7 juni 2001
Kabinetsbesluit kilometerheffing verwelkomd
D66 is verheugd over het kabinetsbesluit om de door D66 in november
jongstleden voorgestelde kilometerheffing in te voeren. Deze maatregel
is een sprong voorwaarts op het gebied van het beprijzen van verkeer
en vervoer. Met het systeem van kilometerheffing wordt niet langer het
bezit van een auto belast maar het gebruik. Selectief autogebruik
wordt hierdoor bevorderd. Bovendien wordt het met de invoering van
kilometerheffing mogelijk files te verminderen, waardoor de
bereikbaarheid van de grote steden verbetert.
Belangrijk uitgangspunt voor D66 bij het invoeren van de
kilometerheffing is dat hiermee geen hogere belastingopbrengst wordt
beoogd. Vaste kosten als de motorrijtuigenbelasting en de Belasting op
Motorrijtuigen en Personenauto's dienen evenredig aan de opbrengst van
de kilomerheffing te verminderen. Uiteindelijk dienen deze vaste
lasten te worden afgeschaft.
Einddoel voor D66 is een gedifferentieerde heffing naar tijd, plaats
en mileukenmerken van de auto. Een platte heffing is alleen als eerste
stap aanvaardbaar indien de techniek de beoogde differentiatie in zich
heeft. Niet alleen heeft een gedifferentieerde kilometerheffing het
grootste effect op filevermindering, ook kan dan beter rekening worden
gehouden met het wel of niet aanwezig zijn van vervoersalternatieven.
De veelgehoorde gedachte dat in plaats van kilometerheffing de
benzineaccijns kan worden verhoogd heeft geen voorkeur omdat
differentiatie naar tijd en plaats dan niet mogelijk is en er
onaanvaardbare effecten voor benzinepomphouders in de grensstreek
optreden.