Carros

Overname Daewoo vordert, nieuwe Porsche 911, extra veiligheid bij Opel

(05 juni 2001)

Kon ik het gisteren toen u toch vrij was af met minder belangrijk nieuws, vandaag gaan we weer serieus aan de slag. Want zo kun je het wel noemen, de aanstaande overname van het Koreaanse Daewoo door het Amerikaanse General Motors-concern.

Het moet namelijk wel héél raar lopen, willen beide partijen nu niet binnen pakweg twee, drie weken tot overeenstemming komen. De Amerikanen zijn in de afgelopen zes maanden met de stofkam door de Daewoo-administratie heengegaan en besloten vorige week om met de overname-gesprekken te starten. Daarbij is trouwens niet alleen Daewoo, maar ook de Korean Development Bank (KDB) betrokken, één van de partijen waar het technisch failliete Daewoo al geruime tijd zwaar, zwáár in het rood staat. Het behoeft overigens geen betoog dat de onderhandelingen nauwlettend gevolgd worden door de Koreaanse en Amerikaanse media, vandaar dat de gesprekken niet in Korea, maar elders plaatsvinden. Volgens de laatste berichten is dat in Hong Kong. Ik ben overigens erg benieuwd op welk overnamebedrag de Amerikanen gaan uitkomen. Vorig jaar nog meldde een andere belangstellende, Ford, dat ze een onofficieel bod op Daewoo van zes miljard dollar overwoog, maar het concern had dat nog niet gezegd of Ford trok zich schielijk terug. Verwacht wordt dan ook dat General Motors met een aanzienlijk lager bod op de proppen gaat komen. In een week of drie dus, valt het besluit.

Dan over naar Porsche, want dat gaat in september de boer op met de tweede generatie Porsche 911 Carrera. En dan praten we volgens Porsche over méér dan een facelift, want afgezien van wat uiterlijke detailwijzigingen en een iets ander front, krijgt de Carrera ook een grotere boxermotor. Die heeft een inhoud van 3,6- in plaats van 3,4 liter en brengt geen 300, maar 320 pk op de been. En dat is in de dichte versie goed voor een top van 285 km/h. Nóg een verandering is dat de eigenaars van een cabrioversie nu niet meer door een kunststof ruit naar achteren hoeven te kijken, maar door een echte, glazen achterruit.

Aan het andere eind van het autospectrum vinden we dan nog nieuws van Opel, met name over de modellen Corsa, Astra en Zafira. Deze worden met ingang van het nieuwe modeljaar (najaar) standaard voorzien van hoofdairbags aan beide zijden, waarmee zowel de voor- als achterinzittenden beter worden beschermd tegen de gevolgen van een zijdelingse aanrijding. Opel verklaart deze toevoeging door te stellen dat zij continu streeft naar het aanbieden van zoveel mogelijk value for money voor élk model.