Zoetermeer, donderdag 7 juni 2001
Pleidooi Transport en Logistiek Nederland:
Aanpak overbelading: verantwoordelijkheid van vervoerders en verladers
samen
Transport en Logistiek Nederland pleit ervoor dat de aanpak van
overbelading een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van vervoerders
én verladers (opdrachtgevers). Zware sancties mogen niet alleen tegen
vervoerders gericht zijn. Een daadwerkelijke oplossing vereist dat ook
verladers met de gevolgen van overbelading worden geconfronteerd. Dat
zegt Transport en Logistiek Nederland in reactie op de ingebruikname
van het WIM-VID-systeem op 7 juni door minister Netelenbos. WIM-VID is
een meetsysteem met weeglussen in het wegdek om vrachtauto's te
controleren op overbelading.
Transport en Logistiek Nederland is niet tegen een hardere aanpak van
overbelading door de overheid, maar constateert wel dat deze aanpak
alleen is gericht op vervoerders in de vorm van strenge controles en
hoge boetes. De verladers gaan vrijuit, terwijl de praktijk uitwijst
dat zij soms geen goede weegbrug hebben of vervoerders onder druk
zetten om meer lading mee te nemen dan toegestaan.
Daarom onderzoekt Transport en Logistiek Nederland met andere partijen of het mogelijk is de gezamenlijke verantwoordelijkheid vast te leggen in de vorm van een aanscherping van de Algemene Vervoerscondities (AVC). Dit zijn de voorwaarden waaronder het transport plaatsvindt. Een aanscherping maakt het mogelijk een boete door te spelen naar de verlader, wanneer deze over de schreef is gegaan. Leidt aanscherping niet tot een oplossing, dan moet de medeaansprakelijkheid van de verlader in de wet worden vastgelegd. Dit is al het geval in België.
Overbelading is een economisch delict. De bekendste vorm is
overschrijding van het totale toegestane gewicht van een vrachtauto.
Overbelading werkt concurrentieverstorend, is slecht voor de
verkeersveiligheid en veroorzaakt schade aan het wegdek. Transport en
Logistiek Nederland heeft op thema-avonden in het land de leden
geïnformeerd over het voorkomen ervan.
Maar er is nog een andere vorm van overbelading, waarvoor de
organisatie extra aandacht vraagt. Dit is de zogenaamde
aslastoverschrijding, waarbij het maximaal toegestane gewicht van één
of meerdere assen wordt overschreden. De oorzaak ligt veelal in een
onge-lijkmatige verdeling van de lading. Iets waar de vervoerder in de
praktijk weinig aan kan doen, zeker wanneer het om vervoer van
verzegelde containers gaat. Aslastoverschrijding komt met name voor
bij zogenaamde `trekker-opleggers'. De achteras van de trekker (de
trekas) kent een maximale asdruk van 11,5 ton. Transport en Logistiek
Nederland pleit voor het tijdelijk verhogen van de tolerantie van 10
naar 15 procent. Dit in afwachting van voldoende technische
oplossingen voor het probleem van de overbeladen trekas. De vervoerder
ontleent aan aslastoverschrijding geen enkel economisch voordeel, maar
wordt er wel onevenredig zwaar voor gestraft.