D66


7 juni 2001

Kabinetsbesluit kilometerheffing verwelkomd

D66 is verheugd over het kabinetsbesluit om de door D66 in november jongstleden voorgestelde kilometerheffing in te voeren. Deze maatregel is een sprong voorwaarts op het gebied van het beprijzen van verkeer en vervoer. Met het systeem van kilometerheffing wordt niet langer het bezit van een auto belast maar het gebruik. Selectief autogebruik wordt hierdoor bevorderd. Bovendien wordt het met de invoering van kilometerheffing mogelijk files te verminderen, waardoor de bereikbaarheid van de grote steden verbetert.

Belangrijk uitgangspunt voor D66 bij het invoeren van de kilometerheffing is dat hiermee geen hogere belastingopbrengst wordt beoogd. Vaste kosten als de motorrijtuigenbelasting en de Belasting op Motorrijtuigen en Personenauto's dienen evenredig aan de opbrengst van de kilomerheffing te verminderen. Uiteindelijk dienen deze vaste lasten te worden afgeschaft.

Einddoel voor D66 is een gedifferentieerde heffing naar tijd, plaats en mileukenmerken van de auto. Een platte heffing is alleen als eerste stap aanvaardbaar indien de techniek de beoogde differentiatie in zich heeft. Niet alleen heeft een gedifferentieerde kilometerheffing het grootste effect op filevermindering, ook kan dan beter rekening worden gehouden met het wel of niet aanwezig zijn van vervoersalternatieven.

De veelgehoorde gedachte dat in plaats van kilometerheffing de benzineaccijns kan worden verhoogd heeft geen voorkeur omdat differentiatie naar tijd en plaats dan niet mogelijk is en er onaanvaardbare effecten voor benzinepomphouders in de grensstreek optreden.