Transport en Logistiek Nederland

Zoetermeer, donderdag 7 juni 2001

Pleidooi Transport en Logistiek Nederland:
Aanpak overbelading: verantwoordelijkheid van vervoerders en verladers samen
Transport en Logistiek Nederland pleit ervoor dat de aanpak van overbelading een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van vervoerders én verladers (opdrachtgevers). Zware sancties mogen niet alleen tegen vervoerders gericht zijn. Een daadwerkelijke oplossing vereist dat ook verladers met de gevolgen van overbelading worden geconfronteerd. Dat zegt Transport en Logistiek Nederland in reactie op de ingebruikname van het WIM-VID-systeem op 7 juni door minister Netelenbos. WIM-VID is een meetsysteem met weeglussen in het wegdek om vrachtauto's te controleren op overbelading.

Transport en Logistiek Nederland is niet tegen een hardere aanpak van overbelading door de overheid, maar constateert wel dat deze aanpak alleen is gericht op vervoerders in de vorm van strenge controles en hoge boetes. De verladers gaan vrijuit, terwijl de praktijk uitwijst dat zij soms geen goede weegbrug hebben of vervoerders onder druk zetten om meer lading mee te nemen dan toegestaan.

Daarom onderzoekt Transport en Logistiek Nederland met andere partijen of het mogelijk is de gezamenlijke verantwoordelijkheid vast te leggen in de vorm van een aanscherping van de Algemene Vervoerscondities (AVC). Dit zijn de voorwaarden waaronder het transport plaatsvindt. Een aanscherping maakt het mogelijk een boete door te spelen naar de verlader, wanneer deze over de schreef is gegaan. Leidt aanscherping niet tot een oplossing, dan moet de medeaansprakelijkheid van de verlader in de wet worden vastgelegd. Dit is al het geval in België.

Overbelading is een economisch delict. De bekendste vorm is overschrijding van het totale toegestane gewicht van een vrachtauto. Overbelading werkt concurrentieverstorend, is slecht voor de verkeersveiligheid en veroorzaakt schade aan het wegdek. Transport en Logistiek Nederland heeft op thema-avonden in het land de leden geïnformeerd over het voorkomen ervan.

Maar er is nog een andere vorm van overbelading, waarvoor de organisatie extra aandacht vraagt. Dit is de zogenaamde aslastoverschrijding, waarbij het maximaal toegestane gewicht van één of meerdere assen wordt overschreden. De oorzaak ligt veelal in een onge-lijkmatige verdeling van de lading. Iets waar de vervoerder in de praktijk weinig aan kan doen, zeker wanneer het om vervoer van verzegelde containers gaat. Aslastoverschrijding komt met name voor bij zogenaamde `trekker-opleggers'. De achteras van de trekker (de trekas) kent een maximale asdruk van 11,5 ton. Transport en Logistiek Nederland pleit voor het tijdelijk verhogen van de tolerantie van 10 naar 15 procent. Dit in afwachting van voldoende technische oplossingen voor het probleem van de overbeladen trekas. De vervoerder ontleent aan aslastoverschrijding geen enkel economisch voordeel, maar wordt er wel onevenredig zwaar voor gestraft.