VAN DEN ENDE THEATERPRODUCTIES
http://www.musicals.nl

Musical Saturday Night Fever klaar voor publiek

Voor een volle zaal wordt morgenavond in het Beatrix Theater in Utrecht de eerste van een reeks try outs van de discodansmusical Saturday Night Fever gespeeld. Met de hits van de Bee Gees en met de onvergetelijke bewegingen van hoofdpersoon in het strak gesneden witte pak: Joost de Jong in de rol van Tony Manero. Over ruim twee weken, op zondag 24 juni, is de officiële Nederlandse première in Joop van den Ende's tweede zogeheten 'open einde' theater. De afgelopen weken is, na twee maanden in een repetitielokaal, onder leiding van regisseur Lou Jacob, choreografe Sarah Miles en decorontwerpster Klara Zieglerova met man en macht gewerkt aan het bijeen laten komen van alle onderdelen van de productie, van de discovloer en het geluid tot het licht, het acteren en de dans.

Lou Jacob benadrukt dat de Nederlandse productie van Saturday Night Fever geen kopie is van de film of van eerdere versies van de musical uit Londen, New York of Keulen: 'Wij hebben ons verdiept in de film, maar wilden die daarna ook weer zo snel mogelijk vergeten. Zodra de repetities begonnen, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe en dynamische invalshoek. Het unieke gevoel dat je als tiener in de seventies had, hebben wij willen vertalen naar deze tijd.'

De verwachtingen die het publiek nu heeft van de voorstelling zijn veel hoger dan ruim twintig jaar geleden toen de film voor het eerst in de bioscoop was te zien. Choreografe Sarah Miles heeft het aangedurfd om de dansen uit de film aan te passen: 'De jaren zeventig waren qua dans veel braver en ingetogener dan we allemaal denken. Tegenwoordig verwacht de bezoeker acrobatische hoogstandjes, terwijl deze eind jaren zeventig nog niet werden uitgevoerd. Samen met mijn assistenten heb ik daarom gekozen voor een mix van dansroutines uit de jaren zeventig en spectaculaire trucs van deze tijd.' Vertaler Daniël Cohen kreeg de zware taak om niet alleen het script te vertalen, maar ook de wereldberoemde liedteksten van de Bee Gees. Zodat de songs en het verhaal elkaar aanvullen. Kreten als 'Night Fever' en 'Staying Alive'blijven echter wel behouden.

Speciaal voor deze nieuwe grote musicalproductie heeft een team onder leiding van echtgenote Janine van den Ende een totale transformatie van het theaterrestaurant bewerkstelligd. De bezoeker die het Saturday Night Fever-restaurant (design Cor Locker) binnenstapt zal zich ogenblikkelijk in de jaren zeventig wanen met de voor die tijd kenmerkende kleuren oranje, appelgroen, paars, het plexiglas en het chroom. Ook het menu is geheel afgestemd op de kaart van de Italiaanse gemeenschap in het New York van de zeventiger jaren. Extra bijzonderheid is dat het restaurant elke avond tijdens de voorstelling wordt omgetoverd in een discotheek waar een seventies-DJ de theaterbezoekers tot na middernacht de discodanspassen zal laten herontdekken.



----
Noot voor de redactie/