VAN DEN ENDE THEATERPRODUCTIES
http://www.musicals.nl
Musical Saturday Night Fever klaar voor publiek
Voor een volle zaal wordt morgenavond in het Beatrix Theater in
Utrecht de eerste van een reeks try outs van de discodansmusical
Saturday Night Fever gespeeld. Met de hits van de Bee Gees en met de
onvergetelijke bewegingen van hoofdpersoon in het strak gesneden witte
pak: Joost de Jong in de rol van Tony Manero. Over ruim twee weken, op
zondag 24 juni, is de officiële Nederlandse première in Joop van den
Ende's tweede zogeheten 'open einde' theater. De afgelopen weken is,
na twee maanden in een repetitielokaal, onder leiding van regisseur
Lou Jacob, choreografe Sarah Miles en decorontwerpster Klara
Zieglerova met man en macht gewerkt aan het bijeen laten komen van
alle onderdelen van de productie, van de discovloer en het geluid tot
het licht, het acteren en de dans.
Lou Jacob benadrukt dat de Nederlandse productie van Saturday Night
Fever geen kopie is van de film of van eerdere versies van de musical
uit Londen, New York of Keulen: 'Wij hebben ons verdiept in de film,
maar wilden die daarna ook weer zo snel mogelijk vergeten. Zodra de
repetities begonnen, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe en
dynamische invalshoek. Het unieke gevoel dat je als tiener in de
seventies had, hebben wij willen vertalen naar deze tijd.'
De verwachtingen die het publiek nu heeft van de voorstelling zijn
veel hoger dan ruim twintig jaar geleden toen de film voor het eerst
in de bioscoop was te zien. Choreografe Sarah Miles heeft het
aangedurfd om de dansen uit de film aan te passen: 'De jaren zeventig
waren qua dans veel braver en ingetogener dan we allemaal denken.
Tegenwoordig verwacht de bezoeker acrobatische hoogstandjes, terwijl
deze eind jaren zeventig nog niet werden uitgevoerd. Samen met mijn
assistenten heb ik daarom gekozen voor een mix van dansroutines uit de
jaren zeventig en spectaculaire trucs van deze tijd.' Vertaler Daniël
Cohen kreeg de zware taak om niet alleen het script te vertalen, maar
ook de wereldberoemde liedteksten van de Bee Gees. Zodat de songs en
het verhaal elkaar aanvullen. Kreten als 'Night Fever' en 'Staying
Alive'blijven echter wel behouden.
Speciaal voor deze nieuwe grote musicalproductie heeft een team onder
leiding van echtgenote Janine van den Ende een totale transformatie
van het theaterrestaurant bewerkstelligd. De bezoeker die het Saturday
Night Fever-restaurant (design Cor Locker) binnenstapt zal zich
ogenblikkelijk in de jaren zeventig wanen met de voor die tijd
kenmerkende kleuren oranje, appelgroen, paars, het plexiglas en het
chroom. Ook het menu is geheel afgestemd op de kaart van de Italiaanse
gemeenschap in het New York van de zeventiger jaren. Extra
bijzonderheid is dat het restaurant elke avond tijdens de voorstelling
wordt omgetoverd in een discotheek waar een seventies-DJ de
theaterbezoekers tot na middernacht de discodanspassen zal laten
herontdekken.
----
Noot voor de redactie/