig ondersteund door een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met vier kleppen per cilinder.

De conversie van motorvermogen in veilig rijplezier werd mogelijk met geavanceerde ondersteltechnologie. De multi-link achterwielophanging van de MINI is een unieke constructie. Het biedt enerzijds een ongekend handlinggemak, waarbij wisselend wegdek nauwelijks invloed heeft op de wegligging of het stuurkarakter. Anderzijds maakt het een zeer royale bagageruimte mogelijk.

De voorwielophanging van de MINI is gebaseerd op het beproefde McPherson-principe. Dit biedt immers niet alleen voordelen voor wat betreft het gewicht, maar ook voor de benodigde ruimte. Aandrijfassen van gelijke lengte een aspect dat meestal is voorbehouden aan grote voorwielaangedreven modellen garanderen een symmetrische feedback van de voorwielaandrijving naar de besturing. Een detail dat duidelijk merkbaar is bij zowel acceleren, remmen als rijden in bochten.

Grote schijfremmen (vóór geventileerd) op alle wielen, aangevuld met ABS (vier sensoren), CBC (Cornering Brake Control) en EBD (elektronische remkrachtverdeling) geven de MINI een toonaangevend remgedrag. Naar wens zijn tegen meerprijs ook de tractieregeling ASC+T en de dynamische stabiliteitscontrole DSC verkrijgbaar.

De MINI Cooper wordt aangedreven door een bijzonder vlotte viercilinder 16V-motor. Uit een cilinderinhoud van 1,6 liter levert hij 85 kW/115 pk. Daarmee accelereert de MINI Cooper in slechts 9,2 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft hij een topsnelheid van 200 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik is met 6,7 l/100 km relatief bescheiden.

In het basismodel MINI One levert de 1,6-liter motor een vermogen van 66 kW/90 pk. De acceleratie van 0 100 km/h duurt hier slechts10,9 seconden. De topsnelheid is 185 km/h en gemiddeld bedraagt het verbruik slechts 6,5 l/100 km.

Alle varianten van de MINI zetten in deze klasse nieuwe maatstaven op het gebied van zowel actieve als passieve veiligheid. Zo zorgen de zeer sterke carrosserie en het uitgebreide airbagsysteem voor een in dit segment unieke bescherming van de inzittenden. De bestuurder en voorpassagier worden standaard beschermd door airbags in stuur en dashboard. Voor zijdelingse bescherming zorgen in de voorstoelen geïntegreerde zij-airbags. Bovendien kan de MINI als optie en ook dat is uniek in deze klasse worden uitgerust met het hoofd-airbagsysteem AHPS 2 (Advanced Head Protection System). Dit biedt inzittenden voor- én achterin de hoogst mogelijke bescherming tegen hoofdletsel. Verder is een automatische bandenspanningswaarschuwing standaard eveneens een uniek veiligheidsverhogend detail.

MINI: zelfstandig merk binnen BMW Group

MINI is binnen de portfolio van de BMW Group een zelfstandig merk. De MINI wordt geheel gebouwd volgens de principes en de kwaliteitseisen van BMW in de dedicated MINI fabriek in het Engelse Oxford.