Overname Daewoo vordert, nieuwe Porsche 911, extra veiligheid bij Opel
(05 juni 2001)
Kon ik het gisteren toen u toch vrij was af met minder belangrijk
nieuws, vandaag gaan we weer serieus aan de slag. Want zo kun je het
wel noemen, de aanstaande overname van het Koreaanse Daewoo door het
Amerikaanse General Motors-concern.
Het moet namelijk wel héél raar lopen, willen beide partijen nu niet
binnen pakweg twee, drie weken tot overeenstemming komen. De
Amerikanen zijn in de afgelopen zes maanden met de stofkam door de
Daewoo-administratie heengegaan en besloten vorige week om met de
overname-gesprekken te starten. Daarbij is trouwens niet alleen
Daewoo, maar ook de Korean Development Bank (KDB) betrokken, één van
de partijen waar het technisch failliete Daewoo al geruime tijd zwaar,
zwáár in het rood staat. Het behoeft overigens geen betoog dat de
onderhandelingen nauwlettend gevolgd worden door de Koreaanse en
Amerikaanse media, vandaar dat de gesprekken niet in Korea, maar
elders plaatsvinden. Volgens de laatste berichten is dat in Hong Kong.
Ik ben overigens erg benieuwd op welk overnamebedrag de Amerikanen
gaan uitkomen. Vorig jaar nog meldde een andere belangstellende, Ford,
dat ze een onofficieel bod op Daewoo van zes miljard dollar overwoog,
maar het concern had dat nog niet gezegd of Ford trok zich schielijk
terug. Verwacht wordt dan ook dat General Motors met een aanzienlijk
lager bod op de proppen gaat komen. In een week of drie dus, valt het
besluit.
Dan over naar Porsche, want dat gaat in september de boer op met de
tweede generatie Porsche 911 Carrera. En dan praten we volgens Porsche
over méér dan een facelift, want afgezien van wat uiterlijke
detailwijzigingen en een iets ander front, krijgt de Carrera ook een
grotere boxermotor. Die heeft een inhoud van 3,6- in plaats van 3,4
liter en brengt geen 300, maar 320 pk op de been. En dat is in de
dichte versie goed voor een top van 285 km/h. Nóg een verandering is
dat de eigenaars van een cabrioversie nu niet meer door een kunststof
ruit naar achteren hoeven te kijken, maar door een echte, glazen
achterruit.
Aan het andere eind van het autospectrum vinden we dan nog nieuws van
Opel, met name over de modellen Corsa, Astra en Zafira. Deze worden
met ingang van het nieuwe modeljaar (najaar) standaard voorzien van
hoofdairbags aan beide zijden, waarmee zowel de voor- als
achterinzittenden beter worden beschermd tegen de gevolgen van een
zijdelingse aanrijding. Opel verklaart deze toevoeging door te stellen
dat zij continu streeft naar het aanbieden van zoveel mogelijk value
for money voor élk model.